ההסתבכות של יוסי כהן, ההבטחה של טראמפ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: טרמאפ הבטיח לגרש מפגינים פרופלסטינים מארה"ב, אבל גם אמר לישראל "תפסיק להרוג אנשים", קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה בניו יורק • ועוד סיפורים • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

1לטענת הגרדיאן: ראש המוסד לשעבר איים על התובעת בהאג

"נחשף: ראש המוסד הישראלי 'איים' על התובעת של בית הדין הפלילי הבין-לאומי על רקע חקירת פשעי מלחמה", כך אומרת כותרת שפורסמה הבוקר בגרדיאן. "ראש המוסד לשעבר איים לכאורה על תובעת ראשית של בית המשפט הפלילי הבין-לאומי בסדרת פגישות חשאיות, בהן ניסה ללחוץ עליה לנטוש חקירת פשעי מלחמה, כך חושף העיתון".

הכתבה ממשיכה "המגעים החשאיים של יוסי כהן עם התובעת של בית הדין האזורי דאז, פאטו בנסודה, התקיימו בשנים שקדמו להחלטתה לפתוח בחקירה רשמית לגבי פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות לכאורה בשטחים פלסטיניים כבושים. חקירה זו, שנפתחה ב-2021, הגיעה לשיאה בשבוע שעבר כאשר יורשה של בנסודה, קארים חאן, הודיע ​​כי הוא מבקש צו מעצר לראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, על התנהלות המדינה במלחמתה בעזה". נכתב כי "החלטת התובע לבקש צווי מעצר לנתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, לצד שלושה מנהיגי חמאס, היא תוצאה שהממסד הצבאי והפוליטי בישראל חושש ממנה זמן רב".

נכתב כי "כהן החל להיות מעורב בפעולות נגד בית הדין הפלילי בזמן שהיה בתפקיד ראש המוסד. גורם ישראלי בכיר אמר שפעולותיו אושרו על ידי מנהיגים בכירים, משום שלדעתם בית המשפט איים להעמיד לדין אנשי צבא. כהן, בעל ברית קרוב של נתניהו ודמות פוליטית עולה בישראל, הוביל אישית את המאמץ של המוסד בן כמעט עשור לערער את בית הדין הפלילי". עוד צוין כי על פי דיווחים שניתנו לגורמים רשמיים ב-ICC, הוא לכאורה אמר לה: 'את צריכה לעזור לנו ולתת לנו להגן עליך. את לא רוצה להסתבך בדברים שעלולים לסכן את ביטחונך או את משפחתך'.

מתוך הגרדיאן, מאת הארי דיוויס. לקריאת הכתבה המלאה

2זו ההבטחה של טראמפ לתורמים היהודים שלו

"נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ הבטיח לשים קץ להפגנות הפרו-פלסטיניות בקמפוסים בקולג', ואמר לחדר מלא תורמים - קבוצה שאותה כינה בהלצה '98% מהחברים היהודים שלי' - שהוא יגרש סטודנטים מפגינים מארה"ב, כך לפי המשתתפים שנכחו באירוע השולחן העגול בניו יורק", נכתב בוושינגטון פוסט. 'דבר אחד שאני אעשה הוא שכל סטודנט שמפגין, אני אזרוק אותו מהארץ. אתם יודעים, יש הרבה סטודנטים זרים. ברגע שהם ישמעו את זה, הם יתפכחו', אמר טראמפ ב-14 במאי, לפי הנוכחים באירוע.

עוד נכתב בוושינגטון פוסט כי "כאשר אחד התורמים התלונן שרבים מהסטודנטים והמרצים המפגינים בקמפוסים יוכלו יום אחד להחזיק בעמדות כוח בארה"ב, טראמפ כינה אותם חלק מ'מהפכה רדיקלית' אותה נשבע להביס. הוא שיבח את משטרת ניו יורק על פינוי הקמפוס באוניברסיטת קולומביה ואמר כי ערים אחרות צריכות ללכת בעקבותיה. 'צריך לעצור את זה עכשיו', אמר, והוסיף: 'אם תבחרו בי שוב, אנחנו הולכים להחזיר את התנועה הזו 25 או 30 שנה אחורה'.

עוד צוין כי "טראמפ התלבט בפומבי בשאלה האם על ישראל להמשיך במלחמתה בעזה, ואמר 'תגמרו עם זה... תחזרו לשלום ותפסיק להרוג אנשים'. תורמים רפובליקנים חשובים לחצו עליו בחודשים האחרונים לנקוט עמדה חזקה יותר שתתמוך בישראל ובראש ממשלתה, בנימין נתניהו. הפגישה הפרטית בניו יורק מציעה תובנה חדשה על החשיבה הנוכחית שלו. בשיחה עם תורמים בדלתיים סגורות אמר טראמפ כי הוא תומך בזכותה של ישראל להמשיך 'במלחמתה בטרור' והתגאה במדיניות הבית הלבן שלו כלפי ישראל. הנשיא לשעבר לא הזכיר את נתניהו, שהוא מתרעם על שהכיר בניצחונו של ג'ו ביידן ב-2020 ולא דיבר איתו כבר שנים".

