"מי שקונה את הבנקים לטווח בינוני עושה עסקה טובה"

לאחר צלילה של 30% במניות הבנקים מתחילת השנה, ולמרות שכל הבנקים נסחרים מתחת למכפיל ההון - האנליסטים מציבים להן מחירי יעד גבוהים

מניות הבנקים בת"א בצלילה חופשית. מתחילת השנה ירד מדד מניות הבנקים ב-30%, ומתחילת ספטמבר ב-11%. כל הבנקים נסחרים מתחת למכפיל ההון, כשלאומי והפועלים למשל נסחרים במכפיל הון (הון עצמי לשווי שוק) של 0.75, נתון שמצביע כי מבחינת השוק תרחיש אפוקליפטי שבו הם יאבדו רבע מהונם, הוא תרחיש סביר בהחלט. מצד שני, הבנקים מציגים רווחיות חזקה, ובמחצית הראשונה הרוויחו 4 מיליארד שקל. האם מדובר בהזדמנות קנייה?

"בעיניי הבנקים לא יקרים, אלא נסחרים עמוק מתחת לשווי הכלכלי. מי שקונה את הבנקים לטווח בינוני-ארוך עושה עסקה טובה", אומר אלון גלזר, סמנכ"ל המחקר של לידר שוקי הון, ומיד מסייג: "הבנקים בהחלט שווים יותר, אבל לא בטוח שעכשיו צריך לקנות. הבנקים לא יעלו אם השווקים בעולם יירדו, אף אחד לא יוצא נקי מירידות שערים חדות. אם תמשיך הפאניקה בארץ, הבנקים יכולים להיות יותר זולים מהיום, כמו שהגיעו ב-2008 למכפילי הון נמוכים".

ביחס לרווחיות הבנקים גלזר אופטימי: "תיק האשראי לא במצב נוראי, תיק ניירות הערך פחות מסוכן משנת 2008 ורובו אג"ח ממשלתיות, כך שהסכנה מוגבלת מאוד. אני מרגיש נוח עם ההון העצמי של הבנקים בישראל ועם התוצאות העתידיות שלהם, אבל כשכמעט כל הבנקים בעולם נסחרים במכפיל נמוך, זה מקרין גם על הבנקים שלנו".

הפועלים: 61% מעל מחיר השוק

בחינת המלצות האנליסטים מראה שכולם מציבים לבנקים מחירי יעד גבוהים בעשרות אחוזים ממחירי השוק הנוכחיים.

גלזר ממליץ על בנק הפועלים במחיר יעד של 21 שקל, הגבוה ב-61% מהמחיר הנוכחי. "התוצאות של בנק הפועלים ברבעון השני ממשיכות את המגמה של שיפור בתוצאות, וחזרה לרמת רווחיות דו-ספרתית נאה על ההון. גם אם הרבעון השלישי צפוי להיות חלש, אנו ממשיכים להמליץ קנייה".

יובל בן זאב מכלל פיננסים סבור, כי מחיר היעד של מניית לאומי הוא 19 שקל, גבוה ב-61% מהמצב הנוכחי. "הרמה המייצגת של רווחי לאומי לרבעונים הבאים היא כ-550-600 מיליון שקל ברבעון. לבנק עלייה מתמשכת בהכנסות מימון מפעילות שוטפת ותשואה דו-ספרתית על ההון".

מזרחי טפחות: 30% מעל השוק

טרנס קלינגמן מאקסלנס ממליץ על מזרחי טפחות במחיר הגבוה ב-30% מהמחיר הנוכחי. "באופן אבסולוטי הבנק זול. מזרחי טפחות מצליח לשפר את התשואה על ההון באופן עקבי ומתקרב ליעד של 15%. אנחנו מרגישים נוח עם מחיר היעד שלנו, העומד על 40 שקל, ומעלים את ההמלצה ל'תשואת יתר'. אמנם בהשוואה יחסית, הבנק מתומחר יקר, ואפשר לקנות מניות אחרות בסקטור במכפילי הון של 0.85 ומטה. אולם, בהתחשב בגודל הצרות שיכולות להגיע מחו"ל, ייתכן שבשנה הקרובה יתברר תשלום הפרמיה כהשקעה משתלמת".

עדי סקופ מ-IBI מציב לדיסקונט מחיר יעד של 8 שקלים, הגבוה ב-45% מהמחיר הנוכחי. "בנק דיסקונט פרסם דוחות טובים ומעל לקונצנזוס. דיסקונט הצליח לייצר תשואה להון של 9.4% עם הפרשה להפסדי אשראי בסך 0.5%, למרות ירידה בנכסי הסיכון. תוכנית הפרישה מרצון תסמן נקודת מפנה בחוסר היעילות התפעולית הכרונית שלו. להערכתנו פוטנציאל ההתייעלות מתומחר באפס".

סקופ, מהאנליסטים הבודדים שמסקרים את הבנק הבינלאומי , מציב לבנק מחיר יעד של 52 שקל, הגבוה ב-32% מהמחיר הנוכחי. "הבינלאומי מהווה חשיפה דפנסיבית לשוק הבנקאות הישראלי", מסביר סקופ. "זהו בנק שיודע לייצר תשואה של 9.5%. מצד שני פרופיל הסיכון/סיכוי עלה משמעותית בבנקים בעולם, בשל חוסר הוודאות לגבי תוואי היציאה מהמשבר הפיננסי באירופה. אנו ממליצים לא להחזיק בנקים במשקל יתר בתקופה כזאת, ולכן ההמלצה היא 'ניטרלי'. אם מחיר המניה יגיע למחיר היעד, מומלץ לנצל את המצב להקטנת החשיפה".

תגובת מניות הבנקים למשבר
 תגובת מניות הבנקים למשבר