"העסקים, המפונים ועסקי התיירות בגליל המערבי - לכולם אין אופק"

השבוע אושר תקציב סיוע לתושבי קו העימות, אך מנכ"לית אשכול רשויות גליל מערבי, מירב בן שימול, מוטרדת מהקושי לשכנע אותם לחזור • לדבריה, "החוסן האישי הפך לנושא דרמטי" • ישראל מתגייסת 

מירב בן שימול / צילום: דורית ריטבו
מירב בן שימול / צילום: דורית ריטבו

זמן קצר אחרי מתקפת חמאס ב־7 באוקטובר על הדרום, קיבלו עשרות אלפי תושבי הצפון הודעה על פינוי. בין המפונים נמנית גם מנכ"לית אשכול רשויות גליל מערבי, מירב בן שימול, תושבת קיבוץ מצובה.

ישראל מתגייסת | משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה
ישראל מתגייסת | התנועה למאבק באנטישמיות "מגייסת" את הקהילה העסקית האפרו־אמריקאית

"מכירים אצלנו טפטופים של פה טיל, פה חדירה, אבל לא בסדר גודל כזה", מספרת בן שימול. "אם היו אומרים לי שאצא מהבית לשמונה חודשים עם שקית ליומיים, זה היה נראה לי מדע בדיוני. את הזמן שחלף מאז הפינוי היא מתארת כ"מסע חדש, מקצועי ואישי".

אשכול רשויות גליל מערבי מהווה פלטפורמה לשיתופי־פעולה בין 18 מועצות מקומיות, שבהן מתגוררים יהודים, דרוזים, מוסלמים ונוצרים. בין היתר מדובר בנהריה, עכו, מעלות תרשיחא, ירכא, בית ג'אן ומעלה יוסף. מטרת האשכול היא לקדם ראייה אזורית ולייצר שיתופי־פעולה אסטרטגיים בתחומי תיירות, איכות סביבה, רווחה ועוד.

בעת המלחמה, שבצפון נמצאת בשיאה, העבודה העיקרית היא זיהוי הצרכים וחיזוק המערכים השוטפים. "הצוות - שמורכב מיהודים ונוצרים - מגיע לעבודה יום יום תחת אזעקות, טילים וחדירות כלי טיס", מספרת בן שימול.

"אחת המשימות שלנו היא שיקום האזור, על מנת שהחבר'ה הצעירים והמשפחות יוכלו לחזור לצפון, וכדי שבעוד עשר שנים יהיה פה גרעין מנהיגותי של משפחות צעירות. בנינו את תוכנית העבודה כקיר טיפוס, ולא כסולם. אי־אפשר לעבוד נדבך על נדבך, אלא ימינה, שמאלה ואחורה.

"אחד הדברים הדרמטיים שבהם אנחנו מטפלים הוא החוסן הקהילתי והאישי, ואנחנו מכשירים את הצוותים המקצועיים ברשויות. מאז אוקטובר ישנה עלייה של 17% בפניות למרכז החוסן, ואנחנו עומדים לפתוח ארבע שלוחות חדשות. בנוסף, הצבנו ניידת מיצוי זכויות, שמחדדת למפונים את הזכויות המגיעות להן".

"איך את מחזירה אותי?"

השבוע אושר תקציב סיוע לתושבי קו העימות בהיקף של מיליארדי שקלים. "התקציב נועד לעזור לגליל המערבי להתמודד עם האתגרים שהוצבו בפנינו", אומרת בן שימול, "ואנחנו מקווים שהתוכנית תעניק מענה לצרכי התושבים ולבניית עתיד טוב. מצד שני, חשוב להבין שכרגע העסקים, המפונים ועסקי התיירות בגליל המערבי - כולם נמצאים באי ודאות. ללא אופק, וללא תאריך חזרה הביתה".

בן שימול מציינת כי לפי סקר של מכללת תל חי, כ־40% מתושבי קריית שמונה לא צפויים לחזור הביתה. "בעל עגלת קפה שפגשתי השבוע אמר לי שמה שעשה בשבוע טוב במכירות ביישוב שבו התגורר, שווה־ערך ליום עבודה ביישוב במרכז. הוא שאל אותי, 'איך את מחזירה אותי?'.

"אנחנו כאשכול לא מתכוונים להחליף את הרשות. אנחנו נותנים את המענים האזוריים לצוותים המקצועיים ברשות שעובדים מול התושבים, ובנוסף עובדים מול רשויות הממשלה. בסוף, אני רוצה לחזור הביתה. פה נולדתי, פה גידלתי את ילדיי, פה אני רוצה לחיות. אני רוצה לראות את שבילי הקיבוץ כמו שהיו לפני שעזבנו, ללכת בביטחה בקהילה שלי ולראות אותה מתחברת".

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

שמחה לילד

עמותת שמחה לילד תערוך את אירוע ההתרמה השנתי שלה ב-23 ביוני, כאשר כל ההכנסות מהערב יוקדשו לילדים מקו העימות בצפון, המתמודדים עם מגבלה. לפי העמותה, השנה מציין ערב ההתרמה את ההתמודדות הכפולה של ילדי העמותה - תהליך השיקום והמלחמה על הבית.

