כך הפכה זהבית כהן מנכס ניהולי לנטל תדמיתי

מיוחד ל"גלובס" ■ "הגיבוי למאמן", המבוכה באייפקס, העלאת דמי הניהול והחיתוך בסגנון אמריקני ■ בנקאי השקעות בריטי: "זהבית הביכה את אייפקס, לא אוהבים שם חשיפה ועימותים"

זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס ישראל, הודיעה הבוקר (א') על התפטרותה מתפקידיה כיו"ר תנובה וכיו"ר פסגות. כהן תמשיך לשמש דירקטורית בתנובה, אך לא תישאר דירקטורית בפסגות.

בשלב זה תישאר כהן נציגת קרן אייפקס בישראל, אך השפעתה על החברות שבבעלות אייפקס תפחת. במקומה מינתה אייפקס העולמית לתפקיד יו"ר תנובה את שלמה רודב, לשעבר יו"ר בזק. רון גוטלר מונה ליו"ר זמני של פסגות, עד למציאת יו"ר קבוע.

איך זה קרה?

בשוק ההון העריכו כי החלטתה של כהן להתפטר התקבלה בעקבות לחץ כבד מהנהלת קרן אייפקס העולמית. "קרנות פרייבט אקוויטי לא בנויות לרעש כזה ולעימותים כאלה", אמר הבוקר ל"גלובס" בכיר בקרן השקעות גלובלית גדולה.

השמועות על עזיבת כהן נפוצו כבר במהלך החג, אך באייפקס הכחישו אותן לחלוטין. אפילו אתמול (שבת) התחמק דובר אייפקס משאלות מפורשות של "גלובס" בנושא וטען כי "לאייפקס אמון מלא בזהבית כהן כנציגת אייפקס בישראל, כמו גם בשאר הנהלת תנובה".

התפטרותה של כהן באה בעקבות החקירה שמנהלת רשות ההגבלים העסקיים נגד תנובה, שבמהלכה נחקרה כהן בשבוע שעבר באזהרה. באייפקס העולמית ראו את החקירה בדאגה מרובה. בשבוע שעבר הגיע לישראל ניקו הנסן, מבכירי הקרן, שקיים בנושא כמה שיחות עם כהן. הנסן אף בחן כמה מועמדים לתפקיד יו"ר תנובה, עד שבחר במהלך החג את רודב.

"עבודה מצוינת"

מרטין הלוסה, מנכ"ל אייפקס העולמית, פרסם הבוקר הודעת גיבוי נוספת לכהן ומסר כי "זהבית עשתה עבודה מצוינת בתנובה ובפסגות. אנו גאים בכך שהיא עומדת בראש המשרד הישראלי, ואנו מאמינים לחלוטין ביכולתה להמשיך לאתר ולהשקיע בחברות ולהצמיחן".

לפניכם סיפור מאחורי הקלעים של ההתפטרות של מנכ"לית אייפקס.

1. תופעת הגיבוי למאמן

כל אוהד כדורגל מכיר את התופעה. הקבוצה מפסידה שבת אחרי שבת, התחתית בוערת, הקו האדום מתקרב, הלחץ גובר והאוהדים רוטנים. או אז יוצא האיש החזק בהנהלת הקבוצה ומודיע בחגיגיות ובפומבי כי הוא נותן גיבוי מלא למאמן, סומך עליו במאה אחוז, ואין לו שום כוונה להדיח אותו. מרגע זה הספירה לאחור מתחילה, חצי שעה אחרי ההפסד הבא, המאמן עף הביתה.

זהבית כהן גדלה בפתח-תקווה בשנות ה-60, תקופה שבה פתח-תקווה הייתה מעצמת כדורגל מקומית. לא ידוע אם כהן מכירה את תופעת ה"גיבוי למאמן", אבל זה בדיוק מה שקרה לה בשבוע שעבר וקורה לה עכשיו.

