המעו"ף נסוג מרמות השיא; מדד הנפט-גז נפל השבוע 4.4%

המעו"ף נסוג מרמות השיא וסגר שבוע בעלייה זניחה ■ רציו איבדה עוד 3.3% ■ טבע עלתה 1.1% ברקע אישור FDA למכירת תרופה נגד אלרגיות ■ HSBC בסקירה אופטימית לכלכלה הישראלית

שבוע המסחר בבורסת בת"א נסגר היום (ה') בירידות, על רקע הירידות באירופה והצפי לפתיחה שלילית בוול סטריט. המעו"ף אשר ניסה במהלך השבוע לכבוש את שיא כל הזמנים, לא הצליח במשימה, על אף שבסיכום שבועי סגר בעלייה זניחה וגם במדדים המובילים האחרים לא נרשמה בשבוע האחרון תנודה משמעותית. מדד מניות הנפט-גז שנפל היום ב-1.8% היה חריג השבוע ובלט בירידה של כ-4.4%. נציין כי חג הפסח המתקרב צפוי להביא לירידה בהיקפי הפעילות בתל אביב ולקיטון במחזור המסחר בשבוע הבא. היום הסתכם המחזור בכ-1.48 מיליארד שקל.

עיני המשקיעים באחד העם היו נשואות היום במידה רבה אל זירת המט"ח, לאחר שבנק ישראל התערב גם הבוקר במסחר ורכש כ-300 מיליון דולר לאחר שהדולר המשיך ליפול לכיוון 3.4 ש', זאת בנוסף לרכישה בהיקף של מעל ל-100 מיליון דולר שביצע אתמול. עם קביעת השערים היציגים היום, אמנם נרשמה התאוששות קלה בשערו של הדולר, אך הוא עדיין נסחר ברמת שפל של יותר משנתיים וחצי.

היום פירסם יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים, סקירה נרחבת על סקטור הבנקים הישראלי. בן זאב שורי על הסקטור ומעדכן את ההמלצות ומחירי היעד למניות הבנקים השונות על בסיס הדוחות השנתיים של 2010. בן זאב מעדיף את מניית בנק הפועלים - עליה מותיר אל המלצתו "תשואת יתר" ומעלה את מחיר היעד מ-18.4 שק למניה ל-20 שקל למניה; וכן את מניית מזרחי טפחות , אשר נותרה אף היא על "תשואת יתר" ומעלה את מחיר היעד שלה מ-40.5 שקל למניה ל-44 שקל למניה.

בנק ההשקעות HSBC פרסם היום סקירה אופטימית לגבי הכלכלה הישראלית. האנליסטים בבנק ההשקעות צופים צמיחה של 5.5% ברבעון הנוכחי ומעלים את התחזית לעומת תחזית קודמת של 4%. תחזית בנק ההשקעות לשנת 2011 עומדת על 5% וגבוהה מתחזית בנק ישראל האחרונה שעמדה על צמיחה של 4.5% לשנת 2011.

היום פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים על שוק העבודה בישראל, המצביעים על ירידה של 3.3% במספר המשרות הפנויות במגזר העסקי, שמסתכמות ב-57.6 אלף משרות לעומת 59.6 אלף משרות פנויות בפברואר האחרון.

מחר תפרסם השלכה המרכזית לסטטיסטיקה את מדד המחירים לצרכן. על פי ההערכות, רשם המדד עלייה של 0.1%-0.3% במהלך חודש מארס. ומסקירת האנליסטים עולה כי העלייה במחירי הנפט בעולם - בעקבות האירועים האלימים בעולם הערבי - היא שתשפיע על המדד באופן הניכר ביותר. הזינוק במחירי הנפט השפיע בעיקר על סעיף הבנזין והדלקים, שעל פי הערכות התייקר ביותר מ-2%.

אמש פורסם מדד אמון הצרכנים של גלובס, בשיתוף PwC Israel. המדד עלה במארס ב-1.9 נקודות ל-83.4 נקודות לאחר ירידה של 7.7 נקודות בפברואר, וירידה של 6.8 נקודות בינואר. העלייה במדד מארס נרשמת על אף התפתחויות שליליות בחו"ל. כלומר, תשומת לב הצרכנים שוב מופנית להתפתחויות מבית - בעיקר לנתוני הצמיחה והתעסוקה הטובים, וגם למסכי הבורסה בת"א. יודגש שהסקר עליו מבוסס המדד נערך בימים שקדמו להחלטת בנק ישראל להעלות את הריבית במשק בחצי נקודת אחוז.

