נעילה מעורבת בבורסות אירופה; נתוני מאקרו מאכזבים בגוש

(עדכונים שוטפים) - נתוני מאקרו גרועים בבריטניה וגרמניה מודי'ס אישררה דירוג AAA לארה"ב ■ דריכות לקראת החלטת הריבית של ה'פד': האם תושק תוכנית רכישות נוספת?

עליות השערים שנרשמות בוול סטריט עודדו את בורסות אירופה שננעלו היום (ג') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים של עד 2%. זאת, לאחר שהבורסות נסחרו בירידות שערים במהלך רוב יום המסחר ונעילה שלילית באסיה. עוד השפיע על הסנטימנט, נתוני מאקרו מאכזבים בבריטניה וגרמניה והדריכות לקראת הודעת הריבית הערב של הפדרל ריזרב.

סיקור מיוחד של המפולת בשווקים:

שמן למדורה: נתונים מאקרו גרועים בבריטניה וגרמניה

ביקורת ב-CNBC: "השווקים קורסים ומנהיגי אירופה משחקים טניס"

מודי'ס מותירה את הדירוג המושלם של ארה"ב על כנו

קרוגמן תוקף את S&P: "חוצפנים; אי אפשר לסמוך עליהם"

דריכות לקראת הודעת הריבית בארה"ב הערב

דווקא עכשיו: 6 מניות לקנייה נגד זרם המכירות

תנודתיות חריפה באירופה

המשקיעים הגיבו להתפתחויות בארה"ב, שם חרף הורדת הדירוג של ארה"ב על ידי S&P, אישררה מודי'ס את הדירוג המסורתי שלה - "AAA". עוד מוסיפים המשקיעים לשאת עיניהם לעבר משבר החוב באירופה, והחשש מ"גלישתו" לעבר איטליה וספרד ברקע עליית תשואות האג"ח של שתי המדינות, בשבוע שעבר. התשואות כרגע צונחת ל-5.1% באיטליה ו-5.05% בספרד, כתוצאה מהציפייה לרכישות אג"ח של הבנק המרכזי האירופי (פירוט בהמשך).

אם זה לא מספיק, נתוני מאקרו גרועים שפורסמו היום בבריטניה ובגרמניה מורידים עוד יותר את הסנטימנט: מדובר בתפוקת מפעלי התעשייה בבריטניה, שנפלו במפתיע בחודש יוני, וכן הגירעון במאזן הסחר התרחב - מה שמעיד על הקשיים בהתאוששות הכלכלית באירופה ברקע משברי החוב המתפשטים. נגיד הבנק המרכזי הבריטי, מרווין קינג, צפוי מחר לפרסם תחזיות חדשות באשר לצמיחה ולאינפלציה בבריטניה.

תפוקת הייצור במפעלים בבריטניה ירדה ב-0.4% בחודש יוני, לעומת עלייה של 1.8% בחודש הקודם ולעומת צפי לעלייה של 0.2%. הגירעון במאזן הסחר התרחב ל-8.87 מיליארד ליש"ט (כ-14 מיליארד דולר) עקב ירידה חדה של 4.8% ביצוא, שגברה על היחלשות של 2.4% ביבוא. הגירעון בחודש הקודם עמד על 8.47 מיליארד ליש"ט. כלכלנים צפו כי הגירעון יצטמצם ל-8.1 מיליארד ליש"ט.

"הפתרונות היחידים עבור אירופה נוגעים לפירוק או שינוי מהותי במבנה האיחוד האירופי - אין שום דרך חזרה כעת", אמר הכלכלן הראשי של סאקסו בנק, סטין ג'ייקובסן. "השווקים לא יכולים לצפות יותר למעשים - הם מעוניינים לראות שינוי בפועל, ועד אז המסחר ימשיך להתנהל בעצבנות ובתנודתיות גבוהה".

פאניקה גם בשוק הסחורות

גם מחירי הסחורות ממשיכים להגיב להתפתחויות, כאשר הירידות בנפט מתמתנות למחיר של כ-82 דולר לחבית (תוך שהוא משלים צניחה של יותר מ-14% מתחילת 2011), בעוד תופעת "הבהלה לזהב" מתמתנת למרות המלצת קנייה שורית של גולדמן זאקס אמש, ומחירו עולה ב-2% ל-1,746 דולר לאונקייה. נציין, כי הבורסה המקומית בישראל לא נסחרה היום (ג') עקב ט' באב.

מודי'ס מתעקשים: ארה"ב בדירוג AAA

הירידות בבורסות אסיה התמתנו היום לקראת הנעילה, לאחר שהשווקים הגלובליים חתמו בשבוע שעבר את שבוע המסחר הגרוע ביותר מאז נובמבר 2008, וכאשר סוכנות דירוג האשראי S&P הורידה ביום ו' האחרון את דירוג האג"ח של ארה"ב ברמה אחת ל-"AA+" מרמה מוקדמת של "AAA", בעקבות הגירעון הפדרלי התופח - דבר אשר הטריד גם את המשקיעים באירופה, עד ההתפתחויות האחרונה.

