הלבנות הכספים בבנה"פ: אלי יונס מוסר עדות ביאחב"ל; הפועלים: המשטרה הזהירה אותנו לא לומר דבר

(עדכון) - המשטרה: גוסינסקי נטל חלק פעיל בהלבנות בעשרות מיליוני דולרים * שרי אריסון ודני דנקנר: "לא ידענו שהחקירה מהותית"

פרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים ממשיכה להסתעף. לאחר שמוקדם יותר היום פרסם הבנק הודעה ראשונה מאז הוסר צו איסור הפרסום מעל חקירת הענק בחשד להלבנת הון בסניף הבנק ברחוב הירקון, לפני שעה קלה נודע כי אלי יונס, מנכ"ל בנק המזרחי בהווה ומנכ"ל בנק הפועלים בעבר, מוסר בשעה זו עדות במשרדי היחידה הארצית לחשיפת פשיעה חמורה ובינ"ל (יאחב"ל) בפתח תקווה.

במשטרה מדגישים, כי לפי שעה יונס בא למסור עדות בלבד ואינו חשוד בפרשה. יונס שימש מנכ"ל הבנק במשך שנה בלבד ופרש מתפקידו בשל חילוקי דעות עם בעלי השליטה בבנק ולאחר פרשת פיטורי 900 מעובדיו. בעוד כשעה, ייחקרו שלושה לקוחות נוספים של סניף הירקון בבנק הפועלים.

להלן הנוסח המלא של ההודעה:

"צבי זיו, מנכ"ל בנק הפועלים, מבקש למסור לציבור את הפרטים הידועים לו לגבי החשדות הנוגעים לסניף הבנק ברחוב הירקון בת"א. זאת בהתאם למדיניות הבנק, הגורסת שקיפות בנוגע להתנהלותו ולפעולותיו.

"בתחילת 2004 קיבל בנק הפועלים מידע, ממנו עולה חשד להלבנת הון בבנק. היועץ המשפטי של הבנק ומבקר הבנק פנו למשטרת ישראל ומסרו לה את המידע שברשותם. נמסר להם כי המשטרה מנהלת חקירה והם נדרשו לשמור על סודיות.

"המשטרה לא מסרה ליועץ המשפטי של הבנק או למבקר מידע כלשהו בקשר לחקירה עצמה, היקפה ומהותה. בפרט לא נמסר להם מהם הסכומים בהם מדובר, מי הם הלקוחות בהם מדובר ומה מעורבות עובדי הבנק בפרשה הנחקרת. היועץ המשפטי והמבקר נדרשו שלא לדבר עם איש בנושא זה.

"זמן קצר לאחר מכן התקיימה פגישה נוספת במשטרה, בה נכח גם מנכ"ל הבנק. בפגישה זו נמסר לנציגי הבנק כי מתנהלת חקירה בנושא הלבנת הון, בקשר לסניף הירקון. המשטרה ביקשה את שיתוף הפעולה של הבנק בביצוע צווים שיפוטיים שונים, שהוצאו במהלך החקירה. הבנק שיתף פעולה עם המשטרה בביצוע הצווים השיפוטיים. מאז ואילך התקיימו פגישות נוספות בין נציגי הבנק, היועץ המשפטי הראשי ומבקרת הפנים ובין המשטרה.

"הבנק סייע למשטרה בכל נושא שבו התבקש, והמשטרה הביעה שביעות רצון מלאה משיתוף פעולה לאורך כל התקופה. בפגישה האמורה הזהירה המשטרה את נציגי הבנק לא לגלות לאיש בבנק, לרבות בעלי השליטה, חברי הדירקטוריון וההנהלה, מידע כלשהו על החקירה, לרבות עצם קיומה של החקירה; ולא לבצע אף פעולה שעלולה לפגוע בחקירה או לשבש אותה.

"הבנק נדרש לא להתערב בדרך כלשהי בנושא החקירה וכן נדרש להימנע מביצוע כל בדיקה או חקירה מקבילה, וכן להגביל את פעילות הביקורת הפנימית שלו בקשר לסניף נשוא החקירה... כן העלתה המשטרה דרישות נוספות, שעם כולן שיתף הבנק פעולה.

"רק כעת, לאחר פרסום דבר החקירה על ידי המשטרה, התבררו לבעלי השליטה, לחברי הדירקטוריון ולבנק לראשונה הפרטים הקשורים בהיקף החקירה לרבות החשדות הקשורים בסכומים בהם מדובר, החשדות כנגד מספר עובדי הסניף ושמות הלקוחות המעורבים בפרשה. העובדות שהתגלו לבנק אתמול לא היו ידועות לו עד אותו מועד.

