רשות שוק ההון דורשת הסבר מחברות הביטוח: למה מחירי ביטוחי הרכב מופרזים כל כך?

הרשות מבקשת מחברות הביטוח הסבר מדוע הן גובות תעריפים גבוהים בהרבה מעלות הסיכון בפועל • ברשות גם שלחו איום לא מרומז לפיו היא שוקלת להורות לחברות הביטוח על הורדת המחירים

מחירי ביטוח הרכב זינקו ב-75% מאז 2019 / צילום: Shutterstock, Fedorovekb
מחירי ביטוח הרכב זינקו ב-75% מאז 2019 / צילום: Shutterstock, Fedorovekb

מחירי הביטוח המקיף לרכב זינקו בשנים האחרונות בעשרות אחוזים, וברשות שוק ההון לא מרוצים מהתנהלות חברות הביטוח ואף מאיימים להורות להן להוריד את המחירים.

לקראת הסדר חוב חדש לנוחי דנקנר: הבנקים יקבלו את מרבית חלקו בירושה של אביו
מור בראש הטבלה, ומי בתחתית: מה עשו החסכונות שלכם בחודש מרץ האדום?

בדיקה של הרשות מצאה אצל 9 מתוך 14 חברות הביטוח "פערים מהותיים שהתגלו בין עלות התביעות והסיכון הגלום ובין עלות הפרמיה שנגבתה מהמבוטחים" - או במילים אחרות - שחברות הביטוח העלו את מחירי ביטוח הרכב לציבור לכאורה בצורה מופרזת ללא הצדקה. בעקבות כך הרשות שלחה לאותן חברות מכתב ובו היא דורשת מהם להסביר את הפערים במחירי הביטוח לרעת הצרכן.

ברשות מסבירים כי "בחלק מן החברות קיים פער ניכר בין עלות התביעות והסיכון הגלום לבין הפרמיה שנגבתה בפועל, זאת על בסיס ניסיון העבר והשינויים בעלות התביעות בשנים האחרונות". הרשות אף שלחה איום לחברות ומציינת כי היא "שוקלת להורות להן על עדכון התעריף".

לדברי הרשות, "פערים מהותיים כמו אלו שנמצאו פוגעים ביכולת הרשות לפקח על תעריפי ביטוח רכב רכוש באופן אפקטיבי ולממש את תפקידיה הקבועים בחוק בצורה מיטבית, ובכלל זה הגנה ושמירה על עניינם של המבוטחים וקידום התחרות תוך שמירה על יציבותן של חברות הביטוח".

המחירים זינקו ב-75%

אך לפני שהרשות תפעיל את הסנקציה נגד חברות הביטוח, היא מבקשת מהן להעביר לה התייחסות נוספת "בזמן הקרוב", ומציינת כי אם הן לא יעבירו התייחסות, היא "תקבל החלטה" ביחס לאותן חברות.

צריך לציין כי בחודשים האחרונים ניכר כי מגמת עליית המחירים הואטה ואף נעצרה, וכי ניתן למצוא גם ירידות מחירים, כאשר צרכן שמשווה מחירים יכול להוזיל משמעותית את מחיר הביטוח שלו, אך זאת כאמור רק לאחר שמחירי הביטוח המקיף השלימו זינוק של 75% מאז שנת 2019, זאת על פי נתוני WOBI, אתר להשוואה וקניית מוצרי ביטוח.

הסיבה השנייה היא התייקרות מחירי החלפים במוסכים, שגובים מחירי יבואן שגבוהים בעשרות אחוזים ויותר מ"מחיר השוק". בימים אלה רפורמה להוזלת מחירי החלפים נבלמת על ידי שרת התחבורה מירי רגב, שהייתה אמורה לחתום על תקנות בנושא עד חודש מאי, אך בינתיים טרם עשתה זאת, ועל פי חשיפת גלובס היא מנסה ליצור מסלול עוקף דרך חקיקה בכנסת, יחד עם יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ דוד ביטן, בעקבות לחץ של איגוד המוסכים.