בין כביש 1 לנתיבי איילון: כל חסימות הכבישים שמתוכננות בקרוב

בשבוע הבא, כביש 1 צפוי להיחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות • גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע, החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת

מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב
מסילת 431 / צילום: ענת דניאלי לב

כביש מספר 1 ייסגר בשבוע הבא בשעות הלילה, כדי לבצע את הנפת הגשר למסילת הרכבת 431, לאחר שעבודות שנקבעו במקור לימי שבת בוטלו בלחץ המפלגות החרדיות. במסגרת החסימות, בימים ראשון עד רביעי (החל מה-2 ביוני ועד ה-5 ביוני), הכביש ייחסם בין השעות 22:30 בלילה ועד 4:30 לפנות בוקר.

איש המוסד שעזב בטריקת דלת והפך ליועץ הקרוב של מירי רגב
אסף זגריזק, פרשנות | לנהל 40 מיליארד שקל בשנה? לרגב אסור להישאר בתפקיד עוד יום אחד

במקור, העבודות תוכננו כבר לאוגוסט בשנה שעברה, אז הן היו אמורות להתקיים בסוף שבוע אחד, אך בלחץ הסיעות החרדיות, העבודות נדחו; בחודש מרץ האחרון, ברכבת שאפו לבצע את העבודות, קבלנים הוזמנו והמשטרה אף הודיעה על חסימת הכביש, אך הן בוטלו ברגע האחרון. ברכבת סיפרו אז שהעבודות כלל לא תוכננו, למעט טיפול באלמנטים מסכני חיים - אך ההודעה הייתה רחוקה מהמציאות.

הפשרה שנמצאה היא חלוקת העבודה על פני כמה לילות, שככל הנראה תגרור עומסי תנועה, אך אלו עדיפים מעומסי תנועה במהלך היום שסגירה כזו יכולה לגרום; עם זאת, המצב עדיף פחות מעבודות בסוף השבוע, כפי שהיה נהוג עד כה בישראל, גם תחת ממשלות קודמות ושרים קודמים, לרבות בצלאל סמוטריץ'. העבודות, שיתפרשו על פני כמה לילות, גם יעלו יותר כסף, משום שנדרש לפרוס בכל פעם מחדש את הציוד, לסגור את הכביש ולשלם לקבלנים על יותר שעות מצטברות.

גם נתיבי איילון ייחסמו השבוע

מסילת 431 היא מהפרויקטים המרכזיים של רכבת ישראל והיא תחבר בין מודיעין לראשון לציון. במסגרת הפרויקט, התגלעו עימותים בין החברה הקבלנית סולל בונה ובין רכבת ישראל שגרמו לעיכובים, כך שדחיית ביצוע העבודות במשך חודשים ארוכים - הגם שמדובר בהתנהלות לא אופטימלית - לא היא שגורמת לעיכובים בהשלמת הקו. לפי הדוח השנתי של רכבת ישראל, הפרויקט אמור לעמוד ברבעון האחרון של 2026, אך "קיים חשש לעיכוב בפרויקט עקב השפעות הלחימה, ועיכוב והשלמה ב-4 מקטעי ביצוע מתוך 10 בכלל הפרויקט, אשר מבוצעים על־ידי חברת שיכון ובינוי \ קבלן סולל בונה".

השבוע, ייחסמו לתנועה גם נתיבי איילון החל מיום חמישי אחר הצהריים ועד ליום שישי בסמוך לכניסת השבת, בשל הנפת גשר הולכי רגל מתחנת משה דיין בראשון לציון מעל נתיבי איילון למתחם האלף - מתחם התעסוקה החדש בראשון לציון. במקרה הזה, החברה המבצעת, נתיבי איילון, אפילו לא פנתה לאשר את ביצוע העבודות בשבת; גורמים בענף מייחסים זאת למדיניות הממשלה, שמעדיפה עבודות באמצע השבוע - גם אם הדבר יהיה כרוך בפגיעה בציבור - מאשר בסוף השבוע, חרף העובדה שעבודות כאלו מבוצעות גם בימים אלו.