אדי ברונשטיין, בן 52 מאזור, נשוי+3 • הבעלים של סנטר קאר • "המדינה מצד אחד נותנת ומצד שני לוקחת. מצד אחד משרדי התחבורה והכלכלה מעודדים את הענף, ומצד שני רשות המסים מערימה קשיים ונוקטת קו ניצי בקשר לתחום" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז
כפי שנחשף בגלובס, בכוונת משרד הכלכלה לחתוך ב־7% את המכס על כלי רכב מיבוא מקביל • אלא שבפועל, יבוא זה מקיף נתח מצומצם מהשוק, ועלות הרכבים בו נעה סביב רבע מיליון שקל • בינתיים, הפקקים בנמלים והסגרים בסין מביאים גל התייקרויות נוסף
ד"ר רון מלכא מנסה להיאבק ביוקר המחיה ורואה בטייקונים ובחסמי היבוא את האשמים: "הענקים השולטים במסחר בישראל גרמו לכך שגרף המחירים כאן חד-כיווני, רק למעלה" • על היבואנים: "היצרנים בעולם משתפים איתם פעולה כדי שיישמר המונופול" • ועל כניסת רשתות הקמעונאות מחו"ל: "נדאג להם להקלות כפי שקיבלו אינטל"
בממשלה מאמינים שתיקון חוק התחרות יסייע להילחם בהתנהלות היבואנים הרשמיים שמונעים מהיבוא המקביל לתפוס תאוצה ובכך משפיעים ישירות על יוקר המחיה, אך האמת היא שכל עוד מי שאמון על אכיפת הוראות החוק לא יפנים את גודל הבעיה – המציאות בשטח לא תשתנה
התיקון לחוק, ביוזמת שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, מגדיר מעשים שנוקטים היבואנים הרשמיים שמטרתם לפגוע בפעילות היבוא המקביל ובתחרות • הענישה כוללת קנס של עד 8% ממחזור ההכנסות של היבואן (עד 100 מיליון שקל)
אם המשבר הפוליטי לא ימנע את היוזמה, תיקון החוק יסתום פרצות בנוסח הנוכחי המעורפל, שמאפשר כיום ליבואנים הגדולים לעקוף את איסור הפגיעה בתחרות מבלי לעבור על החוק
דוח מבקר המדינה טוען כי רפורמת היבוא המקביל נכשלה ולא הצליחה להוריד מחירים, ובקרב היבואנים הסדירים עצמם אין מספיק תחרות • המבקר גם מותח ביקורת על טיפולה של רשות התחרות בנושא
כחלק מהניסיון לטפל ביוקר המחיה, ראש הממשלה דוחף לפשרה כדי להתניע את הרפורמה שתאפשר ייוא מקביל ותוביל להוזלה מיידית של עשרות מוצרים • שר הבריאות הביע נכונות לקידום המהלך, ואולם בממשלה טוענים: "הוא מוחזק בידי הפקידות הבכירה"
תזכיר חוק חדש שמפרסמת היום שרת הכלכלה אורנה ברביבאי יאפשר לרשות להטיל עיצומים כספיים עד לסכום של כ-100 מיליון שקל וגם ירחיב את טווח המקרים שיהוו הפרה על חוק התחרות • ברביבאי: "מדובר בצעד חשוב במאבק ביוקר המחיה"
היבוא העקיף תופס בקושי 3% משוק הרכב, ובמשרד האוצר שוקלים להסיר את אחד מחסמי התחרות המרכזיים בתחום: הקושי של היבואנים המקבילים להשיג פטור ממכס • אבל מצד שני, מקדמים גם שורה של מהלכים בניסיון לצמצם את השימוש ברכב פרטי, לרבות העלאות מסים
מספר יבואני הרכב המקבילים צמח ב-80% בשנה החולפת • המותגים המובילים הם מרצדס וטויוטה • גורמים בענף: גם יבואני הרכב הסדירים יצטרפו לשוק היבוא המקביל
מצעד הנחקרים ברשות התחרות מעורר שאלות על טיב היחסים בין הספקים לקמעונאים • כיצד השפיע היבוא המקביל, למה העלייה במחירי השילוח לפני שנה לא טלטלה את השוק, ומי צריך לדאוג עכשיו? • "כל חודש המחירים של מאות מוצרים משתנים, מישהו מדווח על זה מראש לצרכן?"
השבוע עברה בוועדת הכלכלה סדרת רפורמות השואפת לתקן את שגיאות העבר שנעשו ב-2016, כשהממשלה דאז ניסתה להוריד את מחיר המזון באמצעות הקלה מסוימת על היבוא • מה במהלכים? פתיחה נרחבת ליבוא בשוק המזון, ולא רק, ושינוי נרחב במכון התקנים
פרק המזון ופרק התמרוקים ברפורמת היבוא אושרו ביממה האחרונה • במסגרת הרפורמה נקבע כי עובדי מכון התקנים מעל גיל 40 שיאבדו את עבודתם כתוצאה מהפעלתה, יוכלו לגשת למשרות פיקוח בפטור ממכרז • עפ"י תחשיבי האוצר, הרפורמה תחסוך מיליארדי שקלים לציבור
עניינה של הפרשה בתוכנית מרמה לקבלת היתר ליבוא מקביל של כלי רכב ורישיונות יבוא ממשרד התחבורה - שבוצעה בין השנים 2015-2013 תחת מנכ"ל החברה לשעבר • תגובת אלבר: "מברכים על כך שהאמת יצאה לאור. הפרקליטות החליטה שלא נפל רבב בהתנהלותם של המנכ"ל כיום אורן אלעזרא והבעלים של החברה, אלי אלעזרא ועל כן החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגדם"
משרד האוצר ומשרד החקלאות הסכימו לשינויים מסוימים במתווה הרפורמה בחקלאות, אך מפלגת העבודה צפויים לדרוש שינויים נוספים • הסעיף העיקרי ברפורמת היבוא פוטר מתקינה ישראלית מוצרים שכבר אושרו על ידי התקינה האירופאית או האמריקאית
רשות התחרותחוק ההסדריםטואלטיקהיבואיוקר המחיהיבוא רכבמזוןמכסמשרד האוצרשוק הרכב