לחץ על מניות הבנקים: ברקליס חותך ההמלצה ל"שלילי"

האנליסט ג'וזף וולף: החשש העיקרי - "ייבוא" המשבר הגלובלי לישראל ■ "מעדיפים השקעה במניות הבנקים"

"הסיכונים גוברים בעוד 2011 מסתיימת". כך פותח ג'וזף וולף, אנליסט הבנקים של ברקליס, את הסקירה העדכנית שלו על מניות הבנקים בישראל, תוך שהוא חותך את ההמלצה לענף ל"שלילי" מ"נייטרלי". מדד הבנקים נחתך ב-36.5% מתחילת השנה, כשברקע נפילות במניות הפיננסים בארה"ב ובאירופה על רקע משבר החוב האירופי.

מניית הבנקים היחידה עליה ממליץ וולף לחיוב היא מניית בנק הפועלים , עם המלצת "משקל יתר" ומחיר יעד של 21 שקל למניה. מחיר זה גבוה ב-75% ממחיר השוק. מניות לאומי ומזרחי טפחות זוכות להמלצת "תשואת שוק" עם מחירי יעד של 18.5 ש' ו-38 ש' בהתאמה, כאשר ההמלצה למניית דיסקונט הורדה ל"משקל חסר" עם מחיר יעד של 8 ש' למניה.

לאומי, הבינלאומי ודיסקונט כבר הוציאו אזהרות רווח לקראת פרסום הדוחות הכספיים שלהם בסוף החודש. וולף העריך בעבר שהרבעון השני של 2011 היה "הכי טוב שאפשר" לבנקים, כך שמהרבעון השלישי תחל ההידרדרות בתוצאות הכספיות. "הסיכונים הכלכליים והרגולטוריים מחריפים, כמו גם גם סיכוני האשראי מצד הלווים", כותב וולף בסקירה שהוציא היום (ג') ללקוחותיו.

החשש הגדול אותו מעלה וולף הוא "ייבוא" המשבר הגלובלי לישראל, עקב העובדה שהמשק הישראלי הינו משק מוטה ייצוא. כ-45% מהתמ"ג הישראלי מקורו בייצוא - בעיקר לעולם המערבי - כך שהתמתנות בצמיחה במערב תפגע בצמיחה בישראל; ופגיעה בצמיחה משמעותה פגיעה ישירה ברווחי הבנקים.

חרף העובדה שהבנקים נסחרים במכפילי הון נמוכים, וולף טוען כי זה לא הזמן לקנות את מניות הבנקים: "אנו מעדיפים השקעה במניות ההיי-טק בשל הצמיחה הגבוהה והבידוד היחסי מהשינויים הרגולטוריים הקרבים".

בכל הנוגע לחשיפתם של הבנקים הישראלים לחובות מסוכנים של מדינות ה-PIIGS (פורטוגל, אירלנד, איטליה, יוון וספרד), וולף מעריך שהבנקים הפיקו לקחים מ-2008, אז הם נאלצו לבצע מחיקות עתק (בעיקר בנק הפועלים) בגין החזקתם במכשירים פיננסיים המגובים משכנתאות סאב-פריים, וכעת חשיפת הבנקים לחובות הבעייתיים באירופה הינה "מוגבלת".

אך הסיבה העיקרית להמלצה של וולף למשקיעים להתרחק ממניות הבנקים נוגעת לדרישת בנק ישראל, שנחשפב ב"גלובס", להקפיץ את דרישת יעד הלימות ההון ליבה של הבנקים בשנים הקרובות, דרישה שצפויה לצאת באופן רשמי בקרוב. המשמעות, לפי ניתוח "גלובס", היא שכ-80% מרווחי הבנקים בשנים הקרובות יילכו להגדלת ההון, כך שחלוקת הדיבידנדים תיפגע משמעותית. וולף מדגיש כי גם דרישות בנק ישראל מהבנקים לדווח באופן נרחב יותר על חשיפתם ללווים גדולים וחשיפתם לחובות מסוכנים יפגעו בבנקים.