ביום שני שעבר, מיד לאחר חקירתה באזהרה ברשות ההגבלים העסקיים, פרסמה אייפקס העולמית, בצעד חריג ביותר, את ההודעה הבאה: "אנו מודעים לפעולות שננקטו על-ידי רשות ההגבלים העסקיים ועוקבים אחרי המצב מקרוב. זהבית כהן וצוות הניהול בתנובה ממשיכים לשתף פעולה באופן מלא עם הרשויות. אנו מאמינים כי הם פעלו ביושרה רבה ותומכים בהם באופן מלא".

מדוע החליטו באייפקס לפרסם בשבוע שעבר הודעה כה חריגה? מדוע מצאו לנכון באייפקס להדגיש כי הם תומכים בזהבית "באופן מלא"? מדוע בכלל נזקקת זהבית כהן לגיבוי? מדוע צוין במפורש שמה של זהבית כהן בהודעה, הרי כיו"ר תנובה היא חלק מצוות הניהול?

והנה עוד שאלה מתבקשת - האם בכוונת אייפקס להחליף בעתיד הנראה לעין את כהן כנציגת הקרן בישראל?

את השאלות האלו לא שמרנו לעצמנו, אלא הפנינו במהלך החג לדובר אייפקס העולמית. הוא לא היה מעוניין להגיב והפנה אותנו לתגובה באמצעות דובר אייפקס ישראל, שבתורו התחמק מתגובה ומסר כי "הקרן רצתה להודיע כי היא מודעת לחקירה, ויש לה אמון מלא בזהבית כהן, כנציגת אייפקס בישראל, כמו גם בשאר הנהלת תנובה".

התשובה, קל לראות, לא ממש מתייחסת לשאלות ומתעלמת לחלוטין מסוגיית עתידה של כהן. היום יצא המרצע מהשק.

2. "זהבית הביכה את אייפקס"

מדוע נאלצה כהן לזוז הצידה כה בחופזה? הנה תשובה אפשרית אחת: אייפקס העולמית נמצאת בימים אלה בעיצומו של מסע גיוס לקרן חדשה, לראשונה מאז 2007. הקרן, אייפקס 8, תהיה בהיקף של 9.5 מיליארד אירו. הגיוס מהותי מאוד לאייפקס, ובכיריה עוסקים בו בצורה אינטנסיבית.

"עד לפני חודשיים שלושה היו באייפקס משתמשים בתנובה כ-pitch (מעין נכס שהוא הדובדבן שבקצפת - ע"פ) במצגת שלהם. עדות חיה להצלחתם להשביח חברות ולתת ערך למשקיעים. עכשיו הם מחביאים את תנובה בקצה המצגת", אמר לנו בשבוע שעבר בנקאי השקעות אמריקני שמעורב בשלבי הגיוס.

זאת ועוד - אייפקס היא קרן שמרנית ביותר השמה דגש רב על ממשל תאגידי ומנסה למעט בחשיפה תקשורתית. לפתע מצאה את עצמה במצב מביך מאוד, בעימות עם רשויות רגולטוריות וכסמל לגוף חזירי העושק את הציבור. בלי קשר לתוצאות החקירה וגם בהנחה שכל פעולות תנובה היו תקינות - מדובר בעניין בעייתי מאוד עבור אייפקס.

"זהבית הביכה את אייפקס. בעיניהם ההתנהגות שלה 'לא אירופית'. אני שומע מהם שמאוד לא אוהבים שם את החשיפה התקשורתית ואת שרשרת העימותים של זהבית. את המריבה עם מאיר שמיר הם ספגו כי בסופו של יום אתה צריך לעמוד על שלך, אבל מחאת הקוטג' הביכה אותם, והחקירה ברשות היא אירוע אחד יותר מדי", אומר בנקאי השקעות בריטי המקורב לקרן.

3. המחיר של העלאת דמי הניהול

וזה מביא אותנו לפסגות. פסגות היא הפרויקט האישי של זהבית כהן. היא שכנעה את שותפיה באייפקס והטילה את כל כובד משקלה ואת כל המוניטין שלה לטובת הרכישה.

