בסוף השבוע שעבר גייסה קבוצת דלק סדרת אג"ח שקלית חדשה בהיקף של מיליארד שקל, כדי לממן את הרכישה של ישראכרט. לגלובס נודע כי הגוף המוסדי היחיד שבחר שלא להשתתף בגיוס, שזכה לביקושים של 1.5 מיליארד שקל, הוא חברת הביטוח מנורה מבטחים .
● קרן וולת'סטון הבטיחה להחזיר 400 מיליון שקל למשקיעיה, אך שילמה להם רק כרבע מכך
● כוחות השוק | מנהלת חדרי העסקאות שממליצה: זה הפרמטר שהכי חשוב לבדוק לפני השקעה
במסגרת הגיוס הנפיקה דלק סדרת אג"ח במח"מ 5.8 שקנים, ללא ביטחונות, עם דירוג A מינוס, בריבית של 5.7%. בדלק ציינו בגאווה, כי זו "ריבית נמוכה ביחס לקופון של סדרות אחרות של החברה המגובות בבטוחות".
ייתכן כי במנורה מבטחים נמנעו מהשתתפות בגיוס בגלל ההפסד של חברת הביטוח לקבוצת דלק של יצחק תשובה בתחרות על רכישת חברת כרטיסי האשראי ישראכרט.
דלק, בניהולו של עידן וולס, גברה על מנורה בתחרות על ישראכרט, ושתי החלטות שהתקבלו לאחרונה בחברת הביטוח, של משפחת גורביץ'-גריפל (63%), עשויות לחזק את התחושה הזו. ההחלטה הראשונה קשורה לגיוס של דלק. בימים אלה יש אומנם גיוסים משמעותיים בשוק האג"ח, אך המרווחים בין הריבית שניתן לקבל בשוק הקונצרני לזו שנותנות האג"ח הממשלתיות נמוך ברמה היסטורית, וייתכן שבמנורה מעריכים שהריבית שהציעה דלק לא מבטאת את הסיכון.
על פי נתוני חברת סמארטבול, שפיתחה מערכת לניתוח שוק ההון והחזקות המוסדיים, מנורה לא מחזיקה כיום כלל במניות קבוצת דלק , וזאת בניגוד לשאר המוסדיים, שמחזיקים כל אחד ב-1%-2.5% ממניות החברה.
ההחלטה השנייה היא ההתנגדות של מנורה מבטחים (שהייתה היחידה להתנגד) להחלטתה של החברה הבת של קבוצת דלק, ניו-מד אנרג'י, להתרחב לקידוחי נפט חדשים בבולגריה, מה שהצריך אסיפת בעלי מניות כדי לתקן את רישיון השותפות.
מנורה גם התנגדה לאשר תגמול הוני מיוחד ליו"ר השותפות, יוסי אבו, בשיעור של 5% מההחזקה בחברה שתקים ניו-מד לצורך הפעילות בבולגריה, אך במקרה הזה מדובר היה בהתנגדות רחבה של כלל הגופים המוסדיים.
דלק רוכשת את השליטה בישראכרט
ביום חמישי בשבוע הבא, 20 בפברואר, צפויה אסיפת בעלי המניות של ישראכרט להתכנס כדי להצביע על אישור עסקת מכירת חברת כרטיסי האשראי לקבוצת דלק, שהציעה לרכוש את השליטה בחברה לפי שווי של 3.56 מיליארד שקל.
דלק צפויה להיכנס לשליטה באמצעות הקצאת מניות (37%) כנגד 1.3 מיליארד שקל, וערב השלמת העסקה יחולק דיבידנד של 1.2-1.3 מיליארד שקל לבעלי מניות ישראכרט. דלק צפויה להגיע להחזקה של 40% בישראכרט, הודות לרכישת מניות שביצעה ערב העסקה בשוק. בכך גברה דלק על ההצעה של מנורה, שהציעה לרכוש את השליטה לפי שווי נמוך יותר, ובסופו של דבר החליטה לסגת מהמאבק.
בשוק מציינים כי אינדיקציות שונות מראות שלפחות חלק מהמוסדיים צפויים לתמוך במכירה, ולאחר מכן הכדור יעבור למגרש של הרגולטורים. המשוכה הגדולה ביותר תהיה, שוב, רשות התחרות, שכבר הפילה את עסקת ישראכרט-הראל לפני שנה. מי שעוד מנסה להילחם על מקומו בתחרות הוא בנק ירושלים, שהגיש ביום שישי האחרון הצעה נוספת ומשופרת לרכישת ישראכרט. אלא שבשוק מעריכים שוב ושוב שההצעה של בנק ירושלים נחותה, ונראה כי גם זו לא תשכנע את דירקטוריון ישראכרט להעדיף אותה.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.