להגדרות הציונים לחצו כאן
נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד
האם חקיקת הענק ששר התקשורת שלמה קרעי מוביל בתחום משרדו תחליש את אחיזת המדינה בשוק התקשורת, או דווקא תחזק אותה? לפי דיווחים, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הזהירה מהתרחיש האחרון, ואף אמרה כי הרפורמה "מסכנת את התקשורת החופשית בישראל". השר קרעי לא נשאר חייב: "היועמ"שית מנותקת אפילו מחוות-הדעת שלה עצמה", הוא אמר בערוץ 14. "היועמ"שית (אומרת) 'התערבות פוליטית והשתלטות על התקשורת', כשהמשנה שלה אמר אתמול… 'אפס התערבות בתוכן… אנחנו דואגים מזה שממאה ירדתם לאפס התערבות'". אז מי אמר מה?
● המשרוקית | מאיפה מגיע מענק הבירה שמשמש את תקציב עיריית ירושלים?
● המשרוקית | האם 40% מהמתייצבים לשירות מילואים נשלחים הביתה?
טיוטת חוק התקשורת של קרעי כוללת 101 עמודים ומבקשת לאסדר מחדש את אופן הפיקוח על התקשורת. אנחנו כמובן לא נפרט את כל נדבכיה, ונעבור למה שנאמר עליה בייעוץ המשפטי.
היועמ"שית עצמה לא התבטאה פומבית בעניין, ועל דעתה אנחנו יודעים כאמור מפרסומים. מי שכן הגיש חוות-דעת הוא המשנה ליועמ"שית למשפט כלכלי, עו"ד מאיר לוין. יודגש כי הוא עשה זאת "על דעת היועצת המשפטית לממשלה". לוין גם הדגיש כי הוא לא התייחס לכל פרטי ההצעה, אלא "רק לאותם חלקים בהסדר לגביהם אנו מבקשים להעיר באופן מפורט".
בהתאם למה שאמר קרעי, לגבי נדבכים מסוימים אכן הביקורת של לוין הייתה על נסיגת המדינה מתפקידה כרגולטור. לדוגמה, את השינויים באסדרת החדשות, לוין תיאר כ"ביטול החיץ הקיים בחוק בין השיקולים המסחריים של הערוץ לבין השיקולים העצמאיים של מערכת החדשות". לדבריו, "על-פי המוצע כעת, לא ייקבעו ערובות מינימליות כלשהן שנועדו להבטיח את מהימנותן ואת מקצועיותן של החדשות, את עצמאותם של גופים אלה וניתוקם משיקולים מסחריים או פוליטיים". כך, הייעוץ המשפטי מזהה סיכון לפגיעה ממשית בחופש העיתונות.
דוגמה נוספת היא שלשיטת לוין, הרפורמה מבקשת להחליף "מגבלות מחמירות האוסרות על החזקות צולבות בכלי תקשורת שונים" הקיימות כיום בהסדרים "חסרים, חלקיים ובאופן כללי, אינם בשלים בעליל". לכן, אם ההצעה תהפוך לחוק, הוא "עלול להוביל לפגיעה באינטרס הציבורי ולהתכווצות של שוק התקשורת".
אבל זו רק חצי תמונה. ישנם גם נדבכים בהם לוין מזהיר ממעורבות פוליטית. למשל, ההסדר המוצע למדידת הרייטינג עלול "לעלות כדי ניסיון שלטוני להשפיע על הרגלי הצפייה של הצופים וניסיון להטותם לצפייה בתכנים מסוימים", ומכאן הוא "עולה כדי התערבות בהתנהלות העסקית ופגיעה בחופש העיסוק והתחרות".
נדבך אחר הוא ההסמכה של מנכ"ל משרד התקשורת לדרוש מרשות חדשה שתוקם למסור לו מידע אודות הגופים המפוקחים, שלפי לוין תפתח "פתח משמעותי להתערבות פוליטית בהתנהלות שוק התקשורת והשפעה פוליטית על התנהלותם של גופי התקשורת". כך, דברי היועמ"שית לא סותרים את דברי המשנה שלה.
