הפרקליטות מתנגדת לדחיית עדותו של נתניהו: יש לקבוע לנובמבר

לדברי הפרקליטות, "מדובר בבקשה החורגת מכל קנה-מידה מקובל של ניהול הליכים פליליים, והיא הוגשה בתיק שבו האינטרס הציבורי מחייב לחתור לסיום מהיר ככל הניתן של המשפט" • עוד צוין כי אם ראש הממשלה טוען כי מילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט כסדרו - עליו להבהיר זאת במפורש

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

התביעה במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיעה לבית המשפט כי היא מתנגדת לבקשתו לדחות את פרשת ההגנה למרץ 2025, בקשה שמשמעותה הקפאת המשפט למשך 8 חודשים. הפרקליטות מבקשת מבית המשפט להתחיל לכל המאוחר ב-1 בנובמבר. 

הסנגורים במשפט נתניהו מסרבים למסור מועד לשמיעת פרשת ההגנה: "לא הסתיימה פרשת התביעה"
לוין מעיד במשפט נתניהו: מוזס ראה בהגבלת "ישראל היום" עניין קיומי
עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

לדברי הפרקליטות, "מדובר בבקשה החורגת מכל קנה-מידה מקובל של ניהול הליכים פליליים, והיא הוגשה בתיק דנן, שבו האינטרס הציבורי הברור מחייב לחתור לסיום מהיר ככל הניתן של המשפט.

"עמדת המאשימה היא שפרשת ההגנה צריכה להתחיל - ולהסתיים - בהקדם האפשרי, תוך שמירה על האינטרסים הציבוריים, על הגינות ההליך ועל עיקרון היסוד לפיו הכול שווים בפני החוק".

לכן מבקשת הפרקליטות כי פרשת ההגנה תחל לכל המאוחר ב-1 לנובמבר, מיד לאחר חגי תשרי, ארבעה חודשים מהיום, באופן המאפשר לנאשמים זמן הכנה משמעותי ביותר, בהינתן שפרשת התביעה מסתיימת החודש, ובהינתן שהסנגורים בתיק 4000 מתחלפים.

בתגובת התביעה צוין כי אם ראש הממשלה טוען כי מילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט - עליו להבהיר זאת במפורש, ולא להבליע טענה חדשה זו בבקשה בעניין מועדים. "נאשם 1 לא טען בעבר כי הוא אינו יכול לקיים את משפטו במקביל לתפקידו הציבורי, והוא אינו טוען כך במפורש גם היום. ההפך: נאשם 1 הבהיר בהזדמנויות שונות כי כהונתו לא תשפיע על ניהול ההליך. ככל שנאשם 1 שינה את עמדתו, ועמדתו העדכנית היא שמילוי תפקידו הציבורי אינו מאפשר ניהול תקין של המשפט כסדרו - עליו להבהיר זאת במפורש". 

הליך פלילי ייחודי 

הפרקליטות מדגישה בעמדתה את חלוף הזמן - כתב האישום הוגש בינואר 2020, פרשת התביעה החלה באפריל 2021, וכעת בחלוף ארבע שנים יש לטענתה חשיבות רבה לשמיעת פרשת ההגנה.

בבקשה נכתב כי מדובר בהליך פלילי "ייחודי ביותר - כתב אישום נגד ראש הממשלה בעבירות של שחיתות שלטונית שבוצעו במהלך תפקידו השלטוני. בהליך זה, האינטרס הציבורי העליון הוא השלמת ההליך הפלילי והכרעת הדין, תוך שמירה על זכויות הנאשמים וכללי סדר הדין הפלילי. עיכוב בהשלמת ההליך הפלילי גורם לנזקים ציבוריים משמעותיים. הדבר מקבל משנה תוקף נוכח העובדה שכתב האישום בתיק הוגש לפני ארבע וחצי שנים, ופרשת התביעה מתנהלת כבר שלוש שנים.

"בהליכים משפטיים, ובאופן פומבי, הבהיר ראש הממשלה כי כהונתו כראש הממשלה לא תשפיע על ניהול ההליך. בוודאי שאין מקום להשפעה שכזו על עדותו של ראש הממשלה עצמו עם פתיחתה של פרשת ההגנה, ובוודאי שאין מקום לעצירה דה-פקטו של המשפט או להקפאתו".

באשר לחילופי הייצוג בתיק 4000 - בין עו"ד בעז בן-צור, שייצג עד היום, לעו"ד עמית חדד, שמייצג גם בתיק 1000 - נטען כי אלה לא יכולים להצדיק דחייה ממושכת בקביעת פרשת ההגנה.

באשר לדיון בטענות הגנה מן הצדק, התביעה מבקשת לדחות את הדיון בטענות לאחר שמיעת הראיות, ולהכריע בהן במסגרת הכרעת הדין ולא בהליך ביניים נפרד. 

המשפט יתחדש מחר 

בתוך כך, מחר (ב') יתחדש משפטו של נתניהו שהופסק לפני כחודש ימים. מחר יעיד רון אילון, ששימש כמנכ"ל yes. בימים שלישי ורביעי יעיד עו"ד דוד שמרון, בן דודו של נתניהו ועורך דינו.

מחרתיים (ג') צפוי דיון במועד תחילתה של פרשת ההגנה. פרשת התביעה מתוכננת להסתיים ב-18 ליולי עם עדותו של תמרי פרדו, ראש המוסד לשעבר. 

*** חזקת החפות: ראש הממשלה בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.