לאומי פרסם אזהרת רווח: "פגיעה משמעותית בתוצאות הרבעון השלישי"; מבהיר כי הרווח צפוי להיות אפסי לבקשת רשות ני"ע

(עדכון) - האזהרה - כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס" ; הסיבות: הרעת המצב במשק הישראלי וחשיפת בנק לאומי לבנקים שקרסו בארה"ב ; יו"ר בנק לאומי, איתן רף, רמז אתמול: "2009 צפויה להיות שנת האטה במשק, רווחי עלולים הבנקים להיפגע" ; יובל בן-זאב: "זו אזהרה מטרידה, בעיקר על רקע רווחי הבנק מהחברה לישראל וסלקום"

בנק לאומי פרסם הבוקר (ד') אזהרת רווח לרבעון השלישי, לקראת הדו"חות הכספיים אותם יפרסם הבנק ב-27 בנובמבר. האזהרה היא בהתאם לפרסום הראשוני ב"גלובס" ובדומה לבנק הפועלים . נציין, כי בעקבות בקשה להבהרה שהתקבלה מטעם הרשות לניירות-ערך, הודיע הבנק כי הרווח או ההפסד שיציג הרבעון צפויים להיות אפסיים.

לאומי מעריך כי תהיה פגיעה משמעותית בתוצאות העסקיות ברבעון השלישי לאור הרעת המצב במשק הישראלי וחשיפתו לבנקים שקרסו בארה"ב בספטמבר, כמו בנק המשכנתאות הגדול במדינה עד קריסתו, וושינגטון מיוצ'ואל ובנק ההשקעות הרביעי בגודלו, ליהמן ברדרס , שפשט את הרגל.

"הבנק מעריך כי תהיה פגיעה משמעותית בתוצאות העסקיות של הבנק לרביע השלישי של שנת 2008, בהשוואה לחציון הראשון של שנת 2008", לשון הודעת הבנק לעיתונות ולבורסה. ב"גלובס" הוערך, נזכיר, כי הבנק יציג ברבעון השלישי הפסד קטן ובמקרה הטוב רווח מינימלי רק שלשום.

אתמול אמר יו"ר בנק לאומי, איתן רף, בכנס במעלה כי "2009 צפויה להיות שנת האטה בפעילות המשק, וכתוצאה מכך עשויים רווחי הבנקים להיפגע, אבל לא נעצור גם שום פרויקט של השקעה בקהילה".

לאומי דיווח כי הקבוצה הבנקאית בכללותה מחזיקה אגרות חוב, נגזרים, חוזי החלף עתידיים על חדלות פירעון (CDS) שהונפקו על-ידי ליהמן ברדרס בסך 88 מיליון דולר. הבנק פעל לעיקול נכסים בישראל של חברות הקשורות בליהמן ברדרס לאחר שלא קיבל תמורה עבור פידיון ניירות-ערך שהונפקו על-ידי בנק ההשקעות האמריקני.

בנק אחר, דיסקונט , חשוף לאג"ח של ליהמן ברדרס בהיקף של 57 מיליון דולר וצפוי למחוק בגינם כ-160 מיליון שקל, לפי 20 סנט לדולר, לעומת צפי למחיקה של 670 מיליון שקל ללאומי.

באשר לוושינגטון מיוצ'ואל, היקף החשיפה של לאומי מסתכם ב-50 מיליון דולר. חשיפת הקבוצה הבנקאית כוללת אג"ח שהנפיק בנק וושינגטון מיוצ'ואל ו-CDS של החברה האם, וושינגטון מיוצ'ואל אינק.

בנק הפועלים לפני למעלה משבועיים כי הרווח הנקי במחצית השנייה של שנת 2008 צפוי להיות מעל מיליארד שקל. בעקבות כך הבנק צפוי להציג בסיכום כל שנת 2008 רווח נקי נמוך מאוד ואף סמלי ברמה נמוכה של תשואה של בין 0% ל-2% על ההון. עם זאת, על רקע המשבר העולמי ומחיקות ההשקעות בניירות מגובי נכסים, הבנק צפוי לרשום בסיכום כל השנה הפסד מפעולות רגילות, בשיעור של בין 1%- ל- 3%- .

