חברת שירותי הדרך שעלתה על הגל הביטחוני בת"א

שגריר הופכת טכנולוגיה המשמשת לשליטה ברכבי נכים, לניהוג מרחוק בעולם הביטחוני • נראה שהשוק אוהב את המהלך של החברה: "יש הייפ סביב הדיפנס"

דוד מיכאל, מנכ''ל שגריר / צילום: גיא קרן
דוד מיכאל, מנכ''ל שגריר / צילום: גיא קרן

הטרנד הביטחוני שוטף את הבורסה בת"א בשנתיים האחרונות - מניות של חברות מקומיות הפועלות בענף נהנו מזינוקים של מאות אחוזים מאז החלה המערכה הצבאית בעזה, בד בבד עם מרוץ ההתחמשות הגלובלי בעקבות מלחמת רוסיה-אוקראינה. מקצתן אף סיפקו תשואה של אלפי אחוזים (ארית תעשיות, נקסט ויז'ן).

ניתוח | המשקיעים הזרים מכרו מניות ב־2 מיליארד שקל בתל אביב. ומי אוספים סחורה?
ההיסטוריה הבעייתית של אוגוסט בשווקים ומה צפוי הפעם

מי שלא נותרה אדישה למגמה היא קבוצת שירותי הדרך הוותיקה שגריר , אשר מתקשטת לאחרונה בפעילות חדשה בתחום הביטחוני. ביולי האחרון דיווחה שגריר, שבשליטת חברת ההשקעות DBSI של ברק דותן ויוסי בן שלום, על אירוע הדגמה שתערוך בראשית אוגוסט החברה הבת א.צ.מ (אבזור וציוד מכוניות), שבו תציג את "יכולות הרובוטיקה והניהוג מרחוק לעולם הביטחוני" שאותן פיתחה.

​מניית שגריר עלתה ביותר מ-160% בשנה החולפת למחיר שמגלם לחברה שווי שיא של 245 מיליון שקל, כשחלק נכבד מהזינוק נרשם החל מאמצע מאי, לאחר דיווח על השלמת פיתוח המערכת "לייט קונטרול" שפיתחה א.צ.מ. זו כוללת בין היתר מתקן רובוטי המאפשר שליטה והפעלה מרחוק של כלי רכב, כאשר הסבת הכלים מבוצעת אף היא על ידי א.צ.מ.

המערכת אושרה על ידי משרד הביטחון ומאפשרת ניהוג מרחוק (Drive By Wire) של כלי רכב כבדים כמו נגמ"שים, מלגזות וכלים הנדסיים. בחודש אפריל קיבלה החברה הזמנה ראשונה בסך כמיליון שקל, ולקראת סוף מאי הודיעה על הזמנה נוספת למערכת בסך 2.8 מיליון שקל.

א.צ.מ היא חברת "אזרחית" במהותה שאת השליטה בה (70%) רכשה שגריר לפני ארבע שנים. פעילותה המסורתית היא באבזור רכבים והסבתם לצרכים של אנשים המוגבלים בניידות, ידע שבו החלה להשתמש כדי לפתח מערכות לתחום הביטחוני.

"ג'ויסטיק אצל חייל בחדר ממוזג"

מנכ"ל שגריר, דוד מיכאל, מסביר כי "נכנסנו לעולם הביטחוני אחרי ה-7 באוקטובר. זה נולד מהיכולת שלנו לשלוט ברכבי נכים. מדובר ברכבים שמשמשים נכים שמרותקים לכסא גלגלים, שאנחנו יודעים לצייד בג'ויסטיק שמאפשר להם נהיגה.

"מה שעשינו היה לקחת את הרעיון הזה ולבצע לו את האדפטציה לעולם הביטחוני וגם האזרחי. המערכות שפיתחנו הן מערכות לנהיגה בשטח ("אוף רואוד"). הן לא דומות לרכבי נכים, אלא הרבה יותר פשוטות ולכן גם פחות בטוחות לנהיגה בכביש. הפכנו את הרכבים לנשלטים מרחוק, כאשר מי שמחזיק בג'ויסטיק הוא חייל בחדר ממוזג. כל מה שנותר לפתור היה את עניין התקשורת (עם הרכב). כעת יש שליטה מרחוק ברכב שמצויד במצלמות, אשר באמצעותן ניתן לראות את הדרך וכך לנהוג".

הוא מוסיף עוד כי "גם בתחומים האזרחיים יש המון שימושים לפיתוח שלנו. אנחנו נרצה לצאת איתו לחו"ל משום שהשוק בארץ הוא בסוף די מוגבל. יש הייפ סביב הדיפנס, אז זה גם לנסות לרכוב על הגל הזה".

שגריר עצמה פועלת בעיקר בתחום שירותי הדרך ואספקת רכבים חלופיים, אשר מוצעים לחברות ביטוח, ליסינג, השכרה ויבואני רכב, וכן בשירותי איתור ומיגון. בנוסף פועלת הקבוצה גם בתחום ההתאמות ותיקונים למרכב הרכב.

ברבעון הראשון של 2025 צמחו הכנסות שגריר ב-16% והסתכמו ב-104 מיליון שקל. בשורה התחתונה הרווח נשחק ב-14% ל-4.3 מיליון שקל, בעיקר על רקע זינוק בהוצאות המימון של החברה.