הנפט והגז שוב במרכז

סקטור הגז-נפט עורר עניין על רקע אישור הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות הלאומיות 3 בקשות הנוגעות לזכויותיהן ורישיונות עבודה בסקטור. שתי בקשות של חברת ישראמקו שאושרו, הן בקשת החברה להעביר 40% מזכויותיה ברשיון "שמשון" לקבוצת ATP, ובקשה לאישור רשיונות חדשים "דניאל מזרח" ו"דניאל מערב", זאת לאחר שבספטמבר 2010 פג תוקפו של ההיתר המוקדם עם זכות קדימה ברשיון "דניאל" בו החזיקה ישראמקו. האישור השלישי ניתן לחברת ציון אויל אנד גז אינק ובו נענה הממונה לבקשת החברה לאשר לה רשיון חדש שיקרא "עמק הירדן".

המסחר בת"א הושפע גם מהשוק האמריקני, לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, שבר אמש את שתיקתו הממושכת בסוגיית הגרעון התקציבי ופרש לפני האומה את משנתו לשחיקת הגרעון. אובמה מבקש לקצץ 4 טריליון דולר מהחוב האמריקני ב-12 השנים הבאות או עוד קודם. נראה כי אובמה ממהר להציג את תוכנית הקיצוצים בעוד שתקרת ההלוואה של הממשל שעומדת על 14.3 טריליון הולכת וקרבה. הנשיא קרא לקיצוצים בהיקף של 3 טריליון דולר. נציין כי התחזיות בבית הלבן הן כי השנה יגדל הגירעון התקציבי של הממשל ל-1.65 טריליון דולר.

מניות במוקד

חברות טבע ופריגו , ריכזו היום עניין על רקע העמקת נוכחותכן בשוק ה-OTC (תרופות הנמכרות מעבר לדלפק). זאת, לאחר שטבע הודיעה אמש כי קיבלה אישור למכור גרסה גנרית לתרופה נגד אלרגיות בשם Allegra, אותה ייצרה חברת סאנופי אוונטיס. מכירות תרופת האלרגה נאמדות במאות מיליוני דולרים בשנה (בשנת 2009 התרופה נמכרה ב-600 מיליון דולר). ברקע הפרסום החיובי, מנייתה של טבע מושפעת היום גם מהדיווח על הגשת תובענה ייצוגית נגדה בסכום של 2 מיליארד שקל, על ידי בעל מניות בחברה. התובענה מוגשת בטענה כי החברה נתנה הודעה מטעה לגבי מועד פרסום תוצאות השלב המכריע של ניסוי בתרופת לקווינימוד, המיועדת למחלת הטרשת הנפוצה.

שותפות חיפושי הנפט גבעות ריכזה עניין על רקע דיווחה היום לבורסה כי הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, דחה את בקשתה לחזקה ברישיון החיפוש "מכבי" דרומית לאתר "מגד" של גבעות, וכן דחה את בקשתה לצרף חלק ממנו לחזקת ראש העין ובתמורה להחזיר חלק אחר כך שהשטח הכולל של רישיון החיפוש לא יעלה על 250 קמ"ר.

מניית בית ההשקעות אקסלנס ריכזה עניין עקב אפשרות לפרישה של מנכ"ל בית ההשקעות מזה 9 שנים, גילי כהן. חוזה ההעסקה של כהן יסתיים בסוף השנה, אולם כדי שבאקסלנס יוכלו להיערך לעזיבתו, הוא יקבל החלטה סופית בעניין אחרי החגים.

שותפות הגז-נפט רציו ריכזה עניין על רקע אפשרות ליציאה להנפקה לציבור לאחר חול המועד של פסח, כך נודע ל"גלובס". מחיר המינימום עומד על 40 אגורות ליה"ש; ליחידות ההשתתפות תוצמד אופציה ללא עלות. נציין כי החברה דיווחה אמש לבורסה כי על אף שאכן היא בוחנת אפשרויות לגייס כסף, אך החברה הכחישה את הפרטים.

