לאחר ביטול הזמנת הענק, מנכ"ל אירודרום רועי דגני מתפטר

בתחילת השבוע הגיע דיווח חריג למשקיעים מצד אירודרום - באיחור של 12 ימים - על ביטול חלקי של עסקה עם משרד הביטחון הישראלי • זהו לא הביטול הראשון שחווה אירודרום בשנה החולפת, והאכזבה בולטת במיוחד על רקע הפריחה בחברות הביטחוניות

רועי דגני, מייסד ומנכ''ל חברת אירודרום / צילום: איל יצהר
רועי דגני, מייסד ומנכ''ל חברת אירודרום / צילום: איל יצהר

כשלושה ימים לאחר הודעת חברת הכטב"מים אירודרום, באיחור של 12 ימים, על ביטול חלק מעסקה עם משרד הביטחון, המנכ"ל והמייסד רועי דגני הודיע אמש (ד') על התפטרותו. "מיום הקמת החברה לפני כ־11 שנים, היה לי הכבוד לנהל אותה", כתב דגני. "במהלך תקופה משמעותית זו חווינו הישגים רבים לצד אתגרים לא מבוטלים". לדבריו, כעת הוא רואה שהעיתוי נכון שהחברה תובל על ידי מנכ"ל חדש, וכי הוא "משוכנע כי באמצעות ניהול נכון ומקצועי ניתן יהיה להאיץ את קצב צמיחתה של החברה".

תעלומה ביטוחית: מדוע מניות הפניקס ומנורה קפצו לאחר הדוחות בעוד כלל ומגדל צנחו?
זינק כמעט 1000% מתחילת המאה: האם הזהב ימשיך לנצוץ כששוק ההון מעונן?

מתחילת השבוע, מניית החברה צנחה בכ-18.7%, מתחילת החודש בכ-26%, ובשלושת החודשים האחרונים אף בכ-38.8%. דגני ציין במכתב כי ימשיך לכהן כמנכ"ל עד ל-1 באפריל או עד מועד מאוחר יותר, אם יידרש, וכן ישמור על מקומו בדירקטוריון החברה. "הייתה לי זכות גדולה לעבוד יחד איתכם, לקבל מכם הכוונה ולפעול למען הצלחת החברה. כעת, הגיע זמני לפנות לדרך חדשה".

הסיבה לעיכוב בדיווח: "תקלה טכנית בגישת החברה למערכת"

בבוקר יום א', המסחר במניית אירודרום הופסק, התחדש בשעות הצהריים, ומייד חלה נפילה נוספת. זאת לאחר דיווח חריג למשקיעים מצד החברה - באיחור ניכר - על ביטול חלקי של עסקה עם "לקוח ממשלתי". אותו לקוח הוא משרד הביטחון הישראלי, שמתברר כי הודיע לחברה על צמצום הזמנת ענק עוד ב־4 במרץ, אבל רק כעבור 12 ימים החברה דיווחה על כך למשקיעים.

לפי אותו דיווח של אירודרום, העוסקת בפיתוח, ייצור ואספקת כטב"מים ומערכות איסוף, עיבוד, ניתוח והנגשת מידע מהאוויר ללקוחות בשוק האזרחי והביטחוני, לאחר ההזמנה שדווחה בנובמבר האחרון, לרכש בהיקף של 73.6 מיליון שקל, התקבלה החלטה בוועדת המכרזים של משרד הביטחון לצמצם את רובה הגדול, זאת "למעט ביחס לחלקה שסופק ללקוח", ומנימוק של עיכובים במסירה, לפי המדינה.

באירודרום ניסו לתרץ את העיכוב בדיווח למשקיעים בכך שהחלטת ועדת המכרזים שהועברה לחברה "התקבלה ללא סכום נקוב בהודעה ונייר הזמנה מעודכן, אשר שודר לחברה באמצעות מערכת ממוכנת". בחברה הסבירו כי "נייר ההזמנה המעודכנת התקבל בחברה ביום 13 למרץ, לאור תקלה טכנית בגישת החברה למערכת". מעבר לכך, הבהירו כי "הזמנות נוספות שהתקבלו לאחרונה בסך כולל של כ־11 מיליון שקל, ימשיכו להיות בתוקף ללא שינוי, וללקוח תוסיף ותעמוד האפשרות לבצע הזמנות נוספות מהחברה בתקופת ההתקשרות".

עוד ציינו באירודרום כי "החברה פועלת לאספקות בקשר עם ההזמנות הנוספות ומתמודדת עם טענות טכניות שונות מצד הלקוח ביחס למוצרים המסופקים, אשר נובעות בעיקרן מסתירה, לעמדתה של החברה, בין הוראות המכרז שבו זכתה לבין הוראות הדין החלות על החברה בקשר עם שימוש וסחר באמצעי תקשורת".

לא הביטול הראשון

זהו לא הביטול הראשון שחווה אירודרום בשנה החולפת. באפריל אשתקד דיווחה החברה כי לקוח שרכש ממנה בעסקה בסך כ־3.1 מיליון שקל החליט לשנות את תנאי התשלום, ולכן החברה החליטה לבטל את העסקה. ההשלכות של אותו ביטול ניכרו בתוצאות החברה הקטנה, שמפרסמת את תוצאותיה פעם בחצי שנה.

את המחצית הראשונה של 2024 סיימה אירודרום עם הכנסות של 6.6 מיליון שקל - נפילה של 51% ביחס למחצית הראשונה ב-2023, ועם הגדלת ההפסד פי שלושה ל-5.7 מיליון שקל. את שנת 2023 כולה סיימה עם הכנסות בהיקף של כ-34 מיליון שקל והפסד של כחצי מיליון שקל. האכזבה אצל אירודרום בולטת במיוחד על רקע הפריחה בחברות הביטחוניות בכלל, ומתחום המל"טים בפרט. הללו מטפסות על רקע מלחמת חרבות ברזל לגבהים חדשים, אך מניית אירודרום מציגה תנודתיות קיצונית.

בעל המניות הגדול באירודרום, שמחזיק ב־22.4% מההון, הוא המייסד והמנכ"ל המתפטר דגני, שהקים את החברה ב-2014. מאחר שבמערכת הביטחון הישראלית מוצרי החברה לא נחשבים כקריטיים, זה עשוי להקל עליה בכל הנוגע למכירות לחו"ל. זאת מכיוון שבאפ"י (אגף הפיקוח על היצוא הביטחוני במשרד הביטחון) פחות רגישים ביחס לעסקאות עם צבאות זרים של מוצרים שממילא אין כוונה להשתמש בהם בישראל בהיקפים גדולים, על אחת כמה וכמה בחברת כטב"מים, שעשויה להיות רגישה בפעילותה מעצם איסוף מודיעין וניתוחו.

אלא שכעת החברה נקלעה למצב שבו היא אמנם תהיה פעילה עוד פחות בשוק הישראלי, אבל במקום שתיהנה מתו תקן של "Combat Proven" (הוכח בשדה הקרב, דש"א), דובק בה רבב של חברה שמשרד הביטחון ניסה, התאכזב - והקטין את היקף העבודה עמה.

הערב תתפרסם בגלובס סופ"ש כתבת עומק בנושא אירודרום, שתעסוק בדרך שעברה בטרם ההנפקה, אחריה, וההתנהלות בתוך החברה.