נעילה מעורבת בוול סטריט; הדאו ג'ונס עלה כ-0.5%

ה"פיננשל טיימס": יוקמו באירופה שתי קרנות חילוץ בהיקף כולל של 900 מיליארד א' ■ על הכוונת של S&P: קרן החילוץ של אירופה עם אזהרת דירוג ■ גייתנר: "מעודד מההתפתחויות באירופה" ■ פריגו וריט טכנולוגיות הישראליות ריכזו עניין

המסחר בוול סטריט מתנהל היום (ג') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים לאחר חשיפת ה"פיננשל טיימס" כי מנהיגי האיחוד האירופי בוחנים הקמתם של שני מנגנוני חילוץ שונים באירופה. זאת, לאחר יום מספר תנודתי לאור אזהרות S&P כי תוריד את דירוג האשראי של מדינות אירופה וקרן החילוץ האירופאית. בזירת המאקרו לא התפרסמו היום נתונים חשובים אשר השפיעו על כיוון המסחר, אך הנפט ריכז עניין רב לאור העלייה במחירה של חבית נפט ל-100 דולר. בסיום המסחר, הוסיף הדאו ג'ונס 0.44% לערכו, ואילו ה-S&P500 עלה ב-0.11%. מנגד, הנאסד"ק לא הצליח להתאושש למרות הדיווח החיובי מאירופה, ואיבד כ-0.22% מערכו בסיום.

לכתבות נוספות על משבר החוב באירופה:

תרחיש יום הדין? S&P עלולה לחתוך דירוג גרמניה וצרפת

קברניטי היבשת שוקלים הקמתן של שתי קרנות חילוץ נפרדות

"אזהרות הדירוג של S&P הן פשוט אסון לכלכלות אירופה"

S&P: אזהרת הדירוג היא הכרחית לקראת הוועידה באירופה

גייתנר: "מעודד מההתפתחויות האחרונות בכלכלת אירופה"

אגרות החוב של קרן החילוץ האירופאיות מאבדות גובה

מכה נוספת מ-S&P: מאיימת לחתוך הדירוג לקרן החילוץ האירופית

שר האוצר של גרמניה: "אזהרת S&P - טובה מאד לאירופה"

נעילה מעורבת בבורסות אירופה על רקע אזהרות S&P

שעה לסיום המסחר, חשף ה"פיננשל טיימס" אפשרות כי קברניטי אירופה בוחנים הקמתם של שני מנגנוני חילוץ . על פי הדיווח, בכירי האיחוד האירופי מעוניינים להקים קרן חילוץ בהיקף של 400 מיליארד אירו, וקרן חילוץ נוספת בהיקף של 500 מיליארד אירו - אשר יפעלו במקביל.

עד ההודעה המדוברת, העיבה סוכנות הדירוג S&P על תיאבון הסיכון בקרב המשקיעים עם שתי הודעות בדבר הכנסה למעקב שלילי את דירוג האשראי של 17 כלכלות גוש האירו, וכן של האג"ח לטווח ארוך של קרן החילוץ האירופאית (EFSF).

"הודעתה של סוכנות הדירוג על כוונתה לבחון את דירוג האשראי של 15 מדינות גוש האירו כולל מדינות בעלות דירוג אשראי מושלם, עם תחזית דירוג שלילית, הכבידה על התאוששות קלה בסנטימנט", כתב אסטרטג בברקליס קפיטל.

מחכים לפסגה

המשקיעים נושאים עיניהם לעבר כל התפתחות באירופה לקראת ועידת הפסגה של מנהיגים בבלגיה ביום חמישי וביום שישי. היום הגיע לגרמניה שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, במטרה להפעיל לחץ כבד על מנהיגי אירופה להכריע ולנקוט בפעולה נחרצת כדי להציל את גוש האירו ולמנוע את התשפטות משבר החוב.

במסע"ת שקיים גייתנר יחד עם שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוויבלה, הביע הראשון את תחושתו החיובית לגבי הכלכלה האירופאית. גייתנר ציין כי למרות שהבנק המרכזי האירופי מהווה "תפקידן מרכזי" בטיפול במשבר החוב - עדיין "על ממשלות אירופה והבנקים המרכזיים לפתור את בעיותיהן בעצמם".

