מוזס: "דרישות האוצר היו מוגזמות אבל רצינו להימנע ממאבק"

מנכ"ל כיל על ההסכם עם משרד האוצר בנושא שיקום ים המלח והעלאת התמלוגים: "התקבולים שנשלם למדינה - ברמה הגבוהה ביותר בעולם הדשנים" ■ יו"ר החברה לישראל אמיר אלשטיין: "אין בהסכם מנצחים ומנוצחים"

"כיל ביקשה להימנע ממאבק משפטי ארוך, שהיה יוצר אי ודאות לחברה לפרק זמן ארוך", כך הסביר מנכ"ל כיל, עקיבא מוזס, את הסכמת החברה לדרישות האוצר. כידוע, כיל קיבלה את מתווה ההסדר שהציע, ולפיו החברה תממן 90% מקציר המלח ותשלם תמלוגים בשיעור של 10%, פי שניים מהתשלום כיום. עקיבא מוזס הסביר כי סירוב להסדר היה מעכב את ביצוע פיתרון הקבע למפלס ים המלח, מסכן את כיל, את התעשייה הכימית בישראל, את התיירות והסביבה באזור ים המלח ואת מקור תעסוקתם של עשרות אלפי עובדים.

ריכוז החדשות על ההסכם של כיל עם המדינה:

יש הסכם: כיל תשלם כ-3 מיליארד שקל במסגרת שיקום ים המלח

אנליסטים: ההסכם - הישג לכיל

שטייניץ: "חלקה של הממשלה בהכנסות כיל יגדל ל-57%"

צפו במפה: שיקום ים המלח - המיזם ההנדסי הגדול במדינה

דעה / סטלה קורין-ליבר: 9 הערות על הסכם כיל-האוצר

בהודעה הרשמית של כיל מסבירה החברה כי ההסכמה נובעת מהרצון להשיג וודאות לפעילות המשותפת של התעשייה, התיירות והממשלה בים המלח לעוד שנים רבות.

"מימון עלות פרויקט הקציר והכפלת התמלוגים שישולמו למדינה, בנוסף להחרגתה של כיל מהחוק לעידוד השקעות הון, מובילים למצב בו מפעלי ים המלח ישלמו תקבולים למדינה ברמה הגבוהה ביותר בעולם הדשנים, שיסתכמו ביותר מ-60%", מציינים בחברה.

בכח מדגישים כי החברה רואה בתביעות האוצר מוגזמות ולא מוצדקות. "חלק המדינה במימון הקציר כולל סכום של 30 מיליון דולר שקיבלה הממשלה בשנת 1992, כדיבידנד חד פעמי, כחלקה של כיל בפתרון הקבע למפלס ים המלח. שוויו הכלכלי של דיבידנד זה היום מביא את חלקה של כיל בעלות הפתרון לשיעור של 100% בקירוב", מציינים בחברה.

עקיבא מוזס, מנכ"ל כיל, הוסיף ואמר כי "למרות הדרישות הגבוהות והלא מוצדקות של האוצר, זה הזמן בו מתפזרים ענני אי הוודאות, דבר שיאפשר לכיל לתכנן את פעולותיה והשקעותיה לשנים הבאות. ההסכם ומימושו יבטיחו את המשך שתוף הפעולה בין התעשייה, התיירות והממשלה בים המלח לעוד שנים רבות תוך שמירה על הסביבה הייחודית של אזור זה".

אמיר אלשטיין, יו"ר החברה לישראל אמר כי אין בהסכם זה מנצחים ומנוצחים, "יצרנו במאמץ רב הזדמנות מהותית ליצירת עתיד בעל ערך משותף, נכון ומאוזן, של הגורמים הפועלים באגן הדרומי של ים המלח".