משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה

השבוע הגיעה לישראל משלחת ייחודית של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים מדרום אפריקה שאינם יהודים • המשתתפים ביקרו בעוטף, בצפון ובכיכר החטופים בתל אביב • ישראל מתגייסת

חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות
חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות

 

בעוד ממשלת דרום אפריקה פונה לבית הדין הבינלאומי בהאג פעם אחר פעם בבקשה להוצאת צווים נגד ישראל, דווקא האזרחים שלה מתגלים כפתוחים יותר להכרה בזוועות שמחולל חמאס. השבוע הגיעה לישראל משלחת של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים לא-יהודים מדרום אפריקה, במטרה לשמוע ממקור ראשון אודות אירועי ה־7 באוקטובר והמצב בישראל.

ישראל מתגייסת | הצעירים מרחבי העולם שבחרו להתגייס לצה"ל דווקא בעת המלחמה
ישראל מתגייסת | תוכנית החירום של גוף האשראי החברתי עוגן מתרחבת

הביקור, שהתקיים בהובלת משרד התפוצות, כלל סיורים בצפון הארץ, בכיכר החטופים בתל אביב ובעוטף - בקיבוצים ניר עוז וגבולות, במצפה גבולות ובמתחם נובה - שם חוו על בשרם אזעקה, ונאלצו לרוץ למיגונית. "הייתי בישראל בעבר, ואפילו ביקרתי בשדרות בצוק איתן, אבל זו הפעם הראשונה ששמעתי אזעקה", מספר חבר המשלחת בנג'י שומן.

"זו סיטואציה לא נעימה, אבל הכול נגמר בשלום. מצד אחד הצטערתי שהמשלחת חוותה את זה, ומצד שני זה עזר להם להבין באיזו מציאות תושבי ישראל חיים".

נרטיב חד צדדי

רואן פולובין, היו"ר הלאומי של הפדרציה הציונית האפריקאית, מסביר כי "אנו מאמינים שזה קריטי עבור דרום אפריקאים משפיענים לפגוש מגוון רחב של קולות ישראלים. לעתים קרובות מדי, התקשורת והשיח הציבורי הדרום אפריקאי, בראשות הממשלה העוינת, מציגים נרטיב חד צדדי שמתעלם מנקודות מבט וחוויות ישראליות. הצד הזה של הסיפור מסופר רק לעתים רחוקות בדרום אפריקה".

בהקי מלובו, אנליסט כלכלי מיוהנסבורג וחבר המשלחת, סיפר כי אחרי ארבעה ימים בישראל הבין כי חשוב לו לחלוק את מה שלמד כאן. "הדבר הראשון ששמתי לב אליו הוא שמדובר במדינה מפותחת עם אחוז אבטלה נמוך ורמות גבוהות יותר של עושר, נס אמיתי במקום שבו היה מדבר רק לפני 76 שנים.

"בישראל יש גם קבלה של אנשים מכל הדתות ומכל מקום בעולם, וזו נקודה חשובה - אין כאן אובססיה לגזע. זאת האומה היחידה במזרח התיכון שמקבלת דתות אחרות, כולל איסלאם. מדובר במדינה שאינה מובנת היטב, והוצגה בצורה כוזבת בעיתונות הבינלאומית, שכן רבים מהאנשים המדווחים על ישראל מעולם לא היו במדינה או שיש להם מניעים נסתרים".

אבי כהן סקלי, מנכ"ל משרד התפוצות, שליווה את המשלחת, מספר כי "לישראל יש תומכים רבים בדרום אפריקה בקרב האוכלוסייה, על אף המשטר העוין. אוכלוסייה רחבה אינה תומכת בקו הרדיקלי ובהצדקת הטרור החמאסי שמוביל השלטון. ביקורים מהסוג הזה יסייעו בטווח הארוך למדינת ישראל, גם אל מול מדינות אלו". 

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

תנועת חמש אצבעות

תנועת חמש אצבעות, שעוסקת בחיזוק החוסן המנטלי והחברתי של בני נוער, מפעילה קבוצות ברחבי הארץ הכוללות אלפי חניכים וכן מכינה קדם צבאית בזכרון יעקב. מאז תחילת הלחימה, כל תלמידי המכינה גויסו למיזם "חוסן לילדינו" שהקים איש העסקים רוני דואק.

במסגרת המיזם הם עברו הכשרה מיוחדת, ובמשך שלושה חודשים ליוו והדריכו את הילדים המפונים על מנת לנסות ולבנות איתם חוסן נפשי, וערכו איתם שלל פעילויות. במהלך המלחמה, איבדה התנועה 15 מבוגריה.

כעת מעניקה התנועה לדואק את פרס "האדם בזירה", המיועד לדמויות שתרמו תרומה משמעותית ואקטיבית לטובת החברה בישראל. זאת בזכות פעילותו למען עשרות אלפי המפונים מצפון ומדרום. את הפרס קיבל דואק בערב מורשת שערכה התנועה, בהשתתפות הורים שכולים, וכאלף מחניכי ובוגרי התנועה.

