ימי הקניות של נובמבר, על שלל ההנחות שנכללו בהם, הובילו לכך שבחודש זה נרשמה עלייה מצרפית של כ-24% ברכישות האונליין שביצעו הישראלים בהשוואה לאוקטובר - כך עולה מנתוני חברת שופ אנליטיקס.
● החל מינואר: שטראוס מעלה מחירים בעד 18% על מוצרי השוקולד והקפה
● 1.2 מיליארד שקל: היקף רכישות הישראלים בבלאק פריידיי שבר את שיא כל הזמנים
למרות שהמבצעים נמשכו לאורך כל החודש, הגידול הבולט נרשם בשלושה מועדים: ימי שופינג IL של גוגל (6-7.11) יום הרווקים הסיני (11.11) ובלאק פריידיי (29.11). אם מתמקדים רק באתרים שהושפעו מימים אלה - ומוציאים למשל סופרמרקטים מהרשימה - שיעור הגידול לעומת אוקטובר משמעותי אף יותר ועומד על כ-40%.
מנתוני ויזה עולה כי בבלאק פריידיי עצמו בוצעו 24.6% יותר עסקאות מאשר ביום המקביל ב-2023, שכזכור חל סמוך יחסית לתחילת המלחמה - ו-11% יותר לעומת יום שישי ממוצע בשנה החולפת. בוויזה חסמו ביום זה באופן יזום 980% יותר חשדות להונאה בישראל, בהשוואה לבלאק פריידיי 2023.
"אנחנו רואים שיפור משמעותי בביקוש - בעיקר לאתרי האיקומרס הבינלאומיים - לעומת נובמבר 2023", מציין נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס. "זה קורה בשל היעדר הטיסות בתחילת המלחמה, מה שהוביל לזמני משלוח ארוכים ולעתים לא ברורים.
השבוע החזק של נובמבר: מכירות גלובליות של 315 מיליארד דולר
שבוע הקניות שבין בלאק פריידיי לסייבר מאנדיי (26/11-2/12) הסתכם במכירות של 315 מיליארד דולר באונליין הגלובלי, עלייה של 6% לעומת השבוע המקביל אשתקד - כך עולה מדוח סיילספורס, המבוסס על ניתוח נתוני הקניות של כ-1.5 מיליארד צרכנים בעולם.
בבלאק פריידיי עצמו עמדו מכירות האונליין הגלובליות על כ-74.5 מיליארד דולר (עלייה של 5% לעומת 2023), ובסייבר מאנדיי כ-50 מיליארד דולר (עלייה של 3%). עוד עולה מהדוח כי 70% מהזמנות האונליין בוצעו באמצעות סמארטפונים, לעומת 67% ב-2023.
לפי סיילספורס, למרות "האיום הסיני" על הקמעונאים המערביים - כלומר המחירים הנמוכים באתרים עליאקספרס, שיין, טמו ואחרים - הם לא הציעו הנחות תחרותיות משמעותיות. בסך-הכול, שיעור ההנחה הממוצע העולמי עמד על 26%, ירידה של 1% מ-2023. הקטגוריות עם שיעורי ההנחה הגבוהים ביותר היו איפור (40%), אופנה (34%) וטיפוח (33%).
"גידול חזק בהזמנות משנה לשנה מצביע על כך שאפילו הנחות צנועות הספיקו כדי לשכנע את הצרכנים לפתוח את הארנק", מסביר לירן שכטר, סמנכ"ל פתרונות דיגיטל בסיילספורס ישראל. לפי החברה, הנתונים הגבוהים נרשמו לאחר מספר חודשים של צמיחה איטית במכירות. "קמעונאים שהשקיעו בבינה מלאכותית ובסוכני AI אוטונומיים הצליחו לקצור הכנסות גדולות עוד יותר במהלך שבוע זה".
ומה קרה בחברות עצמן? אמזון הודיעה כי זה היה שבוע נובמבר המוצלח שלה אי-פעם, עם מספר הפריטים הגבוה ביותר ומכירות שיא. לעומת זאת, וולמארט רשמה בבלאק פריידיי ירידה של 3% בהשוואה ל־2023, בעוד המתחרה טארגט רשמה עלייה של 17% - הודות לעובדה שהספר של הזמרת טיילור סוויפט נמכר אצלה בבלעדיות. ואילו בפורצ'ן דווח כי הום דיפו הציעה "מבצעים" בבלאק פריידיי שהיו למעשה המחירים הרגילים שבהם נמכרים מוצריה.