מהשר קרעי נמסר בתגובה: "המשנה ליועמ"שית לוין, שהציג את חוות-דעתו בוועדת השרים לחקיקה, אמר שם כי 'בסיכומו של דבר החוק יורד מ-100 ל-0 פיקוח בבת-אחת'... למרות זאת, ותוך עיוות המציאות והתכחשות לעובדות, היועמ"שית טוענת כי הרפורמה מגבירה את 'ההתערבות הפוליטית'" (התגובה המלאה מובאת בבדיקה המלאה).
בשורה התחתונה: דברי קרעי מטעים. על אף שהמשנה ליועמ"שית הזהיר כי חלק מהנדבכים בטיוטת חוק התקשורת יביאו להסרת הפיקוח הממשלתי, בנדבכים אחרים הוא התריע מפני עודף מעורבות פוליטית. לכן, אין סתירה בין דבריו לבין דברי היועמ"שית.
תחקיר: יובל אינהורן
לבדיקה המלאה לחצו כאן
שם: שלמה קרעי
מפלגה: הליכוד
תוכנית: "פתחי את שי"
ציטוט: "(היועמ"שית) מנותקת אפילו מחוות-הדעת של עצמה... היועמ"שית אומרת 'התערבות פוליטית...בתקשורת, כשהמשנה שלה אמר: 'ירדתם לאפס התערבות'"
תאריך: 19.5.25
ציון: מטעה
לאחר שוועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק של שר התקשורת שלמה קרעי לרפורמה בפיקוח ובאסדרה של שידורים בישראל, קרעי התראיין לערוץ 14 וביקר את התנהלות היועמ"שית - שעל-פי הדיווחים התנגדה לקידום ההצעה, כשאחד הטעמים הוא ש"ההצעה מאפשרת התערבות פוליטית בעבודת גופי השידורים ומסכנת את התקשורת החופשית בישראל". על כך אמר קרעי:"היועמ"שית מנותקת אפילו מחוות-הדעת של עצמה", וטען כי זה סותר אפילו את עמדת המשנה שלה, שדווקא אמר, כביכול, שהם "מודאגים מזה שמ-100 ירדתם ל-0 התערבות". בדקנו האם אכן יש פערים בין העמדה שהציגה היועמ"שית לבין עמדת המשנה שלה.
עמדת המשנה ליועמ"שית שאליה התייחס קרעי היא חוות-הדעת בעניין שהגיש ב-18 במאי המשנה ליועצת המשפטית לממשלה (משפט כלכלי), עו"ד מאיר לוין. בפתח חוות-הדעת מצוין כי היא מובאת "על דעת היועצת המשפטית לממשלה". כפי שכתב המשנה ליועמ"שית לוין, בחוות-הדעת הוא לא יעסוק בכלל טיוטת החוק על פרטיה, והוא מבקש להתייחס "רק לאותם חלקים בהסדר לגביהם אנו מבקשים להעיר באופן מפורט".
ואומנם, בחוות-הדעת של לוין מופיעה ביקורת על הצעה להסרת איסורים שנקבעו בחקיקה או ברגולציה. כך, למשל, בעניינם של השינויים באסדרת חדשות שכוללים את "ביטול החיץ הקיים בחוק בין השיקולים המסחריים של הערוץ לבין השיקולים העצמאיים של מערכת החדשות".
לדברי לוין, "על-פי המוצע כעת, לא יקבעו ערובות מינימליות כלשהן שנועדו להבטיח את מהימנותן ואת מקצועיותן של החדשות, את עצמאותם של גופים אלה וניתוקם משיקולים מסחריים או פוליטיים". משכך, נכתב בחוות-הדעת, "קידום ההצעה הנוכחית במתכונתה זו בכל הנוגע לשידורי החדשות מעורר חשש ממשי לפגיעה משמעותית בזכויות היסוד לחופש הביטוי, חופש העיתונות וזכות הציבור לדעת, ואנו מתנגדים לקידומה".