"החקירה נמצאת בעיצומה וטרם הסתיימה, והבנק מודע רק לחשדות הראשוניים, שנמסרו לפרסום ביום ראשון. בנק הפועלים, כבנק המוביל בישראל, רואה עצמו חלוץ במלחמה כנגד חריגה מכל נורמה ציבורית ומעבר על החוק. המלחמה בהלבנת הון היא מרכיב מרכזי במאבקו זה של הבנק, לה הקדיש מאמצים ואמצעים רבים. על כך יעידו גם השבחים שחלקו המפקח על הבנקים ויו"ר הרשות להלבנת הון, עם חשיפת החשדות בנושא.

"בנק הפועלים לא יפסיק את מאבקו בכל פגיעה בחוק ובתוכה כמובן המאבק נגד הלבנת הון. הבנק ממתין לקבלת התוצאות המלאות של חקירת המשטרה לה ימשיך לסייע באופן המלא והשלם ביותר.

"עם קבלת ההוצאות תיושמנה באופן בלתי מתפשר כל המסקנות הנדרשות מהן. עד אז הנחתה הנהלת הבנק את החטיבה לניהול סיכונים לבחון באופן מיידי את הנושא על פי המתחייב. בצד ההתייחסות המחמירה לעצם החשדות מבקשת הנהלת הבנק להעמיד על דיוקם את הפרטים הנוגעים להיקף הבדיקה.

"על פי פרטי החשבונות שהועברו לבנק ביום ראשון בערב מסתבר שנשוא החקירה מהווים שברי אחוזים מכלל פקדונות הבנק. מהאמור לעיל עולה, כי החקירה המתמקדת בסניף אחד בלבד ובמספר חשבונות מוגבל ואין בה כדי להשפיע על כלל הציבור, על כלל פעילותו של הבנק או על התוצאות העיסקיות שלו. בנק הפועלים מתחייב כי עם סיום בירור החשדות וקבלת המסקנות, יפעל בנחישות ובנחרצות ליישום התיקונים המתבקשים.

"הנהלת הבנק גאה בציבור עובדיה המסורים ותפעל עימם להבטחת המובילות של הבנק לטובת ציבור הלקוחות ולמען כלכלת ישראל".

המשטרה: גוסינסקי מעורב בהלבנות הון

חוקרי יאחב"ל עצרו היום (ב') שני חשודים נוספים בפרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים. השניים הם ראש דסק צרפת בסניף הירקון של הבנק, קארן ללו, שמובאת הערב להארכת מעצרה, ואחד מלקוחות הסניף. כמו כן נחקרו שלושה לקוחות נוספים.

בהמשך לחיפוש שבוצע אמש במשרדיו של ולדימיר גוסינסקי בחברת מוסט, בכוונת המשטרה לחקור גם את עו"ד צבי חפץ, המכהן כיום כשגריר ישראל בבריטניה.

בתקופה בה בוצעו לכאורה הלבנות ההון, היה חפץ נציגו של גוסינסקי בישראל ובדירקטוריון מעריב. המשטרה טוענת, כי בידיה ראיות לכאורה לכך שגוסינסקי נטל חלק פעיל בהלבנת הון בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.

הארכות מעצר

מעצרו של מוטי כהן, שהיה מנהל הסניף עד לאחרונה, הוארך אמש בחמישה ימים. מעצרם של יעקב סברדליק - מנהל קשרי לקוחות, ואליק לדר - ראש דסק חבר המדינות, הוארך בארבעה ימים.

דליה קייזרמן - ראש דסק צרפת, דוד אבוטבול ממחלקת קשרי לקוחות צרפת, אליהו איזדופר - הממונה על בנקאות פרטית בינלאומית, באזור ישראל ואיתמר מליח, ששימש ממונה הסניף על הנהלים בנושא הלבנת ההון, יישארו במעצר שלושה ימים נוספים.

מעצרם של יהודית ברק ושל מיכאל פרידמן מחברת פועלים נאמנות הוארך ביומיים, וכך גם מעצרו של עו"ד יהודה פרץ, שנתן את שירותיו לכמה עיסקאות של הבנק. שני עובדים נוספים, מאיר רענן ומשה אלמליח, נשלחו למעצר בית של עשרה ימים ונדרשו להתרחק מהסניף לחודש ימים. בנוסף, הוקפאו 180 חשבונות של 18 לקוחות, ובהם 380 מיליון דולר.

