מה אומר "גיל הלב" שלכם על הבריאות שלכם

האם אתם צריכים לדעת את גיל הלב שלכם? היצע הולך וגדל של כלים יעריך אותו עבורכם

אילוסטרציה: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי
אילוסטרציה: Shutterstock, אנימציה: טלי בוגדנובסקי

האם אתם יודעים בן כמה הלב שלכם? ועד כמה זה בכלל משנה?

מבחר של מחשבונים מקוונים, מכשירים לבישים ובדיקות רפואיות מנסים להעריך את גיל הלב שלכם. החברות והארגונים שמאחורי הכלים הללו טוענים כי תובנות בנוגע לבריאות הלב שלכם עשויות להניע אתכם לבצע שינויים באורח החיים שיעזרו למנוע מחלות לב ומחלות כלי דם במהלך החיים. 

WSJ | פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה
WSJ |מה יכולים אנשים בגיל העמידה לעשות עכשיו כדי למנוע דמנציה בעתיד

זהו פן נוסף של האובססיה החדשה שלנו ל"גיל ביולוגי", התפיסה שלפיה הגוף שלך, או חלקים ממנו, יכולים להזדקן פיזית מהר יותר או לאט יותר מהגיל האמיתי שלך. ושעל ידי ידיעת הגילאים האלה, אפשר לשלוט בהם ולחיות חיים ארוכים ובריאים יותר. 

באשר ללב, מדענים אומרים שהכלים יכולים להיות נקודת פתיחה מועילה לשיחות עם רופאים על שינויי הרגלים או על נטילת תרופות לפני שנגרמת מחלת לב. 

אך צריך להתייחס לתוצאות בספקנות, לדברי רופאים וחוקרים. חישובי הגיל נוטים להיות לא מדויקים ואינם מביאים בחשבון את כל גורמי הסיכון האפשריים שלך, כגון היסטוריה משפחתית, זיהום אוויר, סיבוכי הריון או שינויים גנטיים. 

"הכלים כאילו מכמתים עבורך משהו באופן ספציפי, אבל הוא נכון רק מבחינת הכיוון שלו", אומר ד"ר גרגורי כץ, קרדיולוג ב- NYU Langone Heart. "התוצאה מבוססת על סיפור אמיתי, אבל היא לא הסיפור האמיתי".

איך הכלים הללו עובדים

קיימים כמה מחשבונים מקוונים, לרבות מחשבונים של ארגוני בריאות כמו שירות הבריאות הלאומי של בריטניה, קרן הלב של אוסטרליה ומחקר הלב של פרמינגהם (Framingham Heart Study). 

המחשבונים מבקשים מאנשים להזין מדדים כמו הגיל הכרונולוגי, מין, מדד מסת הגוף, לחץ דם ורמות כולסטרול. לאחר מכן הם משתמשים במודלים סטטיסטיים שונים כדי להשוות את הנתונים שלהם מול הממוצע ולתת להם אומדן גיל.

בדיקת גיל ביולוגי המבוססת על רוק של Elysium Health מספקת אומדן כולל לגיל וציונים ספציפיים לאיברים, לרבות הלב. חברה נוספת המציעה בדיקת גיל ביולוגי, היא Novos Labs, אשר מתכננת להוסיף מרכיב של הערכת גיל הלב לבדיקת הדם שלה במהלך השנה. 

בן כמה הלב שלכם? / אילוסטרציה: Shutterstock
 בן כמה הלב שלכם? / אילוסטרציה: Shutterstock

טבעת Oura, התקן שעונדים על האצבע למעקב אחר שינה ופעילות, תציע בקרוב אפשרות לדוח הערכת גיל הלב וכלי הדם של המשתמשים בטבעת. היא עושה שימוש בחיישן כדי למדוד את זרימת הדם ולהעריך עד כמה העורקים נוקשים. נוקשות עורקים גדלה עם הגיל וקשורה לסיכון מוגבר למחלות לב ולמוות. חישוב הגיל מתחדש מדי יום על בסיס ממוצעים שבועיים.

אנשים שגיל הלב שלהם מוערך בשש שנים ומעלה יותר מגילם הכרונולוגי עשויים לקבל מהאפליקציה הודעות המעודדות אותם לזוז יותר, או הצעות אחרות לגבי מתח, שינה או תזונה, מציינים בחברה. 

כלים שונים להערכת גיל הלב עשויים לתת לאותו אדם תוצאות שונות. חלקם מציעים למשתמשים המלצות מותאמות אישית כיצד להפחית את הסיכון שלהם למחלות לב, כגון ירידה במשקל, צמצום כמות המלח ופעילות גופנית רבה יותר. 

