"התור הפנוי לשיננית הוא במרום גולן ב-2038?": היזם שפיתח בוט למציאת תורים לרופאים במכבי

הראל רום, יזם מתל אביב ומייסד שותף של חברת Stealth, פיתח בוט חינמי בשם "דוקתור", הפועל באמצעות וואטסאפ, ומעדכן בזמן אמת על תורים שמתבטלים • בקופת החולים מאוחדת השיקו לאחרונה עוזר דיגיטלי שמזהה תורים שבוטלו, וסביר שגם ביתר הקופות ימצאו פתרונות דומים בעתיד הלא רחוק

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

העומס על מערכות הבריאות בישראל מורגש, בין היתר, בכך שההמתנה לתורים בקופות החולים יכולה להיות ברמת החודשים במקרה הטוב - אם לא אף יותר. יזם בשם הראל רום מתל אביב, מדען נתונים ומייסד שותף של חברת Stealth, פיתח בוט בשם "דוקתור", בוט שפועל דרך וואטסאפ - והוא יעדכן בזמן אמת על תורים שמתפנים או מתבטלים. נכון לעכשיו, הבוט החינמי עובד רק בקופת החולים מכבי (הוא יכלול קופות חולים נוספות אם יהיה ביקוש, לדבריו), ולפי ציוץ בחשבונו של רום, יש לשירות מעל ל-4,500 משתמשים.

זה הסטארט־אפ שבחרה להקים מנהלת החדשנות הטכנולוגית במכבי
המשקיעים מחכים לאירוע השנתי של אפל ומקווים לבשורת AI. האם המניה תעלה?
בעלי מקצוע מגלים איך הבינה המלאכותית הקלה על חייהם

רום כתב ב-X (טוויטר לשעבר) כי "נמאס לכם שהתור הפנוי לשיננית הוא במרום גולן ב-2038? לי כן. אז בניתי בסופ"ש את דוקתור, שמתריע לי, ועכשיו וגם לכם בווטסאפ על תורים שמתפנים לרופא שתבחרו".

הבוט למעשה שואל את המשתמש איזה "מסנן" חדש רוצה המשתמש להוסיף. הבוט יבקש לכתוב טקסט חופשי, ולכתוב בו איזה סוג שירות או רופא מחפשים, באיזה ערים או אזור - ואלו הם מסננים שאי אפשר שלא להגיב עליהם. בנוסף על כך, אפשר לכתוב באיזה ימים בשבוע או שעות מעדיפים את התור, ואם יש תאריך סיום להתראות. לדוגמה: "שיננית בתל אביב בימים ראשון ושלישי בין 9:00 ל-12:00".

אתמול, היזם רום צייץ בטוויטר ושאל: "יש 76 אנשים שמחכים כרגע להתרעה על שיננית בתל אביב... מה אני עושה אם מתפנה רק תור אחד (למשל כשמישהו מבטל)?". בין ההצעות השונות שהוא קיבל - תשלום של המשתמשים של כמה מאות שקלים, הצגה לשלושה משתמשים ראשונים בזמן של רבע שעה ואז פתיחת האפשרות לאחרים ועוד.

צילום מסך מצ'אט מול הבוט ''דוקתור''
 צילום מסך מצ'אט מול הבוט ''דוקתור''

נזכיר כי בזמנו, במשבר הדרכונים שהיה בישראל, מספר מייסדים ניסו לייצר בוט שיחפש תור זמין בכמה לשכות של רשות האוכלוסין במקביל, כדי לחסוך זמן. עם זאת, מהר מאוד, חברת Callflow, המספקת את התשתית הטכנולוגית למשרדי הממשלה בכל תהליך קביעת התורים לאזרחים (וגם לרשות האוכלוסין וההגירה) החליטו לחסום את הבוט, שכן נוצר מצב שלא נותרו תורים זמינים עבור הציבור, כי זה היה זמין לבוט באופן ישיר. חשש דומה יכול לעלות כאן, אלא אם במכבי ובשאר קופות החולים יטמיעו יכולות דומות.

לצורך ההשוואה - במאוחדת השיקו את העוזר הדיגיטלי "נוח", אשר מזהה תורים שבוטלו ומציע אותם ללקוחות שקבעו תור במועד מאוחר יותר. בין אם יוחל הפתרון הזה ובין אם אחרים, סביר שגם במכבי וגם בקופות אחרות ייצרו סטנדרט אחיד, וזה רק עניין של זמן. בקופות החולים יש פתרונות שונים, כמו החלפה בין משתמשים לרופא ספציפי או רשימת המתנה לתורים מוקדמים יותר.