לוחמים חמושים וכספות מבוטנות: השוד הגדול של חמאס

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בצרפת דנים בפיצוי חברות ישראליות בשל החרם בתערוכת הנשק, חמאס שודד בנקים ברצועת עזה, ותנועת ה-BDS נמצאת תחת מעקב שירותי הביטחון בגרמניה • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בין-לאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

הגנרל שבטוח: לא תהיה מלחמה בצפון, וזו הסיבה
שיתוף פעולה ביטחוני מפתיע בין ישראל למרוקו  

1בצרפת מתחילים לדון בפיצוי חברות ישראליות על החרם בתערוכת הנשק

החברה המארגנת את תערוכת הנשק יורוסאטורי החלה לדון בפיצוי החברות הביטחוניות הישראליות, שהשתתפותן באירוע נאסרה לחלוטין בתחילה, אך ההחלטה נפסלה על ידי בית משפט לערעורים בפריז ביום שלישי. כך מדווח הבוקר העיתון הצרפתי לה פריזיאן.

"האווירה היתה קשה בימים האחרונים, היום הדברים נרגעו ומבקרים ישראלים יכולים להיכנס החל מהבוקר", אמר אתמול (ד') הגנרל בדימוס שארל בדואן, אחד ממנהלי חברת Coges האחראית לארגון התערוכה. גורמים משפטיים צרפתים אמרו לגלובס כי ההחלטה של בית הדין לערעורים לבטל את ההחלטה של בית משפט קודם בבוביני, וכן את ההצהרה של משרד ההגנה על איסור הצגה בתערוכה של חברות ישראליות "צפויים לסייע" לקייס הישראלי. "החברה מתכוננת לקרב נוסף מאחורי הקלעים ולדיונים על הפיצויים למציגות הישראליות, שכניסתן נמנעה ברגע האחרון", נכתב. התערוכה נפתחה ללא תצוגה ישראלית ביום שני, ותנעל מחר.

מאת כריסטל בריגודו. מתוך לה פריזיאן. לקריאת הכתבה המלאה.

2חמאס וכנופיות בעזה גנבו לפחות 120 מיליון דולר מבנקים במהלך המלחמה

חמאס וכנופיות חמושות שדדו עד כה לפחות 120 מיליון דולר מבנקים בצפון רצועת עזה, כך מדווח הפייננשל טיימס על סמך נתונים של הבנק הפלסטיני ומקורות בעזה. לפי הדיווח, רוב הכסף נשדד במהלך יומיים באפריל, כאשר הבנק ניסה לבצר כספת שמכילה עשרות מיליוני שקלים ודולרים על ידי איטומה בבטון. ב-17 באפריל אלמונים פוצצו את שכבת הבטון, והבנק פנה ללקוחות גדולים וקרא להם לבוא לקחת את שארית כספים ב-18 באפריל, אך הם מצאו בתוך הסניף חמושים שהכריחו לפתוח את הכספות ושדדו את שארית הכסף. לפחות 65 מיליון דולר במטבעות שונים נגנבו בתאריכים אלה. לכך מצטרפים מקרי שוד של כספומטים, סניפי בנקים ומוסדות פיננסיים שאירעו מתחילת המלחמה בשווי דומה.

בנק פלסטין נזהר שלא להאשים ישירות את חמאס במקרי השוד, כתב העיתון. לפי הדיווח, קשה להשיג כסף מזומן בעזה ויש לשלם כדי לעמוד בתור לכספומטים הבודדים הפועלים בו. מי שמעוניין להוציא כסף מחשבון הבנק שלו משלם למתווכים כעת כ-20% עמלה, לפי הדיווחים.

מאת מהול שריווסטווה, הבה סאלח וג'יימס שוטר. מתוך ה-FT. לקריאת הכתבה המלאה.

3אזהרה בגרמניה: תנועת ה-BDS נמצאת תחת פיקוח של שירותי הביטחון

ארגונים ופעילים שונים בתנועת ה-BDS נגד ישראל הפועלים בגרמניה הקצינו בשנה החולפת, והם נמצאים כעת תחת השגחה של המשרד להגנה על החוקה, המקביל לשב"כ; כך מדווח העיתון הגרמני טאגסשפיגל.

מדובר בפעם הראשונה שבה ארגונים אלה נחשדים באופן מסיבי בפעילות לא חוקית, והדבר נכלל בדוח סיכום שנת 2023 של המשרד. לפי הדיווח, המשרד קיטלג כעת את תנועת ה-BDS כבעלת "פעילות קיצונית חשודה", בעיקר בשל קשריה ל"קיצוניות פלסטינית חילונית". התנועה קוראת לחרם אקדמי, כלכלי ופיננסי וכן סנקציות על מדינת ישראל ולדברי המשרד להגנת החוקה במקרים מסוימים קוראת לחיסולה של מדינת ישראל.

מתוך הטאגסשפיגל. לקריאת הכתבה המלאה.

4נשיא קפריסין מגיב לאיומי נסראללה: אנחנו חלק מהפתרון, לא הבעיה

נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידס הגיב אמש (ד') לאיומיו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לפגוע בקפריסין אם היא תאפשר מתקפה ישראלית נגד הארגון מבסיסי חיל אוויר בשטחה; כך מדווח העיתון הקפריסאי בשפה האנגלית סייפרוס מייל.

לפי הדיווח, הנשיא הבהיר כי המדינה "אינה חלק מהבעיה באזור אלא מהפתרון", והוסיף כי היא לוקחת חלק במסדרון הומניטרי ימי לעזה. בעיתון כתבו כי האיומים של נסראללה ככל הנראה מכוונים לבסיס חיל האוויר הבריטי אקרוטירי, משם יצאו מטוסים של חיל האוויר הבריטי למשימת הגנה על ישראל ב-14 באפריל. מקורות דיפלומטיים אמרו כי התמודדות עם האיום תיעשה ב"צינורות דיפלומטיים שקטים". הנשיא אמר כי ההצהרות של נסראללה "אינן נעימות, אך הן אינן משקפות את המציאות".

מאת ג'ונתן שקורקו. מתוך ה-Cyprus Mail. לקריאת הכתבה המלאה.