הביקורת של לוין על אי-התערבות של המדינה באה לידי ביטוי גם בהצעה להסדרים בתחום התחרות. "כיום", נאמר בחוות-הדעת, "כיום נוהגות בשוק השידורים מגבלות מחמירות האוסרות על אחזקות צולבות בכלי תקשורת שונים". ואולם לדברי לוין, בהצעת הרפורמה גובשו במקומם הסדרים "חסרים, חלקיים ובאופן כללי, אינם בשלים בעליל". לכן, לוין טוען כי "ההסדר המוצע בהצעת החוק לא מספק ערובות שביכולתן לשמור על הפלורליזם הדרוש, והוא עלול להוביל לפגיעה באינטרס הציבורי ולהתכווצות של שוק התקשורת".
אז ראינו שהמשנה ליועמ"שית אכן מתריע מפני נסיגת חלקה של המדינה כרגולטור בשוק התקשורת. ואולם בניגוד לדברי קרעי, חוות-הדעת של לוין כן מזהירה גם מפני הפוטנציאל להגדלת ההתרבות הפוליטית בשוק.
דוגמה לכך היא בהתייחסות לשינויים במדידת נתוני צפייה. לפי ההצעה, גוף שיוקם בשם "מועצת השידורים החדשה" יוכל לחייב את ספקי התכנים (למשל ערוצים ופלטפורמות) לפרסם את נתוני הצפייה בהם באופן עתי וקבוע, וכן לקבוע כללים מחייבים לעניין דרך המדידה שבה יחויבו הספקים השונים למדוד את נתוני הצפייה.
לפי לוין, ההסדר הזה עשוי "לעלות כדי ניסיון שלטוני להשפיע על הרגלי הצפייה של הצופים וניסיון להטותם לצפייה בתכנים מסוימים", הוא "התערבות משמעותית בשוק הקיים", והוא "עולה כדי התערבות בהתנהלות העסקית ופגיעה בחופש העיסוק והתחרות".
החשש מהתערבות פוליטית עולה גם מדברי לוין ביחס לסמכות מנכ"ל משרד התקשורת לדרוש מידע מרשות השידורים. למעשה, ההצעה מסמיכה את המנכ"ל לדרוש מהרשות למסור לו דוחות וסיכומים של מידע על אודות המפוקחים המצויים בידי הרשות. לפי לוין, הדבר "פותח פתח משמעותי להתערבות פוליטית בהתנהלות שוק התקשורת והשפעה פוליטית על התנהלותם של גופי התקשורת".
אם כן, בחוות-הדעת של המשנה ליועמ"שית מופיעות טענות בדבר חששות ממעורבות פוליטית ושלטונית בשוק התקשורת במקומות מסוימים, לצד טענות המבקרות אי-התערבות במקומות אחרים. היות שמדובר ברפורמה רחבה שכוללת מרכיבים רבים - אין בכך סתירה. לכן, טענת היועמ"שית המצביעה על הפוטנציאל של ההצעה להגביר את המעורבות הפוליטית בתקשורת - מעוגנת בחוות-דעתו של המשנה ליועמ"שית, והיא לא עומדת בסתירה לה.
משר התקשורת שלמה קרעי נמסר בתגובה: "המשנה ליועמ"שית לוין, שהציג את חוות-דעתו בוועדת השרים לחקיקה, אמר שם כי 'בסיכומו של דבר החוק יורד מ-100 ל-0 פיקוח בבת-אחת'... למרות זאת, ותוך עיוות המציאות והתכחשות לעובדות, היועמ"שית טוענת כי הרפורמה מגבירה את 'ההתערבות הפוליטית'" (התגובה המלאה תובא בסוף הבדיקה).
