קידוח "לוויתן" - תגלית הגז הגדולה בעשור

גלובס tv (מאגר הגז הטבעי מממש הציפיות - 16 TCF, פי שניים מב"תמר" ■ נתוני לוויתן פורסמו לראשונה ב"גלובס" ■ נתניהו: "יום גדול לישראל, יום לאופטימיות גדולה"

התחזיות מתאמתות: מאגר הגז הענקי "לוויתן" מכיל כ-16 טריליון רגל מעוקב (‏TCF‏) של גז טבעי. הנתונים פורסמו לראשונה באתר "גלובס".

כמויות הגז ב"לוויתן" התקבלו על בסיס תוצאות ראשוניות של מבחני ההפקה, שבוצעו בימים האחרונים. מדובר בכמות הכפולה מזו שנמצאה בתגלית "תמר". לאור הנתונים, מהווה הקידוח תגלית גז טבעי - ולמעשה התגלית הגדולה ביותר מסוגה בהיסטוריה של קידוחי הגז בישראל.

התוצאות התפרסמו הערב כהודעה משותפת של נובל אנרג'י , מפעילת הקידוח המחזיקה 39.66% מהזכויות ברישיונות, ושותפיה בישראל. הן התקבלו במבחני הלוגים החשמליים שהסתיימו אתמול ותואמות כמעט במדויק את התחזיות שפרסמה נובל ב-2 ביוני 2010, על בסיס ממצאי הסקר הסיסמי התלת-מימדי שערכה בשטחי הרישיונות "רחל" ו"עמית". ‏

התוצאות מתפרסמות חודש בדיוק לאחר שהשותפות הישראליות בקידוח, דלק קידוחים (22.67%), אבנר (22.67%) ורציו (15%), דיווחו על מציאת סימני גז טבעי בשכבת המטרה, הנמצאת בעומק של כ-5,100 מטרים.

"במסגרת הקידוח נתגלו בשכבת המטרה חולות מאגר באיכות טובה מאוד, המכילות גז טבעי, בעובי כולל (נטו) של לפחות 67 מטר במספר שכבות שונות", נכתב בהודעת השותפויות הישראליות. לפי השותפות, מדובר ב"תגלית הגז הגדולה ביותר בעולם במים עמוקים בעשור האחרון".

במבט אל העתיד, מוסרות השותפויות: "בכוונת השותפים בקידוח להמשיך ולבחון אפשרויות שונות לייצוא של הגז הטבעי שנתגלה, לרבות באמצעות צנרת ו/או גז טבעי נוזלי".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום כי "ביום שבו אנו מתבשרים על לוויתן גז ענק, מעבירים בעוד שעה קלה תקציב דו שנתי שני, ושמודיעים שכלכלת ישראל צמחה מהר יותר מכלכלות המערב, וייצרה 100 אלף מקומות עבודה - זה יום גדול לישראל, יום לאופטימיות גדולה לשנה הבאה".

רומזים לממשלה: עצרו את ששינסקי

מנכ"ל דלק אנרגיה ואבנר חיפושי נפט, גדעון תדמור, אמר בתגובה: "התוצאות הן בשורה משמחת למשק האנרגיה בישראל ובעלות משמעות כלכלית ואסטרטגית עצומה. כדי שניתן יהיה לממש את הפוטנציאל האדיר, חייבים להחריג את תגליות "לויתן", ו"תמר" מכל שינוי פיסקאלי עתידי ולאפשר את פיתוחם המיידי שכן הם העוגן של כל תחום חיפושי הגז בישראל".

"מימוש הפוטנציאל הטמון בתגלית לוויתן מחייב את היזמים להשקעות עתק בתשתית לייצוא הגז בהיקף חסר תקדים של עשרות מיליארדי שקלים", אמר תדמור והוסיף: "הקמת תשתית יצוא תייצר מקומות עבודה רבים לאזרחי ישראל, תתרום לשיפור רמת החיים בישראל ותעניק למדינת ישראל מנוף גיאופוליטי אשר ישנה את מעמדה בזירה בינלאומית. טובת אזרחי מדינת ישראל מחייבת את ממשלת ישראל לראייה אסטרטגית המתעלה על שיקולים פוליטיים צרים ומבטיחה את קידומם של פרוייקטי תמר ולוויתן במהירות רבה ובתנאים אשר הובטחו ליזמים".

עד כה נרשם בקידוח עיכוב של שבועות בודדים, שמשמעותו התייקרות עלויות הקידוח בכ-20 מיליון דולר לפחות על-פי הערכות. על-פי האומדן המקורי, היו עלויות קידוח "לוויתן 1" צפויות לעמוד על כ-150 מיליון דולר. עלות החכירה של אסדת הקידוח ‏Sedco Express‏ של חברת ‏Transocean‏ מגיעה ליותר ממיליון דולר ליום.

גורמים בתעשיית חיפושי הנפט והגז אמרו היום כי העיכובים בקידוח ממחישים את הסיכון המובנה הרב בתעשיית חיפושי הנפט והגז הטבעי. ‏ קידוח "לויתן 1" ימשיך כעת אל עבר שכבת המטרה השנייה, העשויה להכיל נפט. השכבה נמצאת בעומק של כ-5,800 מטרים ועל-פי אומדני נובל קיימת הסתברות של 17% כי היא מכילה נפט בכמות השווה ל-3 מיליארד חביות.