בצל המלחמה המתמשכת, משפחות לילדים החולים במחלות כרוניות ובעלי נכויות פיזיות מתמודדות כפליים, בין היתר עם הורים במילואים, עם פינוי מיישובים בצפון ובדרום ועם טרגדיות אישיות. מלבד הקהל הרחב מוזמנים לאירוע גם בכירי המשק, שמלווים את העמותה ותומכים בפעילותה.

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, מסייעת העמותה, שנוסדה ב-2004, בצרכים חדשים הנובעים מהמצב, ביניהם פינוי מונגש והובלתם של מאות בני משפחות מאזורי הלחימה, מענה רגשי ומקצועי ליותר מ-500 ילדים, נוער וצעירים עם מוגבלויות, ופעילויות פנאי לעשרות ילדים שנפצעו במלחמה.

אירוע ההתרמה ייערך ב-23.6.24, בהאנגר 11, תל אביב. לפרטים נוספים: shorturl.at/2ZziK

אג'נדות

חברת התוכן החברתי אג'נדות, בשיתוף האגף לבנקאות חברתית בבנק הפועלים, יצרו את מיזם "נוער מצייר עתיד", שבמסגרתו כ-100 בני נוער, יחד עם אמן הגרפיטי ארד לוי ו-70 עובדי הבנק, עסקו בחשיבה משותפת שתבטא כיצד תיראה תמונת העתיד במקום מגוריהם. התוצאה באה לידי ביטוי בציורי קיר במקומות מרכזיים בשמונה ערים ברחבי הארץ - באר שבע, אשדוד, ראשון לציון, נהריה, טבריה, אשקלון, הרצליה ויבנה.

ציור קיר באשדוד במסגרת הפרויקט של אג'נדות / צילום: מייק אדרי
 ציור קיר באשדוד במסגרת הפרויקט של אג'נדות / צילום: מייק אדרי

בכל יישוב התקיים מפגש, שבו הועלו רעיונות והשראות כחלק מתהליך אפיון ובניית קונספט לציור הגרפיטי. שיאו של המיזם היה ציור על גבי הקיר עצמו, במשך כשש שעות.

חוף דוגה, איגוד ערים כינרת

חוף דוגה של איגוד ערים כינרת אירח כ-400 לוחמים שיצאו מעזה להתרעננות מהלחימה, לפעילות משחררת ולינה בחוף. צוות החוף ערך עבור החיילים ארוחות, כמו גם פעילויות מים וטיפולים לגוף ולנפש.

במסגרת האירוח התקיימו גם מעגלי שיח שנועדו לסייע לחיילים להתמודד עם המתחים הכרוכים בלחימה, ולחלוק את חוויותיהם מחודשי הלחימה. מתחילת המלחמה אירח חוף דוגה מעל 4,000 חיילים.

קו אימפקט

בטרמינל העיצוב בבת ים נערך השבוע כנס הגיוון השנתי של קו אימפקט, מיזם לקידום התעסוקה בחברה הערבית, ולשילוב הטאלנטים הערבים בתעסוקה הולמת בחברות המגזר העסקי והפרטי. הכנס נערך בסימן בניית חוסן תעסוקתי בחירום, והוקדש לגיוון והכלה בתעסוקה כחלק חיוני מהחוסן הלאומי.

לדברי צבי זיו, יו"ר משותף של קו אימפקט, "ההרגשה של כולנו היא שיש נסיגה מהותית ביחסי יהודים וערבים, ובקבלה ההדדית של שתי הקבוצות. יחד עם זאת, שמענו ממנהלי חברות שעברו עם הצוותים שלנו תהליכי עומק, שהעובדה שעם פרוץ המלחמה הם עמדו עם כוח אדם מגוון, אפשרה להם להמשיך ולפעול למרות הלחצים השונים כתוצאה מהמצב".

ד"ר סמיר קאסם, אף הוא יו"ר משותף של קו אימפקט, ציין כי "האחריות של כולנו היא להמשיך לבנות אמון ולשבור מחסומים בין יהודים לערבים, במיוחד במקומות עבודה. המנהיגות העסקית מהווה חוד חנית בהובלת שינוי, והמומחיות של קו אימפקט בתקופה זו נדרשת יותר מתמיד".

"זו הפעם הראשונה מאז 7.10 שאני עומדת על במה וחוברת לדיאלוג אחר", סיפרה עופרה שטראוס, יו"ר שטראוס גרופ. "צריך להתחיל להניע שוב את השינוי. אי־אפשר להתחיל בלי לעצור רגע ולהסתכל בעיניים על הכאב והשבר ועל 125 החטופים שאנחנו ממתינים שישובו הביתה. השבר הוא גדול אבל לא גדול עלינו. זה נראה לי מובן מאליו להמשיך ולעשות את מה שאנו עושים. ה'ביחד' הוא הניצחון. ברגע שנבין זאת, מה שאנחנו עושים פה יהיה המובן מאליו".

לאתר המיזם: co-impact.org.il