מתוך הוושינגטון פוסט, מאת ג'וש דאסי, קרן דיאנג, מריאן לוין. לקריאת הכתבה המלאה

3קבוצת הכדורסל של המועצה האיזורית אשכול התאחדה לראשונה מתחילת המלחמה

"קבוצה של שחקני כדורסל ישראלים צעירים - שעיר הולדתם נהרסה בהתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר - התאחדה לראשונה כדי לשחק כדורסל נגד קבוצות מקומיות בניו יורק", נכתב אמש בניו יורק פוסט. "קבוצה של 19 חברים לשעבר בצוות התיכון הפועל אשכול התאחדו באמפייר סטייט בשבוע שעבר לאחר שמתקפת הטרור הבלתי נתפסת על עיר הולדתם, הפרידה אותם, כך לפי 'פרויקט 24'", שנתן חסות לטיול בן עשרה ימים של הצוות. 'כל אחד מאיתנו התפנה ממקומות שונים', אמר קפטן קבוצת אשכול, גיא מוזס אורבך, בן 19, לעשרות צופים לפני תחילת המשחק בין קבוצתו לבית הספר רמ"ז, תיכון יהודי באפר איסט סייד. 'כל הצוות התפצל. לא שיחקנו בכלל העונה'.

בכתבה הודגש כי "השחקנים הגיעו מכמה מהקיבוצים והיישובים שנפגעו בצורה הקשה ביותר, בהם בארי וניר עוז, בעקבות הטבח שבוצע על ידי ארגון הטרור שנה שעברה". וכי "הצעירים איבדו בני משפחה ואת המאמן שלהם במתקפה האכזרית ורבים מבתיהם נהרסו. ארגון הטרור גם חטף כמה מקרובי משפחתם. רוב השחקנים חיים כעת בדיור זמני ובמלונות ברחבי הארץ. אחד השחקנים, נועם אור, אף הוחזק כבן ערובה למשך 50 יום, וכשהשתחרר גילה שאמו נרצחה. לאחרונה גילה אור שגם אביו, שנלקח גם הוא כבן ערובה, נרצח - מה שהפך את הטיול למשמעותי יותר עבורו".

עוד נכתב כי "במהלך הטיול הם שיחקו שבעה משחקים נגד בתי ספר ציבוריים מקומיים, בתי ספר יהודיים ובמרכזים קהילתיים יהודיים. קבוצת השחקנים, וארבעה מאמנים, זכו לראות גם את משחק הפלייאוף של הניקס, משחק היאנקיז, משחק WNBA בין ניו יורק ליברטי לשיקגו סקיי, וראו את 'מלך האריות' בברודווי".

מתוך הניו יורק פוסט, מאת סטיבן ואגו, פריסיליה דה גרגורי. לקריאת הכתבה המלאה

4 ראש ממשלת צרפת קורא להפסקת אש

"לא חסרות תגובות על התקיפה הקטלנית של ישראל ברפיח ביום ראשון בערב, שהותירה לפחות 40 הרוגים ו-65 פצועים, כך לפי דיווח שלגורמים ברצועת עזה שאיננו יכולים לאמת", נכתב בלה פריזיאן הצרפתי. "עמנואל מקרון הגיב גם הוא ביום שני. 'הפעולות האלה חייבות להיפסק. אין אזורים בטוחים ברפיח לאזרחים פלסטינים. אני קורא לכבוד מלא של החוק הבינלאומי ולהפסקת אש מיידית', אמר נשיא הרפובליקה בX-".

נכתב כי "הצבא הישראלי טוען כי תקף 'מתחם של חמאס' מבלי להפר את החוק הבינלאומי, אך הסהר האדום הפלסטיני והנשיאות הפלסטינית טוענים שזה היה מחנה פליטים שנפגע. ישראל הודתה כי אחד ממטוסיה 'פגע במתחם חמאס ברפיח בו פעלו מחבלים חשובים', בהם שני מנהיגי התנועה בגדה המערבית, יאסין רביע וחאלד נגר. מצה"ל נמסר כי 'חיסל את הרמטכ"ל של חמאס ביהודה ושומרון וכן בכיר נוסף בחמאס'. בהצהרתו נאמר כי 'התקיפה בוצעה נגד מטרות לגיטימיות על פי החוק הבינלאומי, באמצעות שימוש בתחמושת מדויקת ועל בסיס מידע מודיעיני מדויק המצביע על שימוש של חמאס באזור'". מנגד, "הנשיאות הפלסטינית וחמאס מצדה האשימו את ישראל בביצוע 'טבח' על ידי הכוונת מרכז לעקורים ליד רפיח".

מאמר מערכת מתוך לה פריזיאן. לקריאת הכתבה המלאה