דרור ינאי, ראש המכינה הקדם צבאית של חמש אצבעות, מספר כי "ב-7 באוקטובר שאלנו את עצמנו איך אנחנו כמכינה יכולים לתת מענה וסיוע כלשהו, ואז הכרנו את רוני ואת ארגון שותפים וחוסן לילדינו. החיבור היה מיידי, ורוני העניק לילדים שפונו מהעוטף מעט מרווח נשימה אחרי הזעזוע הגדול שהם עברו".

טבע

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס, שיתף השבוע בכנס ביומד ישראל 2024 כי טבע תשקיע 10 מיליון דולר ב-Sanara Capital, קרן הון-סיכון המתמחה בטכנולוגיה רפואית ומשקיעה בחברות ישראליות.

נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'
 נשיא חברת טבע העולמית, ריצ'רד פרנסיס / צילום: סיון פרג'

פרנסיס הדגיש את מחויבותה של החברה לתוכנית "מטפלים בנפש", שהושקה עם תחילת המלחמה, לקידום הטיפול בטראומה הישראלית ולחיזוק והסמכת המטפלים המקצועיים לטיפול בטראומה. לדבריו, טבע פועלת יחד עם הקואליציה הישראלית לטראומה להכשרת ולהסמכת אלפי מטפלים מומחים בטראומה במהלך השנים הקרובות, כאשר כ-400 כבר הוכשרו. זאת לצד פעילות למען חיזוק והקמת מרכזי חוסן בדרום, ואיתור ושילוב טכנולוגיות בטיפול בטראומה.

מכבי‎ תנועה עולמית

קונגרס‎ מכבי תנועה עולמית לשנת 2024 נפתח בטקס זיכרון לחללי ה-7 באוקטובר במתחם אנדרטת "עוטף ישראל", בכפר המכביה. בטקס נכחו כ-200 נציגי התנועה מ-85 מדינות ברחבי העולם, ונציגי משפחות חניכי מכבי שיקיריהם נרצחו באירועי ה-7 לאוקטובר.

האנדרטה החדשה לנרצחי המלחמה, בכפר המכבייה / צילום: Joya create
 האנדרטה החדשה לנרצחי המלחמה, בכפר המכבייה / צילום: Joya create

במסגרת האירוע נחנכה אנדרטה לזכר נרצחי המלחמה בידי מחבלי ארגון הטרור חמאס. הפסל באנדרטה הוא של האמנית דינה רקנאטי ז"ל, תרומת בנה אודי רקנאטי.

לדברי מייקל סיגל, נשיא התנועה, "מטרת קונגרס התנועה היא לחזק את הקשר בין 450 אלף חבריה לבין מדינת ישראל ותושביה, בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר".

מרכז לאודר לתעסוקה

מרכז לאודר לקידום תעסוקה בגליל כינס עשרות בעלי עסקים מהגולן ומהגליל למפגש בנושא קידום עסקים קטנים באמצעות כלי בינה מלאכותית. המפגש נערך במרכז לחדשנות כנרת, והתקיים בשיתוף מרכז מעברים מעיינות כנרת. למפגש הוזמנו בעלי עסקים מפונים השוהים באזור בימים אלו, ומתמודדים עם אתגר יצירת ההמשכיות העסקית.

בעלי העסקים שהשתתפו במפגש מגיעים מתחומים כמו תיירות, ייעוץ עסקי, צילום ועוד. הם קיבלו כלים פרקטיים לכתיבה שיווקית ולניהול יעיל של תהליכי העבודה באמצעות מגוון כלי AI, ולצד זאת היווה המפגש פלטפורמה ליצירת שיתופי פעולה בין עסקים באזור.

מרכז לאודר לקידום התעסוקה גליל, מיסודם של רונלד לאודר וג'ואיש נשיונל פאנד, ארה"ב (JNF-USA), קם על מנת לקדם תעסוקה איכותית בגליל לכל האוכלוסיות שחיות בו. המרכז הוקם מתוך חזון לפיו תעסוקה איכותית היא אבן שואבת לצעירים אקדמיים לקבוע את ביתם בגליל. מעברים מעיינות הוא מרכז תעסוקה ויזמות לתושבי עמק המעיינות ועמק הירדן, שמחבר פעילות תעסוקה ויזמות יחד עם חדשנות וסטארט-אפים.

לדברי שירה פריגת וייס, מנהלת מרכז לאודר לקידום התעסוקה בגליל, "בנוף הכלכלי של זמננו עסקים קטנים נדרשים בתהליך צמיחתם להתחרות לא פעם בתאגידים גדולים, כלי בינה מלאכותית יכולים להקטין את הנטל של משימות מסוימות על העסק ולאפשר חדשנות וצמיחה.

"היכולת להמציא את עצמם מחדש נדרשת כעת לבעלי עסקים בגליל ובגולן ולבעלי העסקים המפונים יותר מאי פעם. מרכז לאודר מלווה את העסקים באזור, ומסייע להם לרכוש כלים בהתאם לצורכיהם ובאופן שיחזק את הכלכלה באזור".