הירידות באחד העם התמתנו בסיום: "הירידות קרובות למיצוי"

כך טוען אלדר גנזל, מנכ"ל אסטרטג ■ מתמתנות הירידות מסביב לעולם: החוזים העתידיים בוול סטריט יורדים בכ-1.1% ■ מניות הנפט והגז זינקו - רציו קפצה 9% וגבעות ב-6.7% ■ אפריקה זינקה 7%

הבורסה בת"א נסחרה היום (ג') בירידות שערים, בהמשך לירידות מאתמול. אם אתמול היה זה הנושא הביטחוני שעמד במוקד ולחץ על השוק, הרי שהיום הפוקוס עובר לשוקי העולם, שם נרשמת חולשה על רקע סימנים להאטה כלכלית בסין ואזהרה של ה-ECB. עם זאת, התמתנות נרשמה בירידות לקראת הסיום ומדד המעו"ף סגר את היום בירידה של כ-1% לאחר שבמהלך המסחר נפל בקרוב ל-2%. מחזור המסחר בבורסה הסתכם בכ-2.25 מיליארד שקל.

תחילה לחו"ל. מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור בסין ירד ל-53.9 נקודות בחודש אפריל מ-55.7 נק' במארס, מה שמעיד על האטה בצמיחה בכלכלה שאמורה להוביל את שיעורי הצמיחה בעולם השנה. הנתון היה מאכזב כיוון שהאנליסטים בשוק ציפו ל-54.5 נקודות. ההאטה בסין מגיעה לאחר שהממשל שם נקט בצעדים לקירור הצמיחה, עקב התחממות האינפלציה ובועת הנדל"ן שהתפתחה במדינה.

בתגובה, בורסות אסיה ננעלו הבוקר בירידות של עד 1.2% במדדים המובילים, כאשר גם באירופה מתנהל המסחר בירידות של עד 1.7% (עד 2.5% במהלך היום), בין היתר בשל תחזית קודרת של הבנק המרכזי האירופי לגל של מחיקות בבנקים המסחריים. בכך, ממשיכים השווקים את הירידות בפתחו של חודש יוני, לאחר שחודש מאי היה הגרוע ביותר מאז אוקטובר 2008.

"הזדמנות שיש לנצל"

בישראל, ניכרים סימנים לחולשת השוק המקומי, שבאים לידי ביטוי בגמגום של שוק ההנפקות הראשוני. אמש נודע כי הנפקת קבוצת עזריאלי נכשלה, לאחר שהביקושים בשלב המוסדי הסתכמו ב-1.7 מיליארד שקל בלבד, 20% מתחת לציפיות.

בזירת המאקרו דווקא פורסמו היום נתונים טובים בישראל. שירות התעסוקה דיווח על ירידה נוספת במספר המובטלים בחודש אפריל, ירידה של 0.7% ל-193 אלף מובטלים. זהו המספר הנמוך ביותר מאז ינואר 2009.

"מהלך הירידות החריג מוגבל בהיקפו וקרוב למיצוי", אומר אלדר גנזל, מנכ"ל בית ההשקעות אסטרטג. "צניחה של המדדים בשנות צמיחה, כאשר ברקע נתוני המאקרו מעידים על התאוששות מהירה ודו"חות החברות מפתיעים לחיוב, היא מוגבלת. בשנים שקדמו למשבר הסאב-פריים נבלמו הירידות במעו"ף בכל פעם לאחר 15% נפילה משיא לשפל ובזמן של עד חודשיים. הלך הרוח של כולנו משתנה לנוכח המהלך השלילי, וסימן לבלימת המהלך יהיה כאשר יותר ויותר מבין האופטימיים בינינו יצטרפו לרואי השחורות וחוזי האפוקליפסה. מדובר בהזדמנות שיש לנצל".

אפריקה זינקה בעקבות כנס אנליסטים

מבין המניות הבולטות היום בשוק נציין את אפריקה ישראל שנסחרה על רקע הדו"חות הכספיים שפרסמה אתמול. החברה דיווחה על רווח מזערי של 10 מיליון שקל, ברבעון יציב ללא שערוכי נדל"ן. החברה ערכה היום כנס אנליסטים בבורסה והמנכ"ל איזי כהן הציג לאנליסטים את אפריקה מודל 2010 והלאה - לאחר הסדר החוב.

בקרב מניות הנפט והגז, גם היום המשיכו לבלוט מניות גבעות ורציו . הראשונה נמצאת בעיצומם של מבחני הפקה באתר "מגד 5" ומשגרת עדכונים לבורסה מדי יום, ואילו השנייה ממתינה לפרסום תוצאות הסקר הסייסמי באתר "לויתן" על ידי נובל אנרג'י, כאשר ההערכות הן כי התוצאות יפורסמו לקראת סוף השבוע. גם דלק קידוחים ואבנר, השותפות ב"לויתן", ריכזו עניין.

מניית אולטרה שייפ ריכזה עניין רב. זאת, בעקבות הצלחה בהנפקה שביצעה החברה. החברה ביקשה לגייס כ-5 מיליון שקל בלבד אולם בעקבות ביקושים ערים (לאחר שמחיר המנייה בהנפקה נחתך) גייסה לבסוף כ-7.3 מיליון שקל.