מנגד, כאמור, חזרו בסוכנות הדירוג מודי'ס הלילה על עמדתם, בדבר דירוג "AAA" לכלכלת ארה"ב. הדבר מהווה תיקוף של הדירוג על ידי הסוכנות כבר בפעם השנייה השבוע - וסותר כאמור את עמדתה של S&P.

עוד במוקד המסחר, מוסיפים המשקיעים באירופה ובארה"ב לשאת עיניהם לעבר ההתפתחויות במשבר החוב ביבשת. זאת לאחר, שתשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה וספרד ממשיכות לרדת, כאמור, בצל הודעת הבנק המרכזי האירופי כי החל ברכישת אג"ח של שתי המדינות. נזכיר ברקע, כי תשואות האג"ח של איטליה וספרד התקרבו לרף ה-7% בשבוע החולף, לאחר שהגידול בגירעון התקציבי של ממשלותיהן, הטריד עד מאד את המשקיעים והוביל את אירופה ל-12 ימים רצופים של ירידות, שהמשיכו גם אמש בצל הורדת הדירוג לארה"ב.

ברקע הפאניקה: הזהב שובר שיאים

הזהב כאמור, ממשיך לזנק בערכו לשיא חדש, עקב הטלטלות האחרונות בשווקים הגלובליים וברקע המלצה שורית של גולדמן זאקס אמש. "הורדת הדירוג של ארה"ב מאותתת למשקיעים: 'המקום היחיד בו תקבלו תשואה כלשהי הוא הזהב. כל השאר פשוט מפחיד מדי'", אמר מייקל סמית, אנליסט ב-T&K. "סביר להניח שעוד כסף יזרום לזהב".

נזכיר כי בגולדמן עדכנו אתמול את התחזיות גבי מחיר הזהב לשלושת החודשים, ששת החודשים ו-12 החודשים הקרובים - ל-1,645 דולר לאונקייה (לעומת תחזית קודמת של 1,565 דולר לאונקייה), 1,730 דולר לאונקייה (לעומת 1,635 דולר לאונקייה) ו-1,860 דולר לאונקייה (לעומת 1,730 דולר לאונקייה) בהתאמה.

העיניים נשואות לארה"ב: דריכות לקראת נאום ברננקי

נזכיר כי עיני המשקיעים באירופה היו נשואות היום, בין היתר, גם לוועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב (FOMC), אשר תתכנס היום לטובת פרסום החלטת הריבית והמשך המדיניות המוניטרית של ה'פד'. כמו כן, צפוי היו"ר בן ברננקי לעדכן את תחזיות הצמיחה של כלכלת ארה"ב לאור ההתפתחויות האחרונה, וכן להתייחס לראשונה באופן רשמי להורדת הדירוג של הכלכלה הגדולה בעולם, ביום ו' האחרון.

מתגברות השמועות בשוק ההון בארה"ב כי יו"ר ה'פד' ברננקי יכריז על השקתה של תוכנית רכישות אג"ח נוספת, לאחר סיומה של תוכנית הרכישות השנייה ב-30 ביוני השנה - זאת, כפי שגם עלה במרומז מפרוטוקלי הריבית של ה'פד' שפורסמו בחודש יולי.

מניות הפיננסים במוקד

בצל הטלטלות האחרונות בשווקים, מניות הפיננסים מרכזות כרגיל עניין. נציין את מניית Royal Bank of Scotland שצונחת ביותר מ-10% במהלך המסחר.

גם מניות קרדיט סוויס מרכזת עניין כאשר יורדת ביותר מ-6%. נזכיר כי כור הישראלית הודיעה היום לבורסה בת"א כי תיאלץ להכיר ברבעון השני של 2011, בהיקף ש כ-1.8 מיליארד ש' הפסד מהשקעותיה במניות הבנק השוויצרי.

המדדים באסיה נטו לירידות

התמתנות בירידות בבורסות אסיה הבוקר: המדדים המרכזיים ננעלו במגמה מעורבת, עם נטייה לירידות בעיקר - בעוד מדד ההנג סאנג מאבד 2.7% מערכו והניקיי ביפן ננעל בירידות של כ-1.7%. זאת, לאחר שנסחרו בירידות שערים חדות למן הפתיחה, אשר התמתנו עם התפתחות המסחר - זאת כאמור, ברקע אישרור דירוג "AAA" לארה"ב על ידי מודי'ס הלילה, וכן ברקע התייצבות בחוזים העתידיים בוול סטריט לקראת סיום המסחר במזרח.

