קטאר מאיימת בסנקציות כלכליות, אבל בחמאס בונים בכלל על טורקיה

חאלד משעל ואיסמעיל הנייה מתגוררים בקטאר ומנהלים משם מיליארדי דולרים • במטרה לכופף את ארגון הטרור, החלו בדוחא, בלחץ ארה"ב, לאיים על בכיריו במעצרים, בהקפאת נכסים ואף בגירוש - אם הם לא יסכימו להפסקת אש • מה הסיכויים שקטאר תממש את האיומים, והמדינה ש"מתנדבת" לתפוס את מקומה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP- Mohammad Austaz, Osama Faisal, Khalil Hamra ,Philippos Christou
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP- Mohammad Austaz, Osama Faisal, Khalil Hamra ,Philippos Christou

קטאר ומצרים איימו בימים האחרונים על מנהיגי חמאס כי אם לא יסכימו להפסקת אש עם ישראל הם עשויים להיעצר, להיות מגורשים מדוחא ונתונים לסנקציות כלכליות - כך דיווח "וול סטריט ג'ורנל" בסוף השבוע. הלחץ הזה הופעל בעידוד ארה"ב, שמעוניינת להביא לעסקה בין חמאס לישראל במהרה, כשהבחירות לנשיאות מתקרבות.

בדרך לרעידת אדמה? התחזקות לימין המתנגד להגירה בבחירות לפרלמנט האירופי
מפוטרי טוויטר וטסלה התלוננו על חוסר צדק, עכשיו הגיע תורו של מאסק

בהצהרה של הבית הלבן בשבוע שעבר נמסר כי הנשיא ג'ו ביידן האיץ בשיחת טלפון באמיר קטאר, תמים בן חמד אל־ת'אני, "להשתמש בכל הצעדים המתאימים כדי להבטיח שחמאס יקבל את העסקה" לסיום המלחמה ושחרור החטופים ברצועת עזה, במקביל לשחרור המחבלים שעצורים בישראל.

עד כה לא נראה שהדברים הביאו לתוצאה הרצויה: ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, אמר בתגובה לאיומים כי חמאס לא יסכים לעסקה שלא תכלול את התנאים שהכתיב. לדבריו, המתווה שהציג ביידן לאחרונה במסיבת עיתונאים לא עונה על התנאים האלו - שכן הוא לא מבטיח לחלוטין את סיום המלחמה.

ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya
 ג'ו ביידן בכנס של ארגון NAACP / צילום: ap, Paul Sancya

יותר טורקיה, פחות דוחא

מידת ההשפעה של צעדים כלכליים נגד בכירי חמאס מצד קטאר ומצרים עומדת כיום בסימן שאלה גדול. בקטאר מתגוררים כזכור הנייה וראש חמאס־חו"ל חאלד משעל, כשהונו של כל אחד מהם מוערך ביותר מ־4 מיליארד דולר. עם זאת, חלק בלתי מבוטל מהנכסים שצברו השניים ממוקמים למעשה בטורקיה, כך שלסנקציות כלכליות מצד קטאר תהיה השפעה חלקית בלבד.

בכירי חמאס גם לא יתקשו למצוא מקום חדש למטה הלשכה המדינית של הארגון. רק לאחרונה הגדיר נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן את ארגון הטרור בתור "מגיני אנטוליה", שכן לדבריו חמאס מגן גם על טורקיה מפני תוכנית "ישראל הגדולה". כבר כיום, לפי הערכות, הפעילות של חמאס בטורקיה נרחבת וכוללת אף הכוונת פיגועים ביהודה ושומרון. לכל אלו מתווסף ביקור בן שבועיים של הנייה בטורקיה לפני כחודש, שהעלה השערות כי הוא עשוי להישאר לגור באיסטנבול או באנקרה. ביום ראשון נפגש הנייה עם שר החוץ הטורקי הקאן פידאן בדוחא, כשלפי הערכות המעבר לטורקיה עלה בשיחה בין השניים.

ד"ר יואל גוז'נסקי, ראש הזירה האזורית במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב, אומר כי האיום הקטארי הוא אכן ממשי, אך השפעתו על הבכירים לא תהיה משמעותית. "כבר כמה חודשים שקטאר רומזת כי היא עשויה להקפיא כספים או להוציא את הלשכה המדינית של חמאס מדוחא. בפועל, כבר חלק מהבכירים של חמאס נמצאים יותר בטורקיה מאשר בקטאר", הוא אומר.

השפעה עם גבולות

לתוכנית האמריקאית אולי לא תהיה השפעה הרסנית על בכירי חמאס, אך היא כן צפויה לפגוע באופן משמעותי בניהול הכלכלי של ארגון הטרור. לפי הקרן להגנה על דמוקרטיות (FDD), קטאר מספקת מדי שנה לחמאס סכום שנע בין 120־480 מיליון דולר. פגיעה במקור כלכלי כזה תגביר את טבעת החנק על מנגנוני הזרמות הכספים של חמאס. לחץ כלכלי נוסף יצרה לאחרונה ישראל כשהשתלטה על ציר פילדלפי, דרכו נהג חמאס להעביר סכומי כסף משמעותיים לתוך הרצועה.