"למרות שהחודש כולו מתאפיין בעצימות גבוהה, הודות למיתוג כנובמבר סייל, ניתן לראות בחלק מהאתרים ביקושים חריגים בימי הקניות הספציפיים. אם ייערכו התאמות נכונות, בעתיד גם קטגוריות כגון סופרמרקטים, גיפט קארד ואחרים יוכלו ליהנות מהביקושים הגבוהים הללו".
הזינוק של שיין
באתרים הבינלאומיים נרשמה החודש עלייה של 25% במספר ההזמנות, והתאריך החזק ביותר מבחינת רכישות היה יום הרווקים הסיני, עם מספר הזמנות גדול פי שלושה בהשוואה לאותו היום בשבוע הקודם.
במקום הראשון מוביל בפער ניכר עליאקספרס הסיני, שמרכז יותר ממחצית ההזמנות החודש ורושם עלייה של כ-32% במספר ההזמנות בהשוואה לחודש הקודם. תדירות הרכישה באתר במהלך החודש עמדה על 3 הזמנות לאדם, לעומת 2.7 בחודש הקודם.
במקום השני נמצא אתר סיני נוסף, שיין, שרשם את העלייה הגבוהה מבין האתרים הבינלאומיים -58% במספר ההזמנות בהשוואה לאוקטובר (גם אסוס רשם עלייה דומה, אך מספר ההזמנות בו נמוך משמעותית). ביום הרווקים הסיני מספר ההזמנות בשיין היה גדול פי 5 ביחס לימים אחרים בנובמבר.
האתר האמריקאי למוצרי בריאות iHerb רשם אף הוא עלייה גבוהה (47%) החודש במספר ההזמנות לעומת אוקטובר. עם זאת, היום הבולט ברכישות בו היה בלאק פריידיי, עם מספר הזמנות גדול פי 3.5 ביחס לימים אחרים בחודש.
לענף התעופה והתיירות יש החודש שני נציגים - בוקינג ו-airbnb, אך נראה כי הם אינם מושפעים מימי הקניות, ובבוקינג אף נרשמה ירידה במספר ההזמנות לעומת אוקטובר. ייתכן כי בדצמבר נראה את השפעות הפסקת האש, שנכנסה לתוקף בסוף נובמבר, על מספר ההזמנות באתרי התיירות והתעופה.
שופרסל במקום השני
מספר ההזמנות באתרים הישראלים בנובמבר עלה בכ-20% בהשוואה לאוקטובר, והמועד הבולט היה שופינג IL, שהתפרס על פני הימים רביעי וחמישי בשבוע הראשון של החודש.
השינוי המהותי נרשם בפסגת הטבלה: לראשונה אתר סופר-פארם עולה למקום הראשון, על חשבון אתר שופרסל שיורד למקום השני. הודות לנובמבר סייל, אתר רשת הפארם רושם עלייה של כ-57% בהשוואה לחודש הקודם - עלייה גבוהה בהרבה מממוצע האתרים הישראלים. נזכיר כי האתר כולל לא רק את המוצרים שניתן למצוא בסניפי הרשת, אלא גם מוצרי מרקטפלייס הנמכרים דרך מוכרים חיצוניים.
טרמינל X מבית פוקס הוא אתר האופנה המוביל החודש מבין האתרים הישראלים, והוא רשם גידול של כ-70% בהשוואה לאוקטובר. מספר ההזמנות בימי שופינג IL ובלאק פריידיי היה גדול פי שלושה לעומת ימים אחרים בחודש. סל הקנייה החודשי הממוצע באתר עמד על כ-420 שקל, כ-13% פחות לעומת אוקטובר.
אתר קפה עלית, שנכנס לעשירייה באוקטובר, שומר על יציבות - בעוד המתחרה הגדול נספרסו אינו מתברג החודש, על אף שהציע מבצעים בנובמבר. בשבוע שעבר הודיעה שטראוס-עלית על העלאת מחיר הקפה השחור ונס הקפה החל מינואר 2025, ומעניין יהיה לעקוב האם וכיצד יושפעו מכך ביצועי האתר (מחיר הקפסולות לא צפוי להשתנות).
הרשימה מסתיימת עם שני אתרי אופנה - הודיס (מבית קסטרו, מותג שלא נכנס לרשימה החודש) ודלתא. מספר ההזמנות בהודיס גדל פי 5 לעומת החודש הקודם, ואילו בדלתא נרשם גידול של כ-70% במספר ההזמנות. בעשירייה השנייה ניתן למצוא את אתרי האופנה זארה, אורבניקה, גולף קידס, H&M וקסטרו -שמתמקם רק במקום ה-20.
כך נאספו הנתונים
חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,200 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גאוגרפית על-פי אזורי מגורים משתנים. החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.