Wolt | בדיקת גלובס

החישוב שמראה כמה מקבלות המסעדות מכל הזמנה בוולט

השירות החדש של אפליקציית המשלוחים הפופולרית בישראל, "וולט פלוס", מבטיח משלוחים ללא עלות נוספת לצרכן, אך גורם לבתי העסק להרוויח פחות מכל הזמנה • מסעדנים טוענים כי וולט הפכו לברירת מחדל בשוק - אך במחיר כבד לעסק • למי השירות של וולט משתלם כעת?

שליחי וולט בתל אביב / צילום: Shutterstock
שליחי וולט בתל אביב / צילום: Shutterstock

איך בדקנו?

על בסיס הזמנה עבור משלוח שרירותי של 100 שקל. יש להדגיש כי הרווח שמגיע למסעדה עשוי להשתנות בהתאם לסכום. 

לפי דוגמה זו, הזמנה בסכום של 100 שקל תעלה ללקוח פרמיום (לקוח "וולט פלוס") 124 שקל בלבד - כולל מע"מ, דמי התפעול ועמלות (אך לא כולל 49 שקל בחודש דמי חבר). בהתאם לחישובים ולאחר התשלום לשליח, הכנסה לוולט ותשלום המס, בית העסק ירוויח 64 שקל מתוך ה־124. 

עבור מזדמן (לקוח "מן השורה") על הזמנה בסכום 100 שקל, ישלם הלקוח 138 שקל עבור המשלוח, כולל המסים. בתמורה לכך, העסק ירוויח 68 שקל עבור המשלוח.

וולט השיקה לאחרונה את שירות"וולט פלוס", המאפשר תשלום חודשי בתמורה לביטול דמי המשלוח, אך תוך הטלת עלות נוספת על המסעדות. כפי שחושפים מסעדנים, בשל העמלות הכבדות של וולט על בתי העסק, הם מקבלים רק כחצי מעלות ההזמנה של הלקוח, והדבר נכון גם באפשרות הפרימיום החדשה. באותה הזדמנות, וולט גם העלו את "דמי התפעול" ללקוחות, מה שמייקר עוד יותר את עלות ההזמנה לכל הלקוחות. 

וולט הוכיחה: ככל שהשירות צומח, כך הצרכן נפגע יותר
ברשת זועמים על החלטת וולט להעלות את דמי המשלוח

בתי העסק ירוויחו פחות ב"וולט פלוס"

מודל הרווח של וולט מבוסס על גביית תשלומים הן מבעל העסק והן מהלקוח הסופי. אלדד סיטבון, הידוע ברשת כ"מואיז הקטן", מסעדן ואיש דאטה, מסביר כי "בחוזה מול בעל העסק וולט אומרים לו - נגבה ממך 27% כעמלה על כל משלוח (או מעט פחות, בהתאם לנפח ההזמנות ומשא־ומתן פרטני, ע"א). אני מניח שכמו בכל שיח בין עסקים, הכוונה היא לפני מע"מ. אלא שהגבייה בפועל היא על כלל הסכום, כולל 18% מע"מ (גם על דמי משלוח ותפעול). זה הופך את העמלה שלהם לקרובה יותר ל־32%".

בנוסף, וולט גובים גם עמלות מהלקוח: דמי תפעול שעלו לאחרונה מ־2 שקלים בלבד ל־5% מההזמנה (עד 5.90, ושקל בלבד להזמנה מתחת ל־60 שקל), ודמי משלוח בגובה 10־24 שקל שמשלמים חלקית את התגמול שמקבל השליח עצמו.

כל אלה, בנוסף כמובן למע"מ שעלה אף הוא השנה מ־17% ל־18%, יוצרים מצב בו רק כחצי מהעלות הסופית לצרכן מגיעה בסופו של דבר לבית העסק. משלוח בגובה 100 שקל (לא כולל מע"מ) עולה לצרכן כ־138 שקל, והמסעדה תקבל עליו כ־68 שקל, שמהם תצטרך לשלם על עלות המנה ולעובדים שלה־עצמה.

תחת "וולט פלוס" החדש, הלקוח צריך לשלם 49 שקל בחודש, אך אותה הזמנה של 100 שקל תעלה לו 124 שקל בלבד, כולל מע"מ ודמי התפעול. בית העסק יצטרך לשלם לוולט עלות נוספת עבור לקוחות הפרימיום, בשווי 3.80 שקלים. כך שהוא ירוויח עליה כ־64 שקל - מעט פחות מאשר עבור הלקוח המזדמן.