כאמור, המדדים המרכזיים במזרח נסחרו בנטייהל ירידות היום, לאור המשך השפעת החששות בשווקים הגלובליים מהורדת הדירוג של ארה"ב: "הורדת הדירוג של ארה"ב מטילה צל נוסף על התאוששות הכלכלה האמריקנית, וכתוצאה מכך גם על הכלכלה העולמית", התייחס לירידות השערים האחרונות אנדרו מקלוגלין, אנליסט ברויאל בנק אוף סקוטלנד.

"הפחד משתלט על השוק", אמר פאול קסירדיס (Paul Xiradis), מנהל השקעות ב-Ausbil Dexia. "זה כאילו אש בוערת בתוך השווקים, אבל כמו תמיד - היא בסופו של תתיש את עצמה. יש דאגות מתגברות ממה שקורה בארה"ב, באירופה וסין, אבל נראה לי שכל הסימנים הקלאסיים לקראת ראלי מתחילים להופיע".

"האטת הכלכלה האמריקנית מובילה להאטה גלובלית, אשר תשפיע על היצואניות בסין ובהונג קונג", מעריך אסטרטג ב-Daiwa Securities.

האינפלציה בסין לא עוצרת

עוד הכביד על המסחר בשווקים, הפרסום היום אודות התפתחות האינפלציה בסין, חרף ניסיונות הבנק המרכזי לרסן את התפתחות בועת הנדל"ן והגידול באינפלציה במדינה. טרם פתיחת המסחר, דווח כי מדד המחירים לצרכן בסין עלה ב-6.5% בחודש יולי, זאת בהשוואה לעלייה של 6.4% בשיעור שנתי בחודש יוני - ובניגוד לתחזיות בשוק, שציפו לעלייה של 6.3% בלבד.

גם מדד המחירים ליצרן עלה ב-7.5% בחודש יולי, לעומת 7.1% בחודש הקודם - וצפי בשוק לעלייה של 7.3% בלבד. חרף כך, במריל לינץ' סבורים כי למרות שנתוני האינפלציה גבוהים מכפי שנחזה, סביר שלא יפגעו בשווקים באופן קריטי. "אנו חושבים שעדיין מוקדם מדי להקלה כמותית", טוען האנליסט טינג לו (Ting Lu) ממריל לינץ'.

עוד ברקע המשבר, הודיע היום שר האוצר של יפן, יושיהיקו נודה (Yoshihiko Noda), כי אין בכוונתו כל כוונה לפרוש מתפקידו. זאת, לאחר דיווחים בתקשורת המקומית ביפן כי נודה מתכנן לפרוש מתפקידו - לאחר שהפרלמנט היפני אישר ביום ה' האחרון צו המאפשר לממשלה להנפיק עוד אג"ח כדי לאזן את התקציב. "אין לו כל כוונה לפרוש", נמסר בהודעה רשמית ממשרד האוצר היפני.

ממשלת סין לארה"ב: אזנו התקציב

נזכיר כי בסין קיים לחץ רב עקב הורדת הדירוג של ארה"ב, כאשר דרישות לוושינטון להביא לקיצוצים בגירעון הגיעו מהממשל הסיני ברקע הפגיעה בדירוג האג"ח האמריקני. "סין, הרוכשת המרכזית בעולם של אג"ח ארה"ב, מחזיקה בזכות לדרוש מארה"ב לטפל בגירעון הפדרלי", נכתב היום במאמר מטעם סוכנות החדשות הסינית Xinhua News.

אובמה: "ארה"ב תמיד תהיה עם דירוג AAA"

הורדת הדירוג, כאמור, שלחה אמש את השווקים הגלובליים לירידות שערים חדות, כאשר אמש ננעלו המדדים המובילים בוול סטריט בירידות חדות חרף נאום של אובמה במהלך המסחר, בו התייחס להורדת הדירוג. "ארה"ב תמיד תהיה מדינה עם דירוג 'AAA'", אמר אובמה בנאומו, שבפועל לאחריו ירידות השערים רק הוחרפו.

גם המסחר באסיה וכן באירופה הסתיים בירידות שערים, חרף הודעת של הבנק המרכזי האירופי אמש כי החל לרכוש אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד, לאחר עליות תשואות האג"ח הממשלתיות בשבוע שעבר לרמה של קרוב ל-7%.

מניות הבנקים והיצואניות קורסות

מניות הפיננסים ביבשת קרסו. נציין את מניות HSBC Holdings , בנק אוף צ'יינה , ואת מניית בנק נומורה (Nomura).

גם מניות חברות הייצוא הגדולות ביבשת הצטרפו לירידות. נציין את LG Electronics , יונדאי מוטורס , וכן את ענקית הטכנולוגיה סוני .

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]