שביב של תקווה בים של דאגה

"המשבר באירופה מעלה ומוריד את השוק", מסביר אלן גייל, מנהל השקעות ב-RidgeWorth Capirtal. "השווקים לא ממש הזדעזעו מאזהרות S&P, שמכניסות איזשהי תחושת דחיפות לפגישת מנהיגי אירופה בסוף השבוע. החדשות הטובות הן שהם יבואו עם הצעות, אבל גם עולות שאלות לגבי יכולתם להגיע להסכמה".

יחד עם אזהרת הדירוג המדאיגה, יש מי שמוצא שביב של תקווה הטמונה בתוך הידיעה: "האזהרה תהווה תמריץ עבור מנהיגי אירופה לנקוט בפעולה מהירה בוועידה", כך אמר אסטרטג בכיר. בהקשר זה נציין כי סוכנות הדירוג יצאה היום להגנה על תזמון ההודעה "האזהרה היא הכרחית לקראת הוועידה", כך אמר גורם בכיר בסוכנות הדירוג. "הזמן לבלימת המשבר הולך ומתקצר, הצלחת הוועידה הבאה היא יותר מאי פעם; אכזבה מהוועידה תוביל לירידה חזקה מאוד בשווקים ותעלה את הסיכון למיתון", אמר.

זירת הסחורות בניו-יורק ריכזה גם היא עניין רב. "התאוששות הכלכלה האמריקנית נמצאת תחת איום על רקע העלייה במחירי הנפט", כך אמר היום מנכ"ל חברת BP. מחיר הנפט היום ניצב על 100 דולר לחבית. על פי תחזית החברה מחיר הנפט יעמוד על 90-100 דולר לחבית בשנה הבאה.

דחייה באישור לפרוטליקס

פרוטליקס עמדה במוקד לאחר שמנהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) הודיע לה היום על דחייה של שלושה חודשים בבחינה שלו לאישור הבקשה לאישור מהיר (NDA) של התרופה שלה לטיפול במחלת הגושה. ה-FDA ישלים את בחינת הבקשה עד 1 במאי 2012.

חברת אלביט מערכות בניהולו של יוסי אקרמן פיטרה בחודשים האחרונים עשרות עובדים, במסגרת מהלכי רה-ארגון רוחביים שמתבצעים בחברה כתגובה להשלכות המשבר הכלכלי שהוביל לירידה בתקציבי הביטחון בעולם.

‎‎יצרנית מערכות המדידה האופטיות נובה ריכזה עניין לאחר שדיווחה כי זכתה ב-‏‏Design Win‏ (חוזה תכנון) מיצרן שבבים מוביל באסיה, שיפתח איתה ביחד קו מוצרים לבקרת תהליך ה-‏CMP‏, שבו משטחים את פרוסות הסיליקון.

‏DSPG‏ דיווחה על רכישת חברת השבבים הישראלית ‏‏‏BoneTone Communications‏, תמורת סכום כולל של 12 מיליון דולר. ‏BoneTone‏ פיתחה שני שבבים בעלי יכולות עיבוד קול ייחודיות, המאפשרות חווית שמיעה ברמה גבוהה במכשירי סלולר ומחשבי לוח.

מניית HP זינקה במהלך המסחר לאחר שהודיעה כי תרכוש את החברה הפרטית Hiflex מגרמניה. החברה מנהלת שירותי מידע עבור מערכות דפוס.

נטפליקס עוררה עניין לאחר שמנכ"ל החברה, ריד הסטינג הופיע בכנס של UBS. הסטינג ספג בחודשים האחרונים ביקורת רבה בתקשורת על החלטות ניהוליות שגויות, שהובילו לצניחת המנייה בכ-77% מאז יולי.

מניית ריט טכנולוגית זינקה היום במסחר לאחר שהודיעה על פתיחת משרד מכירות ראשון בדרום-אפריקה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]