ביותר מחצי מיליון שקל: מרצדס קופה שגם מתחברת לשקע

גרסת הפלאג־אין של מרצדס GLC קופה 2024 היא גדולה, מאובזרת ונוטפת סטטוס • היא תעניק לבעליה פטור די יעיל מביקור בתחנת הדלק

מרצדס GLC300 קופה פלאג־אין / צילום: יח''צ
מרצדס GLC300 קופה פלאג־אין / צילום: יח''צ

איראן היא מפיקת הנפט התשיעית בגודלה בעולם עם נתח של כ־4% מהשוק העולמי. ובכל זאת השבוע התפנתה השבוע ממשלתה משלל עיסוקיה הבוערים (תרתי משמע) כדי לפרסם תוכנית מיסוי חדשה לכלי רכב "ירוקים".

מבחן דרכים | אם אתם מוכנים לשלם יותר מחצי מיליון שקל על חשמלית סינית, זו כנראה המכונית שאתם צריכים
מבחן דרכים | פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע
מבחן דרכים | החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

בין השאר דגמי פלאג־אין, שעלות הייבוא שלהם בין 20 ל־30 אלף יורו, ישלמו כעת באיראן מס ייבוא של 15% בלבד ו־30% מעל רף המחיר הזה. זאת לעומת 55%־130% ברכב בנזין.

לטענת הממשלה, מדיניות המס הירוק החדש "תוזיל את כלי הרכב מופחתי הזיהום, תרחיב את האימוץ שלהם ואת המגוון ותקדם את המטרות הסביבתיות של המדינה".

לעומת זאת בישראל, שהכלכלה שלה קצת יותר מפותחת, המגמה הפוכה, ובימים אלה נדונות דרכים להגדלה נוספת של המיסוי על כלי רכב ירוקים. חלק מהקטגוריות מופחתות הזיהום, כמו רכבי הפלאג־אין, כבר בהכחדה. אלה נושאים עליהם החל מהשנה מס קנייה מלא של 83%, פלוס מס קנייה על ההובלה, פלוס מכס ממדינות רלוונטיות פלוס מע"מ. על כל הערימה הזו מוטל "מס יוקרה" על דגמים שמחירם תפח (בסיוע המסים) מעבר ל־300 אלף שקל.

התוצאה ברורה: בשליש הראשון של השנה צנחו מסירות רכבי הפלאג־אין ב־76% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וגם כך רוב המכוניות שנמכרו יובאו בשנה שעברה. התוצאה היא, שהפלח הזה הופך לאמצעי שבעזרתו יכולים לקוחות האלפיון העליון לחסוך בהוצאות השוטפות. סוג של "לעג לרש", בחסות המדינה.

נציגה טיפוסית של הפלח הזה היא מרצדס GLC קופה החדשה, שנחתה אצלנו בחודש מרץ עם אופציה להנעת פלאג־אין.

עיצוב חיצוני

כמו קודמתה, עיצובה של הקופה נועד בעיקר להעצים את הסטטוס החברתי של בעליה והיא עושה זאת באמצעות קווי מתאר של מכונית קופה נמרצת, שתפחה בכל הממדים. החרטום נוטה מטה בזווית חדה ומסתיים בגריל ענק ומפוצל ופנסי הייטק קטנים.

פרופיל הצד נשלט על ידי גג קמור, שזורם לעבר דלת אחורית נטויה בזווית חדה, ואילו החלק האחורי עבר החלקה ועידון משמעותיים ומזכיר כעת את מכוניות הקופה הספורטיביות של מרצדס - למעט ממדיו הענקיים. התוצאה היא רכב נוטף סטטוס, שלא מותיר את סביבתו אדישה.

פנים הרכב

סף הכניסה לתא הנוסעים ממוקם גבוה יחסית מעל פני הכביש אבל הכניסה פחות נוחה מזו שב־GLC "הרגיל", במיוחד עבור נוסעים גבוהים, בשל קו הגג הנמוך יותר.

תנוחת הישיבה שולטת ומשקיפה למרחק והמושבים הקדמיים נוחים ומרווחים, ומאפשרים התאמה אופטימלית לנהגים בכל מידה. המושב האחורי יאכלס ללא קושי שני מבוגרים רחבים ונוסע צר יותר במרכז, עם שפע של מרחב לרגליים. אבל גם כאן הגג, שמשתפל לאחור, גוזל חלק ממרחב הראש. זו תופעה מוכרת ברוב דגמי הקרוס־אובר קופה.

עוד מגבלה אופיינית לז'אנר היא שדה ראיה מצומצם לאחור בשל החלון האחורי הכמעט אופקי. למרבה המזל מערכת המצלמות ההיקפיות של מרצדס היא מהטבות מסוגה. נפח תא המטען מוגבל בגרסת הפלאג־אין בשל הסוללה הגדולה ויחידת הקירור שלה, והוא מסתפק ב־390 ליטר ובמפלס הטענה די גבוה.

מולטימדיה ומצלמות

מערך הפיקוד הדיגיטלי במודל 2024 מקביל לזה שפגשנו ב־GLC החדש. למרות שמסכי מולטימדיה גדולים הם כיום סטנדרט בתעשייה, אצל מרצדס הם מצליחים להיראות עשירים יותר בשל השילוב האינטגרלי של המסך בקונסול המרכזי והטייתו בזווית נוחה. גם המסך של לוח המחוונים גדול מהמקובל ומציג את המידע בצורה ברורה.