גם וולט מרוויחים פחות עבור כל משלוח ב"וולט פלוס", בשל הקיזוז של דמי המשלוח שיכולים להגיע לעשרות אחוזים מגובה ההזמנה. אך הרעיון העסקי מבחינתם הוא להגדיל את נפח המשלוחים הכולל, גם אם מרוויחים פחות מכל משלוח בנפרד. 

מעסיק עצום של כ־20 אלף שליחים

מאז שנכנסה ב־2018, וולט הפכה לאפליקציית המשלוחים הפופולרית ביותר בישראל, ששינתה את הסטנדרט בתעשייה. כיום הם לא עוסקים רק בהזמנות ממסעדות, אלא כשליש מההזמנות שלהם מגיעות מהשוק הקמעונאי. אך הם גם מטילים עלויות כבדות על בעלי העסקים, והפכו למעין מעסיק עצום של כ־20 אלף שליחים במודל עצמאי, כך שעסקים שלא משתמשים בשירותיהם ימצאו את עצמם עם מעט מאוד נגישות לשליחים.

עם זאת, גורמים בענף מדגישים כי וולט כן נותנים שירות אמיתי ומוצר שחוסך כסף במקומות אחרים: שליח, פרסום, תשתית תפעולית כמו שירות לקוחות וכמובן ממשק ללקוח שגם היה עולה כסף מספק אחר. גם המע"מ נגבה כך או אחרת, כך שגם האלטרנטיבה לוולט אינה שהמסעדן יקבל לכיסו את כל ה־100% מעלות המשלוח לצרכן הסופי. ועדיין, העלויות שהם גובים נחשבות גבוהות מאוד.

כך או כך, מסעדנים מתלוננים שברגע שאנשים התרגלו להזמין מוולט, והם מחזיקים גם חלק גדול מהשליחים - קשה לעבוד בלעדיהם. השליחים של וולט יכולים להרוויח 80 שקל בשעה, הרבה יותר מאשר אצל המתחרים, אך הם נדרשים לשלם בעצמם את המסים ולא נהנים מהזכויות הסוציאליות של שכירים. "וולט 'בלעו' את רוב עולם השליחויות", אומר גורם בענף. "והיום אומרים לי שליחים ש'בפחות מ־80 לשעה לפני טיפים - אני לא מגיע'".

שירותי וולט משתלמים למסעדה?

שחר קרן, יועץ למסעדות, מעיד כי השאלה האם שירותי וולט משתלמים למסעדה או לא תלויה בעיקר בגודל המשלוח: "לוולט יש יתרונות כמו חוויית משתמש חיובית וממשק טוב, אבל כמובן זה מגיע עם מחירים גבוהים למסעדה. במשלוחים קטנים זה משתלם, אבל מכיוון שרוב העלויות של וולט הן באחוזים מגודל המשלוח, הזמנות מרוכזות ל־3-4 אנשים במשרד, בסכום של כמה מאות שקלים, יכולות להגיע בקלות ל־120 שקל עמלה לוולט. במחיר כזה כבר משתלם להוציא מונית".

קרן מעיד שכמובן גם להוציא משלוח לבד עולה כסף: "הקטנוע, השליח והביטוח עולים כסף, אבל במשלוחים הגדולים - זה משתלם. כך שאם מסעדה מצליחה לתמרן כך שאת המשלוחים הקטנים הם מוציאים דרך ספק חיצוני ואת הגדולים בעצמם - אפשר להרוויח יפה".

העלאות המחירים של וולט הובילו לטרנד ברשת של מחיקת האפליקציה של וולט, אך לא ברור עד כמה זה נפוץ בפועל. המתחרים מדווחים על עליה בהזמנות מהם, לכל הפחות כבחינת האלטרנטיבות בשוק. מי שנפגע בעיקר מהעלאות המחירים הם בעלי העסקים, בעיקר המסעדות.

שחר קרן מעיד שצריך גם לשים את ההתייקרויות, גם בוולט, בקונטקסט: "יש העלאות מחירים בכל הארץ בכל התחומים. דרך גורמים שמעורבים בעניין, אני רואה ירידה של בין 15% ל־30% במחזורי המסעדות, כי אנשים מזמינים פחות. אומנם המצב משתפר בעקבות הפסקת האש בלבנון ועכשיו מול עזה, אבל תיירות עדיין אין. גם חומרי הגלם מתייקרים, ושכר העובדים עולה. באופן טבעי, זה מתגלגל למחירי המנות שמשלם הצרכן".