נציגי המשטרה טענו בדיון, כי חמישה מהעצורים חשודים בהפרת החובות המוטלות עליהם לפי חוק לאיסור הלבנת הון. האחרים חשודים בסיוע ללקוחות הבנק ולעובדים האחרים, שעל-פי החשד פעלו במשותף עם אותם לקוחות.

במסגרת החקירה, ביצעה המשטרה חיפושים במשרדי בנק הפועלים, "החל מהסניף וכלה בהנהלה הראשית". כן בוצעו חיפושים במשרדי חברת הנאמנות ונתפסו אלפי מסמכים. החיפושים נמשכו גם היום, בין היתר במשרדיהם של לקוחות שונים של הסניף.

מעורבות הבכירים

כהן (33) שימש סגן מנהל המרכז לבנקאות פרטית עד נובמבר האחרון, אז מונה לתפקיד בניו-יורק מטעם הבנק. סניגורו, עו"ד אילן סופר, טען ש"המערכת כולה, כולל הפיקוח על הבנקים, הבנקים וכל הנוגעים בדבר, מצויים בתהליך של הפנמת החוק". לדבריו, "ייתכן שבמסגרת יישום החוק נפלו טעויות כאלה ואחרות", אך לשם ביסוס העבירה נדרשת "רמה מודעות גבוהה במיוחד".

השופטת ליה לב-און עיינה בחומר חקירה סודי שהוצג לה, "שהושג ממקורות שונים, חלקם חיצוניים לבנק", וממנו עולה לדבריה, כי "לא רק שהחשוד סייע ללקוחות וסייע לעובדים, אלא היה מעורב באופן אישי ובידיעה ברורה במעשי דיווח, תוך כדי העלאת חשד שהכספים שמגיעים לסניף לא הושגו ביושר".

המשטרה טענה עוד, כי מליח היה הממונה מטעם הסניף על העברת דיווחים לרשות לאיסור הלבנת הון, אולם הנהלים "לא מולאו כהלכה ואף הרבה מעבר לכך". פרקליטו טען, שאולי הוא "פספס דיווח כזה או אחר, אך הוא לא בא במגע עם לקוחות ולא היתה לו אפשרות לקבל טובות הנאה כלשהי".

לב-און דחתה את טענתו, לפיה מליח היה רק "אחראי הדרכה", שתפקידו היה להנחיל את הוראות החוק לעוסקים בכך בסניף, וקבעה: "תפקידו כלל הפעלת יוזמה משלו ובדיקת החשבונות באורח יומיומי".

חיפשו פיתרון

לטענת המשטרה, איזדופר היה אחראי על סניף הירקון ועל הפעילות הבינלאומית שהתבצעה דרכו. בחקירתו עלה שמו של ליאוניד נבזלין, איש עסקים רוסי ממוצא יהודי, שכיהן בעבר כנשיא הקונגרס היהודי-רוסי והיה אחד משבעת סגניו של מיכאיל חודרקובסקי בחברת יוקוס.

נבזלין, שהונו נאמד ב-1.3 מיליארד דולר, נמלט לישראל בסוף 2003 לאחר שהוצא נגדו צו מעצר ברוסיה, בחשד להונאה ולהעלמת מס.

כעת מתברר, כי איזדופר נחקר בעניינו של נבזלין וכי המיליונר עצמו, כלקוח, הוא "מהווה דוגמית למה שמתנהל בתיק". לב-און ציינה, כי מחומר הראיות הסודי עולה לכאורה ש"בחשבונות שונים של לקוחות הסניף בוצעו פעולות המתאימות לדפוסי הלבנת הון במספר רב של חשבונות".

עוד עולה חשד, שלאיזדופר "היה קשר ישיר והתייעצו עימו בעניינה של חברה מסוימת. עם אלה שהתייעצו עימו, הוא ניסה למצוא פיתרון שלא במסגרת החוק".

שיחת הרגעה לאנליסטים

בכירי בנק הפועלים - היו"ר שלמה נחמה, המנכ"ל צבי זיו והסמנכ"ל אבי הראל - ערכו היום (ב') שיחת ועידה עם אנליסטים בשוק ההון המקומי וכן אנליסטים זרים, בניסיון להרגיע את שוק ההון, שהגיב החל מאתמול בירידות שערים חדות של מנית בנק הפועלים בעקבות הסרת צו איסור פרסום לגבי חקירת פרשיית הענק להלבנת הון בסניף הירקון של הבנק בתל-אביב.

