דז'ה-וו ל-2022: שופרסל הורידה כמה ממוצרי תנובה מהמקררים, ביניהם גבינות במשקל שנמכרות במעדנייה וכן את הדגים של חברת המזון הגדולה בישראל - זאת במטרה להשיג תנאי סחר טובים יותר, הורדת מחירים והנחות עמוקות יותר. האם אנחנו צפויים לראות מקררים ריקים גם הפעם, מי נהנה מהמהלך, והאם רשת אושר עד העניקה לאחים אמיר השראה?
● שעון הקיץ, מזג האוויר וחג הפסח מובילים לגידול גורף בהוצאות הישראלים
● מה עומד מאחורי הכותרות הגדולות על חרם חרדי נגד ביג פאשן גלילות?
נזכיר כי בסוף 2022, שופרסל, שהייתה אז תחת ההנהלה הקודמת בראשות המנכ"ל אורי וטרמן והיו"ר איציק אברכהן, הורידה באופן גורף את כל מוצרי תנובה מהמדפים ומהמקררים, לאחר שתנובה הודיעה על העלאת מחירים. זה הוביל לכמה שבועות בהם המקררים עמדו ריקים, ובשופרסל, שקיוו לראות תוצאה שונה, ראו את הלקוחות חוצים את הכביש ועוברים לקנות אצל המתחרים שכן מכרו את החלב והקוטג', עד שבסופו של דבר שופרסל נאלצה להיכנע.
נראה כי זה לא מה שיקרה הפעם. בחודשים האחרונים צמצמו האחים אמיר את המגוון של גבינות תנובה שנמכרות במעדנייה וכן של הדגים, אבל הפעם אנחנו לא צפויים לראות מקררים ריקים.
ראשית, הקוטג', החלב ומוצרי GO של תנובה הם רק חלק מהמוצרים שלא נעדרים מהמדפים, וגם לא סביר שהמחלוקת תתרחב אליהם. שנית, למקררי הרשת הכניסו מוצרים חדשים וגם הרחיבו את מגוון המוצרים מספקים אחרים, ביניהן מחלבות גד, שלה נוכחות גדולה במעדניות של שופרסל מבעבר, כך שהחוסר לא ניכר.
קיימת תלות בתנובה
אין חולק על כך שבשופרסל לא רוצים להפסיד את תנובה, הספק הגדול ביותר שלה. גם בדוחות הכספיים של החברה, שופרסל ציינה כי קיימת תלות בתנובה במוצרי החלב, שבשנת 2024 היוו כ-6.7% מכלל רכישות המוצרים בתחום (לעומת 6.4% לשנת 2023).
עוד צוין כי במקרה בו תנובה תחדל מלספק לקבוצה מוצרי חלב, שופרסל תוכל לקבל אספקה חלקית בלבד של מוצרי חלב מספקים אחרים. זו גם הסיבה שברשת קמעונאות המזון הגדולה בארץ לא מתכננים להיכנס למהלך בו תחרים את כל מוצרי תנובה, אלא רק את אלה שקיימים להם תחליפים זולים יותר.
לכן, הצרכנים לא צפויים לראות סכסוך בקנה-המידה שהיינו עדים לו לפני שלוש שנים. בשופרסל בעיקר מעוניינים להביא לרשת יותר ספקים, מכיוון שבצורה הזו יוכלו לשמור על מגוון רחב, וגם לעודד תחרות ביניהם.
נזכיר כי באושר עד נקטו במהלך דומה עוד קודם לכן, כשבחג שבועות שעבר הורידו ברשת חלק ממוצרי תנובה. זאת לאחר שבחברת המזון הפסיקו להעניק מבצעים על המוצרים, מה שמהווה למעשה עלייה של כ-25%-30% במחיר. המחלוקת בין אושר עד לתנובה עדיין נמשכת, ולאור העובדה שבאושר עד לא נפגעו במכירות - מה שהוכיח שאפשר להסתדר גם בלי חלק ממוצרי תנובה, וניתן למצוא תחליפים - היום מצמצמים ברשת גם מכירת מוצרים נוספים, ביניהם טירת צבי.
משופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל מציעה מבחר רחב של מוצרים אטרקטיביים ואיכותיים ממגוון ספקים, לרבות בתחום הגבינות והדגים. המגוון מנוהל לפי צורכי הלקוחות והרשת. מעבר לכך, איננו מתייחסים להתנהלות מסחרית שוטפת מול ספק כזה או אחר".
מתנובה נמסר: "איננו מתייחסים ליחסינו המסחריים עם לקוחות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.