אמנם עדיין לא ניתן אישור סופי לעסקת רכישה השליטה בחברת הבנייה אזורים , אולם הבעלים החדשים הרשי פרידמן כבר הודיע אמש למנכ"ל החברה דוד נצר, ולכל הדירקטוריון (מלבד הדח"צים), ובתוכו היו"ר יורם טורבוביץ', על סיום תפקידם במועד העברת השליטה. במקומם ימונו מנכ"ל ודירקטורים מטעמו של פרידמן.

חברת נס ריכזה עניין לאחר שזכתה אמש בעסקה בהיקף של 60 מיליון שקל (17.3 מיליון דולר) עם חברת החשמל ליישום ובדיקות תוכנה לפרויקטים המבוססים על מערכות SAP. הפרויקטים כוללים ישום של פתרונות SAP לתחזוקת תחנות כוח ורשת החשמל, ניהול נדל"ן, עיסקאות מימון, ניהול דלק וגז ופונקציות נוספות. יישומם של פתרונות אלו ינוהל בחמש השנים הקרובות.

חברת אפריקה ישראל משכה תשומת לב גם היום, לאחר שדן הרווארד, אנליסט בכיר בויטשה בנק, סיקר לחיוב את הפרויקטים Marquis ו-Times square של החברה. לדידו, שני הפרוייקטים לבדם יכולים להניב מעל 100 מיליון דולר באקוויטי בשנת 2011 במידה וקצב מכירת הדירות יימשך כפי שהוא כעת. הרווארד הוסיף כי שווי מנייתה הוגן ולכן העניק לה המלצת "החזק" ומעלים את מחיר היעד ל-25.5 שקלים למניה.

חברת הביומד פלוריסטם הודיעה אתמול על תוצאות מסכמות טובות בשלב הראשון של הניסוי הקליני בחולי טרשת עורקים בגפיים תחתונות, בתום שלושה ושישה חודשי מעקב אחר החולים. מתוצאות הניסוי עולה, כי המוצר של פלוריסטם (תאי הגזע מהשלייה) הינו בטוח לשימוש, משפר את איכות חייהם של החולים ובעל פוטנציאל לריפוי טרשת עורקים בגפיים תחתונות.

מניית אלביט ריכזה עניין לאחר הודעת החברה אמש כי החברה הבת שבבעלותה בברזיל, AEL, חתמה על הסכם לשיתוף פעולה אסטרטגי עם הזרוע הביטחונית של יצרנית המטוסים הברזילאית, אמבראר, במהלך התערוכה הביטחונית "LAAD" המתקיימת כעת בריו דה ז'נרו. ההסכם קורא לבחינה משותפת של שוק המטוסים ללא טייס וכולל הקמת חברה ברזילאית משותפת שתעסוק בתחום זה ואשר מרבית אחזקותיה יהיו בידי Embraer Defence and Security.

מניות חברות הסלולאר הגדולות, פרטנר , סלקום ופלאפון (מקבוצת בזק ), הוסיפו לרכז עניין על רקע מכרז הסלולאר שהתקיים השבוע והכריע על כניסתן של שתי שחקניות חדשות בשוק. נציין כי אמש פרסמה חברת הייעוץ העסקי BDI תחזית פסימית לשלושת החברות הכוללת ירידת מחירים כללית של לפחות 20% ומעבר של 14% מהלקוחות הפרטיים למפעילים החדשים שאושרו במכרז השבוע. גם בלידר שוקי הון מעריכים כי ענף הסלולאר עומד בפני "טלטלה ופגיעה משמעותית ברווחים".

חברת כיל עמדה במוקד לאחר שדיווחה אמש על המשך התרחבותה בחו"ל: יום לאחר שהודיעה על מציאת מרבץ ענק של דשנים ייחודיים בבריטניה, כולל מענק ממשלת בריטניה, ויומיים לאחר שדיווחה על רכישה של המתחרה הספרדית Fuentes, שהיא חברת הדשנים המיוחדים המובילה בספרד, הודיעה אמש החברה כי הדירקטוריון אישר, כחלק מתוכנית התייעלות בחברה הבת הספרדית, Iberptash, לרכז את פעילות החברה באתר אחד לעומת שני האתרים בהם מתנהלת פעילותה היום.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]