אפל נגד גוגל: מציעה פרסום ב-iPod, ב-iPhone וב-iPad

אפל, שרכשה בינואר חברת פרסום לסלולר ב-300 מיליון דולר, יוצאת למלחמה ישירה נגד גוגל ■ מתכננת לנצל את הפופולריות של מכשיריה ולנגוס בשוק הפרסום הסלולרי

אפל ליבתה את התחרות בינה לבין גוגל לאחר שהכריזה ביום חמישי האחרון על השקת רשת פרסום חדשה לסלולר בשם iAd. מנכ"ל אפל , סטיב ג'ובס, אמר כי הפרסום מבוסס מילות החיפוש שמציעה גוגל לא מתאים לפרסום העתידי בסלולר, מפני שלדבריו, אנשים מעדיפים להישאר בתוך האפליקציות של הטלפונים החכמים מאשר להשתמש במנועי החיפוש באמצעותם.

"בטלפון הסלולרי החכם, בניגוד למחשב האישי, החיפוש ברשת הוא לא העניין המרכזי. אנשים בוחרים לצרוך את המידע באינטרנט באמצעות האפליקציות ולא באמצעות מנועי החיפוש", אמר ג'ובס.

רשת הפרסום iAd תהפוך למסחרית בהמשך השנה הנוכחית, והיא מיועדת לשימוש במכשירי iPod טאץ', iPhone ו-iPad מתוצרת החברה.

על-פי נתונים מפברואר השנה, 40% מהמודעות ב-AdMob, רשת הפרסום המובילה לסלולר אותה רכשה גוגל בנובמבר 2009 (העסקה ממתינה עדיין לאישור הרשויות. ראו בהמשך), נותבו אל מכשירי ה-iPhone וה-iPod טאץ'.

בעולם הפרסום קיבלו בסוף השבוע בברכה את הכרזתה של אפל, וציינו כי רשת iAd עשויה לתת זריקת מרץ לשוק הקטן אך המתפתח במהירות של מודעות הפרסום בסלולר.

עם זאת, גורמים בתעשייה ציינו כי פיתוח מודעות במיוחד עבור רשת iAd עלול להתברר כיקר, וכי אפל תצטרך להוכיח כי קהל הצרכנים שלה גדול מספיק על מנת להפוך פיתוח מסוג זה למשתלם מבחינה כלכלית.

עלות הפקה מרתיעה

"מנקודת-מבטו של מפתח אפליקציות מדובר בצעד פנטסטי", אומר מגנוס ירן, מנכ"ל חברת Golden Gekko, המפתחת אפליקציות לטלפונים סלולריים חכמים. "היתרון המשמעותי של iAd הוא שהמשתמשים לא יצטרכו לעזוב את האפליקציה כדי להיחשף למודעה, וזה הופך אותה לאטרקטיבית יותר בעיני המפרסמים".

ג'ולי אסק, אנליסטית בפורסטר, מציינת כי "רשת הפרסום החדשה שהציגה אפל פותחת אפשרויות רבות גם לעסקי המסחר המקוון, מכיוון שלקוחות יוכלו להזמין מוצרים 'מתוך' האפליקציה בה הם משתמשים".

המפרסמים מקווים גם כי iAd תהיה רשת הפרסום הראשונה שמנצלת את יתרונות מסכי המגע, שהופכים לנפוצים יותר בשוק הסלולר. "כל הרעיון של מסכי מגע בסלולר יכול לבוא לידי ביטוי בפרסומות שיעלו ברשת החדשה", אומר ג'ונתן נלסון, מהחטיבה הדיגיטלית של חברת הפרסום אומניקום.

למרות ההתלהבות הרבה, מציינים מספר גורמים כי ל-iAd יש גם חסרונות. "מפרסמים עלולים להיות מודאגים מכך שצורות פרסום רבות פשוט אינן מתאימות לפלטפורמה שמציעה iAd", אומר ירן. בנוסף, מציין עדן זולר, אנליסט ב-Ovum, כי עלות הפקת המודעות עלולה להרתיע רבים מהמפרסמים, בשל הסיכון הגבוה יחסית להפסדים כספיים.

הכניסה של אפל עשויה להועיל לגוגל

סביר להניח כי ההכרזה על iAd תעורר גם את סקרנותם של הרגולטורים בוושינגטון, מפני שרשת הפרסום החדשה משנה את יחסי הכוחות בשוק הפרסום בסלולר, ועשויה להשפיע על החלטתם בעניין רכישת AdMob.

המשפטנים של ועדת המסחר הפדרלית בדקו אם רכישת AdMob על-ידי גוגל בנובמבר 2009 תמורת 750 מיליון דולר, פוגעת בתחרות בשוק הפרסום בסלולר. אולם, עלייתה של מתחרה חדשה בתחום, בדמותה של iAd של אפל, עשויה לשחק דווקא לטובתה של גוגל ולהוכיח כי השוק הזה עודנו בחיתוליו, ולכן רחוק מלהיות רווי במתחרים.

ריבוי משימות ב-iPhone

במקביל, אפל חשפה בסוף השבוע את גירסה 4 למערכת ההפעלה של ה-iPhone. הבשורה החדשה היא יכולת ריבוי משימות (מולטי-טאסקינג), המאפשרת לראשונה למכשירי iPhone להריץ מספר יישומים במקביל.

מדובר באחת מנקודות-התורפה המרכזיות של ה-iPhone, ואפל הצליחה, לדבריה, לפתור אותה. "לקח לנו הרבה זמן לפתח מולטי-טאסקינג, מכיוון שהיכולת הזו יכולה לסיים למשתמשים מהר מאוד את הבטרייה וגם להאט את קצב העבודה של הטלפון", אמר ג'ובס.

חידוש נוסף ב-iPhone הוא היכולת לארגן את כל האפליקציות במכשיר באמצעות תיקיות, דבר שפותר את בעיית היצירה של מספר רב של תפריטים בעקבות כמות גדולה של יישומים.

אפשרות נוספת, המתאימה לגיימרים, היא רשת חברתית בשם גיים סנטר, שתאפשר להם להשוות תוצאות בין משחקים ולשחק אחד נגד השני. מדובר בעצם בגירסה של אפל ל-XBOX לייב של מיקרוסופט. כמו כן, הגירסה החדשה של ה-iPhone, שתצא בקיץ הקרוב, תכלול מצלמה עם זום דיגיטלי X5.

ג'ובס דיווח עוד כי נכון ליום חמישי - פחות משבוע לאחר ההשקה - נמכרו בארה"ב כ-450 אלף מכשירי iPad. לפי הדיווחים, ביום הראשון לבדו נמכרו 300 אלף יחידות, כולל הזמנות מוקדמות.

ג'ובס סיפר כי לרשת בסט ביי האמריקנית אזלו כל מכשירי ה-iPad, ואפל עובדת כרגע על ייצור יחידות נוספות בשבילה.

גוגל שולטת
 גוגל שולטת