מנהל גרוע פוגע בבריאותכם

מסתבר שככל שאדם עובד זמן רב יותר תחת מנהל רע, גוברים סיכוייו ללקות במחלות לב

בעתיד, ייתכן והמשפט "המנהל שלי מקצר לי את החיים", יהפוך מפתגם שחוק לבסיס לתביעת נזיקין. מחקר חדש שעשתה החוקרת אנה נייברג מאוניברסיטת Karolinska Institute בשוודיה לצורך עבודת הדוקטורט שלה, מציג נתונים לפיהם עובדים ממגוון תחומי עיסוק נפגעו פיזית מעבודה תחת מנהל, שלדעתם היה גרוע.

נייברג וצוותה אספו נתונים מ-20 אלף עובדים בשוודיה, פינלנד, גרמניה, פולין ואיטליה, שעבדו בתחומים שונים מתיירות ועד יערנות. הממצאים הראשונים היו הגיוניים ואף מוכרים למדע - עובדים שתפסו את המנהלים שלהם כגרועים סבלו מלחץ נפשי, שחיקה רגשית ונטו לנצל ימי מחלה רבים. אצל מנהלים אחרים קרה בדיוק ההפך. המחקר מצא כי אלה שעבדו תחת מנהלים לא טובים נטו יותר להתפטר, רובם בטענות של בריאות לקויה, ושיעור גבוה יותר מהם עוזב לטובת אבטלה.

הממצא המפתיע במחקר היה זה שבחן את הקשר בין עבודה תחת מנהל גרוע לבין הסיכון למחלות לב בשלב הרבה יותר מאוחר בחיים, גם אם העובד כבר לא נמצא תחת אותו מנהל. כך נמצא כי במעקב של 10 שנים, לעובדים שהביעו חוסר שביעות רצון מהמנהלים שלהם היה סיכוי גבוה ב-25% ללקות במחלות לב. ככל שהזמן בו הועסקו תחת המנהל ה"רע" עלה, כך גדל גם הסיכון למחלות. אצל המנהלים הטובים התקבלה תמונה הפוכה.

מחקר כזה נתון למשתנים מתערבים רבים, שיכולים לתת הסבר אלטרנטיבי לנתונים. למשל, שמנהלים אינם נחמדים לעובדים שנוטים לחלות או שאנשים שליליים מטבעם לא מסתדרים עם המנהלים שלהם וגם סובלים מבריאות לקויה. עם זאת, נייברג טוענת כי השתדלה לשלוט ברוב המשתנים המתערבים, ובהם סוג העבודה, ביטחון במקום העבודה, מצב משפחתי, שביעות רצון כללית מהחיים, מתח נפשי כפי שנתפס באופן אובייקטיבי וסיכון ביולוגי למחלות לב.

מלבד המסקנה המתבקשת, כי צריך לברוח מבוס גרוע לפני שתפונה מלשכתו באמבולנס, מדגישה נייברג גם את המסקנה המשלימה: מנהלים טובים יכולים דווקא לסייע לעובדים במצבים של עבודה מאומצת, מועקה נפשית או אפילו מחלה פיזית.