בורסות אירופה נפלו בחדות בסיום: גרמניה צנחה ב-5.3%

הקאק הצרפתי נפל ב-4.7% ■ מפלגתה של מרקל ספגה הפסד צורם בבחירות האזוריות בגרמניה - חשש מעתיד הסיוע למדינות הפריפריה עמוסות החובות ■ ירידה חדה במדד אמון המשקיעים באירופה ■ קרדיט סוויס צנחה ב-8% ■ אין מסחר היום בוול סטריט - אך החוזים נופלים בכמעט 2%

המסחר בבורסות באירופה ננעל היום (ב') בירידות שערים חדות בשיעור מירבי של 5.3% על רקע נפילות של כמעט 2% בחוזים העתידיים על מדדי המניות בוול סטריט. היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל ה"לייבור-דיי", אולם בחוזים העתידיים מתקיים מסחר כרגיל. הסיבה לירידות היום באירופה ובעולם היא התחדשות החששות מהתפשטות משבר החוב באירופה, נוכח תבוסה של אנגלה מרקל בבחירות אזוריות בגרמניה וכן לאור נתון מאקרו מאכזב שפורסם מוקדם יותר באירופה.

המניות שהובילו את הירידות הינן מניות הבנקים באירופה בעקבות החששות ההולכים וגוברים מהתפשטות משבר החוב באירופה למדינות נוספות. מבין המניות שבלטו נציין את בנק אוף סקוטלנד שהתרסקה בעקבות דיווח ביום שישי שהממשל האמריקני מתכוון להגיש תביעה נגד הבנק, יחד עם בנקים אחרים, בגין מעורבותם במשבר הסאב פריים שפקד את ארה"ב ב-2008. גם מניית ברקליס , שגם נגדו תוגש התביעה, צנחה. מניית קרדיט סוויס, גם היא רשמה ירידות חדות של כ-8%.

מדד הדאקס הגרמני רשם ירידות חדות, בעקבות תבוסה בבחירות האזוריות של מפלגת השלטון במדינה בראשותה של אנגלה מרקל. מדובר בהפסד החמישי השנה למפלגת השלטון מאז תחילת השנה בבחירות המחוזיות בגרמניה. ההפסדים מעמדים בספק את יכולתה של גרמניה להוביל מאמץ להצלת הכלכלה האירופית המדשדשת.

"תוצאות הבחירות מראות את חוסר שביעותם של האזרחים הגרמניים מהאופן שבו מתנהלת מרקל להתמודדות עם המשבר באירופה", אמר כריס ווסטון, סוחר בחברת IG Markets.

מדד אמון המשקיעים שפורסם היום באירופה נקבע על הרמה הנמוכה ביותר מזה כשנתיים, ורשם ירידה מ-(13.5-) ביולי לרמה של (15.4-) בחודש אוגוסט. "המשקיעים מאוכזבים מהמשבר המתמשך באירופה והמניות החלשות באותה מידה שהם מאוכזבים מראשי המדינות באיחוד האירופי ומהבנקים המרכזיים", נכתב בהודעה שפירסמה חברת Sentix.

היום פורסם גם מדד המכירות הקמעונאיות לחודש יולי, והמדד רשם עלייה מפתיעה של 0.2% זאת למרות תחזיות שדיברו על ירידה של 0.2%. בעוד שהמדד בגרמניה וספרד נותר ללא שינוי, המדד רשם עליה של 0.6% בצרפת, ואילו בפורטוגל המדד זינק ב-2.5%.

בבריטניה פורסם היום מדד נותני השירותים לחודש אוגוסט, והמדד נקבע על רמה של 51.1 לעומת רמה של 54.4 ביולי כשהתחזיות דיברו על ירידה מתונה לרמה של 54.0. מדובר ברידיה הגדולה ביותר של המדד מאז 2001. "בזמן שהסקטור אוחז בציפורניים בצמיחה, מנהלי הרכש סובלים מתנודתיות בפתיחת עסקים חדשים", אמר דיוויד נובל, מנהל בכיר במוסד צ'רטרד. הוא הוסיף "שההתפרעויות שהיו בלונדון בחודש שעבר לא עזרו למדד".

אסיה ירדה ב-2%

בורסות אסיה רשמו הבוקר (ב') ירידות חדות בהובלת מניות הבנקים ומניות החברות היצואניות הגדולות אחרי האכזבה הגדולה מדוח התעסוקה בארה"ב והחשש מפני האטת הכלכלה העולמית. המדדים המוביללים באסיה מאבדים כ-2% הבוקר.

"תיאבון לסיכון רושם ירידה כאשר הצמיחה של הכלכלה העולמית מוטלת בספק, משקיעים עצבניים צפויים לזרוק את המניות לטובת חווף המבטחים של הזהב או האג"ח", אמר אסטרטג בכיר ב-CMC Markets בסידני, אוסטרליה.

כאמור, באסיה מגיבים לראשונה לדוח התעסוקה האמריקני, אשר הצביע על אפס משרות שנוספו למשק האמריקני, נזכיר כי בעקבות הנתונים רשמו המדדים בוול סטריט ירידות שערים חדות ביום האחרון לשבוע המסחר האחרון.

בגזרת המאקרו, מדד מנהלי הרכש בהונג קונג ירד לרמה של 47.8 נקודות באוגוסט לעומת 51.4 בחודש יולי. מדובר בנפילה לרמה של מתחת ל-50% המסמנת האטה בייצור, המגזר הפרטי בהונג קונג נמצא בהאטה כבר למעלה משנתיים.

נציין כי בגזרת הסחורות, הנפט רושם ירידה של כ-1% ואילו הדולר מזנק לרמה הגבוהה ביותר בשמונת החודשים האחרונים.

Nomura Holdings הבנק ריכז עניין ויורד בשיעור חד בעקבות חקירת הבנקים בארה"ב.

גם מניות הטכנולוגיה מאבדות גובה על רקע החשש מפני האטה גלובלית ובפרט ביפן על רקע התחזקות הין נציין את סוני , TDK Corp .