ראשי בנק הפועלים שידרו במהלך השיחה תחושה של "עסקים כרגיל" בבנק, ואמרו שהבנק ממשיך בתוכניות האסטרטגיות, הן לגבי הרחבת העסקים בארץ והן לגבי הרחבתם בחו"ל. גם רכישת הבנק בשוויץ, בנק מריטיים, תצא, לדבריהם, אל הפועל בתוך מספר שבועות.

בכירי הבנק גם הכחישו כל קשר למכירת המניות על ידי בעלי השליטה לפני מספר שבועות והדגישו כי לא הייתה להם כל ידיעה בזמן המכירה לגבי הפרשייה.

"לא ידענו שהחקירה מהותית"

שרי אריסון ודני דנקנר, מבעלי הבנק, אף העבירו היום הודעה לעיתונות שבה נאמר: " לא היה לנו מידע על פרטי החקירה ועל היקפה. לא היה לנו מידע על כך שמדובר בחקירה מהותית. קבוצת אריסון וקבוצת דנקנר מכרו מניות בלי קשר לכל חקירה. לא היה כל שימוש במידע פנימי, וסברה זו משוללת כל יסוד".

עוד הדגישו בכירי הבנק כי בנק הפועלים פועל לפי ההנחיות שדורש חוק איסור הלבנות הון וסיפרו כי דיווחו למשטרה כבר לפני כשנה על חשדות שעלו בקשר לפעילות בסניף הירקון, ומאז הוטל על הפרשייה צו איסור פרסום.

"סבירות נמוכה"

סבירות נמוכה מאוד לכך שבעלי השליטה בבנק הפועלים מכרו מניות בבנק בחודשים האחרונים על רקע חקירת החשדות להלבנות הון בבנקים. כך מעריכים גורמים בכירים בשוק ההון.

בנק הפועלים מסר אמש (א'), כי הוא ידע על החשדות בנוגע לסניף הירקון כבר בינואר 2004, וכי הוא העביר אותם לחקירת המשטרה. מאז, מימשו בעלי השליטה בבנק מניות בשווי כולל של 2.212 מיליארד שקל, מתוכם 742 מיליון שקל של קבוצת אריסון ו-687 מיליון שקל של קבוצת דנקנר. היתרה נמכרה בידי השותפים האמריקניים בשליטה.

הגורמים הבכירים אומרים, כי נכון להיום אין כל סימן לשימוש במידע פנים על החקירה בעת ביצוע המכירות. לדבריהם, אפילו אם בעלי השליטה ידעו על החקירה - אפשרות הגיונית לכשעצמה - הרי שלא היתה להם כמובן כל שליטה על מהלכה ועל המועד בו יתפרסם דבר קיומה.

"המכירות של בעלי השליטה מצריכות זמן היערכות", הוסיפו הגורמים. "הם לא יכלו לדעת האם המשטרה תפרסם את החקירה מחר בבוקר, ואז מחיר המניה יירד, או רק בעוד כמה חודשים". אתמול והיום צנחה מניית בנק הפועלים ביותר מ-5%.

הגורמים ציינו, כי היה היגיון כלכלי רב במכירות, לאור העלייה החדה בשערי מניית בנק הפועלים בשנה האחרונה (53% מתחילת 2004 ועד סוף השבוע שעבר).

תעשיות מלח שבשליטת משפחת דנקנר מכרה מניות גם לאור הצורך לפרוע את ההלוואה לבנק לאומי ששימשה לרכישת חלקה בגרעין השליטה. משפחת אריסון מוכרת בשנתיים האחרונות מניות של קרניבל קרוז במאות מיליוני דולרים, כך שניתן לראות את המכירות בבנה"פ כחלק מאסטרטגיה כוללת. השותפים האמריקנים הצטרפו למכירה כחלק מההסדרים הקיימים בין הבעלים.

עוד אומרים בשוק ההון, כי בעלי השליטה - ובמיוחד האמריקניים שבהם - היו צריכים להיות "מתאבדים שיעים" על מנת לנצל במכוון מידע פנים כה רגיש. הם מציינים, כי רשות ניירות ערך עוקבת אחרי כל עיסקאות בעלי העניין, ומצליבה אותן עם המידע הקיים בשוק ועם המידע הקיים בידיה.

רשות ניירות ערך סירבה להתייחס לנושא.