מנכ"ל חברת האוטוטק שחזונו הוא "לאפס את תאונות הדרכים"

חגי זיס, מנכ"ל אוטוטוקס, המייצרת שבבים לתקשורת בין כלי רכב לסביבה, אמר בוועידת הרכב של גלובס 2022 כי "אם נעזור כלי רכב אחרים להבין מה קורה סביבם בעזרת רשת כללית שיתופית, נוכל למנוע את התאונות האלו"

חגי זיס, מנכ''ל אוטוטוקס, בוועידת הרכב של גלובס / צילום: איל יצהר
חגי זיס, מנכ''ל אוטוטוקס, בוועידת הרכב של גלובס / צילום: איל יצהר

חגי זיס, מנכ"ל אוטוטוקס, המייצרת שבבי V2X לתקשורת בין הרכבים לסביבה, סיפר בוועידת הרכב של גלובס 2022 כי החזון שלהם הוא "לאפס את תאונות הדרכים". שבבי V2X ישולבו ברכבים, אופניים, אופנועים והולכי רגל, ויאפשרו לכלי הרכב להבין את הקורה סביבם ע"י העברת מידע בזמן אמת (מיקום, מהירות ,כhוון , האצה , בלימה וכו') בין כל משתמשי הכביש.

לדבריו, V2X זה Vehicle to everything - משמע חיישן מבוסס תקשורת שיאפשר לכם להבין מה מסכן אותכם בלי לראות כלל את האובייקט. זה החיישן שיתריע על סכנות שהנהגים והחיישנים האחרים כמו מצלמות וראדאר עדיין לא רואים, כי אובייקטים אילו אינן בקו הראייה שלנו.

"מצלמות קולטות אור, כל החיישנים צריכים לראות אובייקט והם לא יכולים לראות את מה שיש מאחוריו. אם אתם נכנסים לצומת ומישהו מגיע מהצד, הוא יתנגש בכם ותהיה תאונה. ואלו לרוב התאונות הכי חמורות", אמר. כך למעשה יוצרים תקשורת בין כל כלי הרכב ומאפשרים בעזרת רשת כללית לגרום להם לדבר אחד עם השני, ובכך למנוע את התאונות האפשריות.

"אחד הערכים שאנחנו מקבלים פה הוא תפיסה שיתופית. אם נעזור לכלי רכב אחרים להבין מה קורה סביבם בעזרת רשת כללית שיתופית, נוכל למנוע את התאונות האלו. אני לא נוהג לבד בסביבה, אלא אני יכול לקבל אינדיקציה מאחרים וכך יוצרים אפקט של רשת בטיחות", הוא הסביר. "אם יש בלימת חירום, אני יודע על זה ומקבל את האינפורמציה עוד לפני שזה קורה. במקרה אחר אני אדע שלא להיכנס לתוך צומת כי המערכת תתריע לי שמישהו עקף בקו הפרדה לבן והוא רק מעבר לגבעה".

העניין הוא שהנפגעים הרבים ביותר הם דווקא אלו שמחוץ לאוטו כי הם לא מוגנים. חוץ ממכוניות יש אופנועים, אופניים והולכי רגל. "בתוך האוטו יש כריות אוויר, ודווקא מי שמחוץ לאוטו הוא לא מוגן", הוא אומר. ולמעשה המערכת שלהם היא לא רק תקשורת בין כלי הרכב, אלא גם עם אופנועים והולכי רגל ועוד. זה יוכל להתחבר לקסדות שיהיו חכמות, לשעונים החכמים שעונדים, לאופנועים עצמם וכן הלאה. "כרוכב אופניים או הולך רגל אנשים לא רואים אתכם ואתם צריכים להתפלל שלא יפגעו בכם. בעזרת המערכת הזו נוכל להתריע לנהגים שאנחנו קיימים ולא נפתיע לעולם רכב אחר", אמר.

מבחינתם, המטרה היא לעצור את הכניסה לצומת, כי ברגע שנכנסים לצומת זה באמת מאוחר מדי. באוטוטוקס, והשם עצמו מצביע על המטרה שלהם בתקשורת בין כלי הרכב, מעוניינים להפוך את הבטיחות האישית לבטיחות קבוצתית ובכך למגר בפועל את תאונות הדרכים. ובעתיד? "בעתיד זה יהיה חלק אינטגרלי מכל רכב ואתם תראו שזה יהיה ברור שאנשים לא יבינו איך היה אפשר בלעדיהם. ומה שיפה זה שיש שוויון לגבי כלי רכב ישנים, כי יהיה אפשר לחדש ולשדרג את כלי הרכב הישנים עם המערכת הזו ולהתאים את כולם לבטיחות קבוצתית", חתם.

*** גילוי מלא: הוועידה בחסות לובינסקי ו-GOLDMAN CARS