בלגיה הודיעה היום (ה') לחברות הספנות והשילוח כי כל מעבר של סחורות ביטחוניות לישראל בנמליה דורש אישור מכס מוקדם. כך נודע לראשונה לגלובס. זהו צעד משמעותי מאוד שעשוי להגביל מאוד מעבר סחורות משום שנמל אנטוורפן הוא השני בטבלת העומס של אירופה.
● כותרות העיתונים | ברשימה עם טורקיה ורוסיה: ההאשמה של הולנד נגד ישראל
● השבוע בתעשיות הביטחוניות | המדינה המפתיעה שרוכשת את מערכת הדגל של אלביט
בעת שבה, לפי World Shipping Council, נמל רוטרדם דורג במקום העשירי בעולם ב־2023 עם 13.45 מיליון TEU (יחידת המדידה מתחום ההובלה הימית, שמשקפת מכולת מטען באורך 20 רגל), אנטוורפן דורגה במקום ה־14 בעולם עם 12.5 מיליון TEU. הצעד החדש מתבצע לאחר שלפני כשבוע בית משפט בבלגיה הורה על איסור מעבר ציוד צבאי לישראל באנטוורפן, כשכל משלוח שיפר זאת יביא לקנס של כ־50 אלף אירו.
בסיטואציה הנוכחית הופך כל מעבר של סחורות ביטחוניות ישראליות לישראל דרך אירופה לסבוך. באפריל האחרון החליטה הולנד על הקשחת מעבר ציוד צבאי ודו־שימושי לישראל, ודרישת רישיון ייעודי. כעת, שתי המדינות שמטפלות בהיקף הסחורות הימיות הגדול ביותר באירופה, למעשה, דורשות רישיונות ייעודיים. המשמעות הברורה היא שרוב הבקשות יסורבו.
במסגרת ההוראות הבלגיות, כאמור, כל משלוח של מוצרים צבאיים או ביטחוניים שמיועדים לישראל, בין אם ישירות מבלגיה ובין אם בשטעון (העברת סחורות מספינה לספינה ללא מעבר במכס), ידרשו אישור מיוחד. הבלגים הבהירו כי רישיונות יאושרו אך ורק אם יינתנו להם הוכחות חותכות כי הסחורות מיועדות לשימושים אזרחיים בלבד בישראל.
הספינה החליטה לבטל את עגינת הביניים בקרטאחנה
הצעד הבלגי מתווסף גם לשורת צעדים אנטי־ישראליים של ספרד, שכללו השהיית עסקאות ביטחוניות, וכן פגיעה במשלוחי נשק. ב־16 במאי אשתקד החליטה ספרד לסרב לאפשר לספינה שהובילה חומר נפץ מהודו לישראל לעגון בנמליה. שר התחבורה הספרדי אוסקר פואנטה מסר דאז כי האונייה "מריאן דניקה" (Marianne Danica) פנתה בבקשה לעגינה בקרטאחנה ב־21 במאי, בטרם סורבה. ספינת המטען הכללי "מריאן דניקה", ששטה עם דגל דנמרק, יצאה מנמל צ'נאי ב־8 באפריל, כאשר לפי עיתון "אל פאיס" הספרדי, היא נשאה 27 טונות חומר נפץ. לולא השפעות המורדים החות'ים על הים האדום, הספינה כלל לא הייתה אמורה לעבור במים הכלכליים של ספרד, אך תנועת השיט הוסטה ברובה אל כף התקווה הטובה ומשם לגיברלטר.
יום לפני הסירוב לעגינת "מריאן דניקה", עצרה ספינת המכולות "בורקום" (Borkum), ששטה עם דגל אנטיגואה וברבודה, מרחק קצר לפני כניסתה לקרטאחנה. פעילים פרו־פלסטיניים הפגינו בנמל, ואנשי שמאל מהפרלמנט האירופי שלחו מכתב לראש ממשלת ספרד בדרישה למנוע את עגינתה, בשל החשד שהיא מובילה אמל"ח לישראל. עוד בטרם קיבלו במדריד החלטה, הספינה החליטה לבטל את עגינת הביניים בקרטאחנה, והמשיכה לנמל קופר בסלובניה.
לפי אל־ג'זירה, ספינה זו, שיצאה אף היא מנמל צ'נאי, הכילה אמל"ח שנשלח לנמל אשדוד. הארגונים הפרו־פלסטינים טוענים כי בורקום הכילה 20 טונות מנועי רקטות, 12.5 טונות רקטות חומר נפץ, 1,500 ק"מ חומרי נפץ ו־740 ק"ג של חומרים ייעודיים לארטילריה. בדיווח של סוכנות הידיעות הקטארית נטען כי תחת סעיף סודיות, נאסר על העובדים לנקוב בשמה של תע"ש, שמאז 2018 הפכה לחברה בת של אלביט. המפעילה של הספינה, MLB הגרמנית, הכחישה בפני אל־ג'זירה ומסרה כי "הספינה לא העמיסה שום אמל"ח או מטען אחר לישראל".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.