לפי הערכות, חמאס העביר מדי שנה כמיליארד דולר אל רצועת עזה. לצורך השוואה, תקציב זה שווה לתקציבה השנתי של סומליה - מדינה עם היקף אוכלוסייה גדול פי שבעה מזה שברצועה. חלק מהכסף שמועבר לארגון הטרור מגיע דרך חברות קש שממוקמות במדינה שלישית - כשבשנים האחרונות הוכח כי חלקן נמצאות בטורקיה. "קטאר היא הגורם החיצוני המשפיע ביותר על חמאס כבר שנים רבות, אבל גם להשפעה שלה יש גבולות", אומר גוז'נסקי. "לקטאר השפעה רבה על בכירי חמאס־חוץ, אך מי שבסוף קובעים זה יחיא סינוואר ויתר הבכירים בעזה עצמה".

נדבך משמעותי נוסף מהפעילות הכלכלית של חמאס הוא מערך נכסים במדינות כמו ערב הסעודית, איחוד האמירויות, סודאן, ובעיקר טורקיה - בשווי כחצי מיליארד דולר - כך לפי הערכת מזכירות האוצר האמריקאית. ברשימה זו ניצבת כמובן גם קטאר, בה מתגוררים ראשי חמאס עצמם. תא"ל (מיל') יוסי קופרווסר, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, מציין כי "בחמאס משלמים כסף למחבלים. כסף מגיע מאיראן, אך גם מקטאר - ולכן יש לדוחא מנופי לחץ".

"חלק מהמערכת"

לכל אלו התווסף בשבת אירוע משמעותי מכל הבחינות - שחרור החטופים נועה ארגמני (25), אלמוג מאיר (21), אנדרי קוזלוב (27) ושלומי זיו (40), מרצועת עזה. לפעילות החילוץ הזאת יש כבר עתה וגם תהיה לפי הערכות השפעה משמעותית על חמאס. "הפעולה הישראלית ממחישה לחמאס את המשמעות של נוכחות צבאית של צה"ל לאורך זמן, והקושי להחזיק את החטופים עד שתהיה עסקה נוחה מבחינתם", מסביר קופרווסר, אך מסייג: "זה אמנם מתחבר למגמה הבינלאומית של הפעלת לחץ עליהם, אבל אני לא חושב שזה יביא את קטאר לגירוש הנהגת חמאס, שהרי הם חלק מהמערכת של האחים המוסלמים".

היכולות המודיעיניות ותרומת ארה"ב ובריטניה לחילוץ החטופים

ארה"ב ובריטניה סיפקו לישראל מודיעין משמעותי שסייע באיתור ארבעת החטופים שחולצו מרצועת עזה בשבת בצהריים - כך דיווח הניו יורק טיימס לאחר החילוץ.

לפי העיתון, כוחות אמריקאיים השתמשו בכטב"מים לטובת איסוף מידע מודיעיני, וניטרו שיחות של אנשי חמאס. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בירך בשבת על פעולת החילוץ המוצלחת, והוסיף: "לא נפסיק לפעול עד שכל החטופים ישובו הביתה".

בנוסף לכך, לפני כחודש חשף אתר Declassified UK כי מאז חודש דצמבר ועד מאי ביצע חיל האוויר הבריטי 200 גיחות איסוף מודיעין ברצועת עזה, שצברו עד 1,000 שעות של צילומים. באותו דיווח צוין כי כלל הגיחות הבריטיות המריאו מבסיס חיל האוויר הבריטי "אקרוטירי" שבקפריסין.

גורם ישראלי שדיבר עם הניו יורק טיימס אמר כי בעוד שלצה"ל יש יכולות מודיעיניות משלו, ארה"ב ובריטניה הצליחו לאסוף מידע מודיעיני מהאוויר ומפעילויות סייבר שישראל לא הצליחה להשיג. לצד זאת, גורם ישראלי הדגיש כי לצוותים האמריקאים והבריטים לא הייתה מעורבות בתכנון או בהוצאה לפועל של המבצע הצבאי שחילץ את החטופים מהרצועה.

המטוס המתקדם בעולם

פעולות המודיעין שנעשו לצורך איתור החטופים לא פורסמו בפירוט בכלי התקשורת, מטעמי צנזורה. אולם ברשות צה"ל מערכות מודיעין מפותחות שהיו עשויות לסייע באיסוף המידע הדרוש לצורך המבצע. בשנה שעברה למשל חגגו במשרד הביטחון והתעשייה האווירית את סיום שילוב מערכות המודיעין במטוס מהמתקדמים מסוגו בעולם, "אורון". מדובר במטוס אחיזת שטח מהמובילים בעולם, שמצויד במערכות חישה ותקשוב מתקדמות. באמצעותו יכול צה"ל לקבל ממד מודיעיני משמעותי לאחיזה של שטח עצום למעקב בזמן אמת אחר תנועות קרקעיות, בכל מזג אוויר ותנאי ראות.

לצד זאת לצה"ל יש גם כמובן יכולות מודיעיניות בקרקע, כמו יחידה 8200, שפועלת בממד הסייבר. אנשי היחידה אחראים על פיתוח והפעלת אמצעי האיסוף, הניתוח, העיבוד וההפצה של המידע למערכת הביטחון. יחידה נוספת היא 9900, שאמונה על איסוף ומיצוי מודיעין חזותי־גיאוגרפי.

גוז'נסקי מוסיף גם הוא כי לבכירים בקטאר חשובה התדמית - ובעיקר הרצון שלא להיתפס כמי שבוגדים בפלסטינים. "שמענו בכירים ישראלים שדיברו לאחרונה על קטאר בתור 'מדינת אויב' ושצריך לכאורה להכריז עליה ככזו. טוב שזה לא נעשה, כי רואים שלקטאר יש לכל הפחות השפעה מסוימת שאפשר להשתמש בה", הוא אומר.