תוצאות ראשוניות משכבה זו אמורות להתפרסם במהלך פברואר. רק לאחר פרסום התוצאות הראשוניות משכבה זו יוחלט האם להמשיך ולהעמיק את הקידוח אל עבר המטרה השלישית הנמצאת בעומק 7,200 מטרים ועשויה להכיל 1.2 מיליארד חביות נפט בהסתברות של 8%. כמו כן יוחלט בשבועות הקרובים האם להביא לאזור אסדת קידוח נוספת. האסדה ‏North America‏ של חברת ‏Pride‏ אמורה להחליף את האסדה הנוכחית, שתמשיך לקידוח ההפקה ב"תמר". ‏ ‏ ‏

נובל: "התגלית הכי גדולה שלנו"

מנכ"ל נובל אנרג'י, צ'אק דווידסון, התייחס לתוצאות ואמר היום: "מדובר בתגלית הגדולה ביותר בהיסטוריה שלנו".

בהודעת החברה לבורסה בניו יורק הגדירה נובל את לווייתן "תגלית מהותית" (Significant Discovery).

דיווד ל.סטובר, נשיא נובל וה-COO שלה, אמר: "תוכנית החיפוש הבינלאומית שלנו נושאת פירות נהדרים. לתגלית לוויתן יש פוטנציאל להפוך את מדינת ישראל ליצואנית גז טבעי. אנחנו בודקים את כל האפשרויות הקשורות לכך כבר יותר משנה".

מנכ"ל רציו: "יום חג לעם ישראל"

מנכ"ל רציו, יגאל לנדאו, אמר בתגובה כי החברה מקבלת בשמחה ובסיפוק את הניתוח הראשוני של נתוני קידוח "לוויתן".

"הנתונים של נובל אנרג'י מאשרים מעל לכל ספק, ובהתאם לציפיותנו, את מציאותו של מאגר גז ענק במבנה לווייתן שאותר על ידי רציו לפני כארבע שנים", אמר לנדאו. "אנו שמחים שסוף סוף הסיכון השתלם - אחרי 20 שנה של פעילות בתחום חיפושי האנרגיה, שכללו לא מעט אכזבות והשקעות עתק במאות מיליוני שקלים. נטילת סיכון היא נשמת אפה של היזמות, ובצד הסיכון קיים הסיכוי, שלשמחתנו התממש אחרי שנים של אכזבות והשקעות.

"לצערנו, תחום חיפושי הנפט והגז בישראל נמצא כיום תחת מתקפה פופוליסטית. זוהי מתקפה לא ראויה, כי כאשר היו הפסדים, הממשלה לא התנדבה ולא נדרשה לכסות אותם".

רציו ממשיכה בימים אלה בפענוח הסקרים הסיסמיים משטח רשיון "גל", הנמצא מדרום למאגר "לוויתן". לנדאו ציין בהקשר זה, כי "אנו משוכנעים כי אם יימצאו מקורות אנרגיה גם בשטח רישיון 'גל' יוכלו המשקיעים ליהנות מפירות השקעתם, ביחד עם המדינה והציבור, על פי כללים מוסכמים וראויים".

שר התשתיות עוזי לנדאו: "יום חשוב למשק"

"היום קיבלנו את הבשורה האנרגטית החשובה ביותר מאז הקמת המדינה, שבאופן ודאי תביא ברכה ותשפיע משמעותית על תחומים רבים בישראל", אמר בתגובה שר התשתיות עוזי לנדאו. "זהו יום חשוב למשק הישראלי ולכלכלת ישראל. בתחום זה, אי הוודאות הוסרה. הנתונים שאומתו מאשרים את העובדה, שבאמצעות התנהלות נכונה, שקולה ואחראית, יכולה ישראל ליהנות לא רק מהשימוש בגז, אלא גם, בפועל, להפוך באמצעותו לספקית גז באזור הים התיכון.

אימות הנתונים מ"לוויתן" ערב הגשת המסקנות הסופיות של וועדת ששינסקי מבהיר באופן חד-משמעי, כי הרווח הגדול ביותר יהיה של אזרחי ישראל, אשר ייהנו פעם אחת מהגז של "תמר", ופעם שנייה מרווחי מאגר "לוויתן". הבשורה היום מחזקת את הצורך הברור להעניק ללא שיהוי למאגר "תמר" תנאים חריגים ויוצאי דופן למספר שנים, באופן שיבטיח בוודאות את הפקת הגז והגעתו לחוף עד שנת 2013, שנה שהיא קריטית לקיומו הסדיר של משק החשמל בישראל".

עוד דיווחים על תגלית לוויתן מהיום:

הבורסה בת"א הגיבה בעליות, זינוקים ב"מניות לוויתן"

האם כמות הגז בלוויתן תעודכן כלפי מעלה?

האנליסטים מגיבים: "לממש את המניות בעליות"

טורבוביץ' על ששינסקי: "במקום לשמוח - תחושת החמצה"

במזרח הרחוק מחכים ללויתן