בכך מאשר הבנק כי כפי שפורסם ב"גלובס" הוא לא יעמוד ביעד התשואה השנתי מפעולות רגילות שפרסם במאי האחרון, ואף כי אפשר ויעבור להפסד מפעולות רגילות בסיכום שנתי. במאי דיווח הבנק כי יציג ב-2008 תשואה על ההון של 2%-4% מפעולות רגילות. הפועלים סיים את מחצית 2008 עם הפסד מפעולות רגילות של 1.46 מיליארד שקל והפסד נקי של 973 מיליון שקל.

מניית לאומי זוכה לפופולאריות רבה בקרב מוצרי השקעה בהם משתתף הציבור הרחב, כמו קרנות נאמנות. למעשה, מדובר באחת המניות המוחזקות בקרב המספר הרב ביותר של קרנות נאמנות, בין היתר בשל מכפיל הרווח - רווחי השנה החולפת אמורים להחזיר את ההשקעה (לפי שווי השוק של מניית הבנק) תוך 5 שנים. מכפיל 5 על הרווח הנקי משקף מכפיל נמוך מאוד, כלומר מלמד על כך ששער המניה "זול".

לאומי

בן זאב: זו אזהרת רווח מטרידה

"ידענו שיש חשיפה לליהמן ברדרס ולוושינגטון מיוצ'ואל וידענו שמצב הכללי פחות טוב. אבל, ידענו גם שבנק לאומי ירשום רווח מאוד גבוה בחברה לישראל ושמימוש מניות סלקום, אשר הניב רווח של 70 מיליון שקל ברבעון השלישי, יתרום לשורת הרווח".

כך אומר היום (ד') ל"גלובס" יובל בן זאב, ראש מחלקת מחקר בכלל פיננסים ברוקראז', בתגובה לאזהרת הרווח שפרסם הבוקר בנק לאומי .

בן זאב: "על הרקע הזה, אזהרת הרווח היא קצת יותר מטרידה. לא ידענו עד עכשיו כמה הם ימחקו, וכנראה שזה יותר ממה שהערכנו בהתחלה", הוא אומר לנו. נזכיר, כי ב"גלובס" הוערך כי לאומי ימחק בגין ליהמן ברדרס ווושינגטון מיוצ'ואל 670 מיליון שקל.

"חוץ מזה, לגבי הרעה במצב המשק, היא לא כזו גדולה - לפחות מבחינה בנקאית", מוסיף בן-זאב. "רק בסוף אוגוסט פרסם הבנק את דו"חותיו לרבעון השני, ובגלל התקופה הקצרה שעברה מאז, ההרעה הזו קצת מדאיגה".

- מניית בנק לאומי פתחה את המסחר בת"א בעליות שערים. מדוע?

"לאומי עולה פחות ממניות אחרות; שיעור העלייה של המניה נמוך ממחצית שיעור העלייה של מדד המעו"ף , עימו היא נמנית, והמצב דומה במדד הבנקים . אולי היא עולה כי חלק מאזהרת הרווח היה צפוי".

- מה לגבי מכפיל הרווח הנמוך בו נסחרת מניית הבנק?

"המכפיל מביא בחשבון את רווחי העבר, כשהחשש הוא מרווחי העתיד. כדאי לשים לב למכפיל ההון. מכפיל ההון, 0.71, משמעו ששווי השוק של מניית הבנק בבורסה בת"א נמוך מההון העצמי בפועל שעליו הבנק דיווח ברבעון השני".

- האם המשקיעים מצפים להפסד, לאור מכפיל ההון הנמוך?

"מדהים כמה נמוך המכפיל על ההון העצמי. אני מניח שהמשקיעים מצפים לירידה ברווחים, והמכפיל משקף חששות: האם ההון העצמי הנוכחי אכן משקף את מצב הבנק? מחיקות בגין ההשקעות בבנק המשכנתאות וושינגטון מיוצ'ואל ובבנק ההשקעות ליהמן ברדרס אמורות להוריד את ההון העצמי".

נציין, כי בעוד מכפיל ההון של בנק לאומי נמוך, הוא אינו הנמוך ביותר: מכפיל ההון של מניית בנק הפועלים הוא 0.6, המכפיל בדיסקונט הוא 0.39 ובמניות השונות של הבינלאומי ב-0.4. בהקשר זה, מניית מזרחי טפחות היא יוצאת הדופן, במכפיל 0.72 על ההון העצמי של הבנק - גבוה אך במעט מהמכפיל בבנק לאומי.