לסיכום, אף שהמשנה ליועמ"שית ביקר את חוסר המעורבות של המדינה בחלקים מסוימים של הרפורמה בתקשורת, הוא ביקר גם את הגברת המעורבות הפוליטית בחלקים אחרים, כך שהזהרת היועמ"שית מפני המעורבות הפוליטית שטמונה בהצעה לא סותרת את דעתו של המשנה. לכן דבריו של קרעי מטעים.
התגובה המלאה של שר התקשורת שלמה קרעי:
"המשנה ליועצת המשפטית לממשלה מאיר לוין, שהציג את חוות-דעתו בוועדת השרים לחקיקה, אמר שם כי 'בסיכומו של דבר החוק יורד מ-100 ל-0 פיקוח בבת-אחת'. אסמכתאות לכך ניתן למצוא למכביר בגוף חוות-הדעת כמו שציינתם, בין אם במועצה המבוזרת ש"אסור לסטות ממנה", כפי שנאמר בחוות-הדעת (להבדיל מהרשות השנייה שהיא מינוי ישיר של השר), ובין אם בשלילת הסמכות להתערבות בתוכן, ועוד. למרות זאת, ותוך עיוות המציאות והתכחשות לעובדות, היועמ"שית טוענת כי הרפורמה מגבירה את 'ההתערבות הפוליטית'. הסתירה הזו מדברת בעד עצמה, וזו בדיוק הסיבה שאמרתי שהיועמ"שית מנותקת אפילו מחוות-הדעת של אנשיה.
"לגופם של דברים שהעליתם מתוך חוות-הדעת וכדי להפריך את השקר, אתייחס בקצרה:
"בנושא הרייטינג, אין שום הסדר למדידת נתוני צפייה. זה פשוט שקר. הרפורמה לא מסמיכה אף אחד למדוד או לפקח על תוכן. מה שכן, יש סמכות למועצה, המבוזרת והמקצועית, להורות לספקי התכנים לשקף נתוני אמת לציבור באתר האינטרנט שלהם. שקיפות לציבור איננה מעורבות פוליטית.
"כנ"ל לגבי הסמכות שניתנת למשרד התקשורת לדרוש מידע. זהו כלי מקצועי שנועד לשקף תמונה מלאה לגורמי המקצוע במשרד. אין לכך שום קשר לתוכן, לצנזורה או להתערבות פוליטית. שקיפות איננה שליטה.
"חוק השידורים החדש מבטל את הכלים הקיימים כיום של שליטה פוליטית. הרשות השנייה, כיום גוף שמורכב ממינויים ישירים לבחירת שר התקשורת, נסגרת, ובמקומה מוקם מודל מבוזר, מקצועי וללא סמכויות תוכן. אילו רצינו לשלוט - היינו מחכים חצי שנה וממנים רשות חדשה פוליטית בדמותנו כצלמנו. אבל לא, בחרנו להפחית את ההתערבות הפוליטית לאפס.
"חוק השידורים החדש מעביר את הכח לצרכן. גם בתוכן מגוון יותר לבחירתו וגם בבחירה על מה לשלם. מזה פוחדים כל אלה ששולטים היום בכסף ובתודעה של כולנו, ולכן הם מגייסים שופרות פייק להדהד את השקרים האלה על שליטה מוגברת של הממשלה בתקשורת. פשוט שקר.
"הם יודעים את כל זה. הם מנסים לקחת אותנו למודלים קומוניסטיים של שליטה ממשלתית בתוכן, ואנחנו לא מוכנים. היועמ"שית מתעקשת שנכניס פיקוח על החדשות, ואנחנו מסרבים. היא מתעקשת להמשיך למשוך בחוטים דרך פקידים ממשלתיים ולשלוט בתקשורת ובתכנים ואנחנו מתנגדים. היא מבקשת לשמר את הכוח לאליטה, ואנחנו מפרקים. האליטה נלחמת על השליטה, והיועמ"שית משרתת אותה ומפיצה תבהלה ושקר. זו האמת.
"אנחנו נמשיך לפעול בנחישות לטובת כלל אזרחי ישראל, למען שוק תקשורת חופשי, תחרותי, מגוון ושקוף באמת".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.