עד כמה הכלים לגיל הלב שימושיים?

עד היום, רופאים הסתמכו יותר על מחשבוני סיכון כאינדיקטורים לסיכון של אדם למחלת לב. מחשבונים אלה עשויים להיות מורכבים יותר ממחשבוני גיל הלב וקשים יותר לפרשנות עבור מי שאינו רופא. מחשבוני סיכון נותנים לכם ציון לסיכון על פני תקופה מסוימת, ולא גיל. לדוגמה, ייתכן שיאמרו למטופל שהסיכון שלו למחלות לב וכלי דם ב-10 השנים הבאות או במהלך חייו הוא 35%. 

יש רופאים החושבים שהתפיסה המתפתחת של הערכת גיל הלב יכולה להיות דרך ישירה יותר לדבר עם מטופלים על בריאותם, ולאפשר להם לנקוט פעולה בקשר לכך. אדם בן 50 שמקבל הערכת גיל לב של 56, למשל, עשוי לראות זאת כקריאת השכמה כדי להתמקד בהרגלים בריאים יותר או כסיבה לדיון עם רופא על תרופות להורדת כולסטרול, כגון סטטין.

כאשר מטופלים מביאים לפגישות את תוצאות גיל הלב שלהם, הן יכולות להיות נקודת פתיחה מועילה לדיון רחב יותר, אומר ד"ר סמואל קים, מנהל תחום קרדיולוגיה מונעת ב- Weill Cornell Medicine. 

"כשאתה מזהה מחלת לב בשלב מוקדם יותר ומטפל בה באגרסיביות, הסבירות שתצליח להחזיר לאחור דברים כמו רובד טרשתי (plaque) היא גבוהה יותר", אומר קים, ומוסיף שהמחשבונים מועילים יותר לאנשים בגיל העמידה ומעלה. 

מומחי בריאות אחרים חוששים כי תחזיות גיל הלב עלולות להשפיע בצורה הפוכה, לגרום לחרדה רבה יותר ולגרום למטופלים להימנע מפגישה עם הרופא מפחד שיקבלו חדשות רעות נוספות. 

חוקרים אוסטרלים שערכו סקירה של מחקרים על גיל הלב מצאו שיש עדויות מעטות לשימוש בגיל הלב על פני אחוזי סיכון, אם כי חלק מהמחקרים הראו שבשילוב עם אסטרטגיות נוספות, גיל הלב יעיל בהנעת אנשים לבצע שינויים באורח החיים.

"הגיל הכרונולוגי שלך הוא כנראה אינדיקטור אמין יותר לסיכונים בריאותיים מאשר מדדים נוכחיים של גיל ביולוגי", אומרת קאריסה בונר - מדענית התנהגות, בעלת תואר פרופסור חבר באוניברסיטת סידני ומחברת-שותפה של מחקר הסקירה.

בדיקות גיל לב נוספות שנחקרות

חוקרים לומדים גם מדדים מדויקים יותר של גיל הלב באמצעות הדמיה רפואית, כגון אקו לב ו-MRI.

חוקרים דרום קוריאנים פיתחו מודל בינה מלאכותית לחיזוי גיל הלב על סמך נתוני אק"ג, שלדבריהם יהיה זמין במרפאות בקוריאה הדרומית השנה. מחקר של השיטה שכלל יותר מ-226 אלף מבוגרים מצא כי אנשים שגיל הלב שלהם הוערך בשש שנים או יותר מגילם הכרונולוגי, סבלו משיעורי תמותה גבוהים ואירועים קרדיו-וסקולריים רבים יותר מאלה שגיל הלב שלהם הוערך כזהה לגילם הביולוגי או נמוך ממנו. 

המודלים האלה כנראה רחוקים מלהיעשות חלק סטנדרטי מטיפול מונע. צוות המשימה של שירותי המניעה של ארה"ב (U.S. Preventive Services Task Force), פאנל ייעוץ רפואי שרופאים ומבטחים עוקבים אחר המלצותיו, ממליץ שלא לערוך למבוגרים בסיכון נמוך בדיקות סקר עם אק"ג למניעת מחלות לב וכלי דם. (צוות המשימה ממליץ על בדיקת יתר לחץ דם באמצעות בדיקות לחץ דם בכל המבוגרים). 

איגוד הלב האמריקני (The American Heart Association) והמכללה האמריקנית לקרדיולוגיה (ACC) ממליצים להשתמש במחשבוני סיכון למניעת מחלות לב וכלי דם. ב-ACC אומרים כי הם חוקרים מחשבון משלהם להערכת גיל הלב.