פסגות נקנתה מיורק לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל, סברנו אז (וכך כתבנו בזמן אמת), כי המחיר היה מופרז ומוגזם. כך אז ובטח היום. במצב הנוכחי הסיכוי שפסגות תצדיק את המחיר האסטרונומי שלה נמוך, וגם על השבחה קשה לדבר כרגע. אם ההימור יצליח, הקרדיט יהיה שלה. אם לא, תהיה לכהן בעיה חמורה נוספת.

לאחר הרכישה ניסתה כהן להשביח את פסגות באמצעות חזרה על תרגיל העלאת המחיר בתנובה. לרוע המזל, שוק ההון תחרותי יותר, והתקשורת ערנית ורגישה להעלאות מחיר.

מהר מאוד התברר כי להעלאת דמי ניהול יש מחיר כבד בנכסים, בתדמית ובשוק שבו המוצרים הם קומודיטי, מוניטין הוא הפרמטר המבדל העיקרי. זה לא הפריע לכהן לשערך את פסגות מיד לאחר הרכישה לפי שווי של 3.7 מיליארד שקל.

היום פסגות עדיין מובילה את ענף בתי ההשקעות, אך היא מאבדת נכסים וכעת עוברת שינויים ניהוליים. גרוע מכך - המשבר של פסגות, יחד עם שוק ההון כולו, עוד נמצא לפניה, ופסגות תיכנס אליו עם צוות ניהולי חדש.

4. חותכים בסגנון אמריקני

סגנון הניהול האמריקני נוקשה. בלי סנטימנטים, בלי חברים, רק אינטרס קר, וכשצריך לחתוך - חותכים. אין ספק כי זהבית כהן היא מנהלת מיוחדת במינה בנוף המקומי. היא ניחנה בראיית מאקרו רחבה, חדות מחשבה, נחישות ודבקות במטרה. היא מנהלת תובענית שאינה מתפשרת ומגיעה ליעדיה ויהי מה, גם אם בדרך צריך לדרוך על כמה גופות.

אבל סגנון הניהול הזה לגיטימי רק בתנאי שיש תוצאות. כשמנהל מביא תוצאות - מוכנים לספוג ממנו הכול. אבל כשהוא מסתבך - הוא מגלה כי בדרך צבר אויבים. וזה בדיוק מצבה של כהן כיום.

כעת כהן זזה הצדה, הרחק מעיני הציבור, אך עדיין נותרה נציגת אייפקס בישראל. כהן הייתה נכס לאייפקס, כעת היא הפכה לנטל. מאחר שתרבות הניהול של אייפקס אמריקנית, אין מנוס מהשאלה אם כהן תשרוד את המשבר, או שהיא תצטרך לשלם את המחיר בראשה על אגרסיביות יתר שהביאה לרווחי ענק אך בדיעבד פגעה באייפקס.

לא נתפלא אם בעוד כמה חודשים, תצא מאייפקס הודעה כי "זהבית כהן, לאחר שעשתה במשך 6 שנים תפקיד מפואר והביאה ערך רב לחברה, בחרה לצערנו לסיים את תפקידה כמנכ"לית אייפקס ישראל ולצאת לדרך חדשה".

לכתבות "גלובס" בענייני תנובה והתפטרותה של כהן:

החקירה נגד תנובה עומדת להסתיים

קרטל? תנובה, שטראוס וטרה נמנעו מהוזלת מוצרים רוחבית

עובדי תנובה: מבכים את התפטרות זהבית כהן מתפקידה

שופרסל רוכבת על הגל: "נעביר את הורדת המחירים לצרכן"

שלי יחימוביץ' על התפטרות זהבית כהן: "לציבור יש כוח רב"

אריק שור מטיל פצצה: תנובה תפרסם השבוע דוחות כספיים

תנובה נזכרת באיחור בצרכנים: מוזילה מוצרים בעד 15%

יוזם חרם הקוטג': "תנובה צריכה כעת לעשות חשבון נפש"

זהבית כהן מתפטרת מיו"ר תנובה ופסגות

גלובס חושף תנובה מוחרמת זהבית כהן מתפטרת
 גלובס חושף תנובה מוחרמת זהבית כהן מתפטרת