ממשק האנוש (UI) הייחודי של מרצדס משקף הרבה השקעה בפיתוח. מערך התפריטים נוח וברורה להתמצאות תוך כדי נהיגה, תצוגת הניווט לא מסיחה את הדעת, וכגיבוי יש מערכת פיקוד קולי מצוינת בשפה האנגלית. נזכיר, שמרצדס ניסתה לפני כמה שנים להשיק מערכת פיקוד קולית בעברית, אך כמו רבים לפניה ואחריה, היא כשלה במשימה ונסוגה.

מרצדס גם הותירה כמה מתגי שליטה פיזיים לשליטה במערכות החיוניות מתחת למסך המרכז ועל ההגה, אולם רובם זעירים ולא קלים לאיתור וזיהוי.

רמת האבזור עם חבילת ה"פלטינום" בה נסענו (תוספת של 70 אלף שקל למחיר) עשירה ומקיפה וכוללת בין השאר חלון גג פנורמי מרהיב, מערכת קול רצינית ועוד. אבל מי שיוותר על החבילה יצטרך לוותר על מתלי אוויר, מערכת מצלמות היקפיות ב־360 מעלות תצוגה עילית ועוד פריטים, שהסינים כבר למדו להציע "על חשבון הבית" במכוניות שעולות שליש פחות.

מנוע וצריכת דלק

גרסת המבחן צוידה במערכת פלאג־אין מדור אחרון, שמייצגת קפיצת מדרגה משמעותית על פני קודמתה, בעיקר בכל הנוגע לטווח הנסיעה החשמלי. לצד מנוע טורבו־בנזין בנפח 2 ליטר יש לו סוללה בקיבולת מכובדת של כ־31 קילוואט שעה, שמספקת טווח חשמלי תיאורטי של עד כ־118 ק"מ בתקן האירופי.

להערכתנו מי שיקפיד על טעינה סדירה של הסוללה ונסיעה רגועה יוכל ליהנות מטווח ריאלי של כ־80 ק"מ על חשמל בלבד - וזה הישג לא מבוטל לרכב כה גדול. גם צריכת הדלק המשוקללת המוצהרת היא 200 ק"מ לליטר (!) אבל גם זה כמובן נתון תיאורטי. כשהסוללה מתרוקנת, או תחת עומס, מנוע הבנזין נכנס לפעולה בצליל די מחוספס ו"עסוק". כוח, בכל אופן, לא חסר לרכב, ועם 313 כ"ס הוא מסוגל להאיץ מאפס ל־100 ב־6.7 שניות ולצבור מהירות בקצב מכובד.

על הכביש

באגף הדינמי אין הפתעות. זו מכונית כבדה מאוד (2.36 טון), שמכוילת להיות יציבה, בטוחה ומתוכננת לנסיעות במהירויות גבוהות בכל תנאי מזג האוויר. היינו שמחים להיגוי יותר מהיר ומתקשר אבל התנחמנו בנטיית גוף מזערית בפניות חדות וביציבות כיוונית מרשימה. מי שירצה שעשועי כביש יצטרך להזמין את אחת מגרסאות הבנזין, שקלות יותר בכמעט חצי טון. מערכת מתלי האוויר הממוחשבים מנטרלת ביעילות שיבושים קלים, אבל מהמורות עירוניות חדות ופסי הרעדה עדיין מצליחים לאתגר אותה.

מחיר

בשורה התחתונה מרצדס GLC קופה פלאג־אין היא רכב פאר בנוי היטב, שיעניק לבעליו פטור די יעיל מביקור בתחנת הדלק. מחיר דגם הפלאג־אין 569 אלף שקל. מי שיוותר על ההנעה העתידנית יוכל לרכוש את הרכב עם מנוע שני ליטר בנזין כבר ב־490 אלף. אלה מחירים לא צנועים, אבל כנראה שצניעות היא לא המטרה של הרכב הזה - או של הפלח בכלל. 6.7 שניות

חלק מהמתחרות

ריינג'רובר VELAR פלאג־אין

630 אלף שקל עולה גרסת ה־P400
פלאג־אין של ריינג'רובר VELAR. לרכב יש עיצוב דינמי, תא נוסעים מרווח ומתלי אוויר נוחים. יש לו סוללה של 18 קילוואט, הספק של 404 כ"ס וטווח חשמלי של עד 64 ק"מ

ריינג'רובר VELAR  פלאג־אין / צילום: יח''צ
 ריינג'רובר VELAR פלאג־אין / צילום: יח''צ

אאודי Q5 TFSI 55 פלאג־אין

486 אלף שקל עולה גרסת הפלאג־אין החזקה של אאודי Q5. היא מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו ובמנוע חשמלי שמייצרים יחד 367 כ"ס, ומאיצים את הרכב ל־100 ב־5.3 שניות. הסוללה מספקת טווח חשמלי של עד 57 ק"מ

אאודי Q5 TFSI 55 פלאג־אין / צילום: יח''צ
 אאודי Q5 TFSI 55 פלאג־אין / צילום: יח''צ