הכלכלה האמריקאית מגלה סימני חולשה, והורדת הריבית מתקרבת

שוק התעסוקה בארה"ב הראה איתנות גם לנוכח הריבית הגבוהה עליה שמר הפדרל ריזרב • בבנק המרכזי מקווים כי יראו את השוק מתרווח אף יותר בטרם יתחילו בהורדות הריבית • הצפי הנוכחי הוא להפחתה ראשונה של הריבית כבר בחודש ספטמבר

שלט לחיפוש עובדים באילינוי, ארה''ב. שוק התעסוקה בארה''ב מתקרר / צילום: ap, Nam Y. Huh
שלט לחיפוש עובדים באילינוי, ארה''ב. שוק התעסוקה בארה''ב מתקרר / צילום: ap, Nam Y. Huh

לקראת פרסום נתוני האינפלציה בארה"ב ביום חמישי, בשווקים מתחילים להבין כי אם לא יהיו שינויים מפתיעים בהתמתנות המחירים, הורדות הריבית המיוחלות הולכות וקרבות. בסוף השבוע שעבר הראה שוק התעסוקה בארה"ב התקררות נוספת, עם ירידה במספר המועסקים לעומת חודש מאי. הנתון היה גבוה מעט מהצפוי, אך נתוני החודשים הקודמים עודכנו כלפי מטה בכך שהיקף המועסקים ירד משמעותית.

צניחה חופשית של למעלה מ-80%: תחזית האימה לשוק האמריקאי
WSJ | עוד לא נולד מנהל הקרנות שיכול לנצח את השוק של היום. אלו הסיבות המרכזיות 

כמו כן, האבטלה בשוק העבודה האמריקאי עלתה וכעת נמצאת בשיא מאז אוקטובר 2021. שוק התעסוקה הראה איתנות גם לנוכח הריבית הגבוהה עליה שמר הפדרל ריזרב. בבנק המרכזי מקווים כי יראו את השוק מתרווח אף יותר בטרם יתחילו בהורדות הריבית.

מדובר בנתונים חיוביים עבור השווקים המצפים סוף סוף להקלה מצד הפד, שעד כה התמיד בהותרת האינפלציה ברמתה הגבוה - 5.5% ברף העליון. יחד עם האינפלציה המתמתנת, כאשר גם ביום חמישי צפויה ירידה קלה במדד, הצפי הנוכחי הוא להפחתה ראשונה של הריבית כבר בהחלטה בחודש ספטמבר. העדכון האחרון של הפד, נזכיר, צופה כעת בין הורדה אחת לשתיים במהלך שנת 2024.

לא כל התחזיות טובות

יחד עם זאת, היכולת של הפד להמתין הולכת ונעלמת. מדד התוצר של הפד באטלנטה מצביע על ירידה חדה בתחזית הצמיחה לרבעון השני, לרמה של 1.5%. כמו כן, על פי הפרסום הסופי של נתוני הצמיחה בארה"ב ברבעון הראשון, נרשם עדכון כלפי מטה בנתון כך שנרשמה צמיחה של 1.4% בלבד בתוצר, זאת לאחר צמיחה של 3.4% ברבעון האחרון אשתקד.

ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב, צפוי לנאום בפני הקונגרס יום לפני פרסום נתוני מדד המחירים, כחלק מהדוח החצי השנתי שהוא מחויב להציג בפני בית הנבחרים האמריקאי. פאוול צפוי להזכיר כמנהגו כי הבנק עדיין נזהר בשינוי המדיניות המוניטרית ומקווה להמשך ההתפתחויות החיוביות באינפלציה ובשוק התעסוקה, בטרם יחל להקל במדיניות. זהירות זו מובנת לאחר מספר נתונים מאכזבים בתחילת השנה והחשש הידוע של הפד מגל אינפלציוני חדש.