טעות בכתובת שינתה גורלות

אי-מתן החלטה בזמן, כמוה כקבלת ההשגה, גם אם ניתנה החלטה במועד ונשלחה למייצג אחר

חוק מיסוי מקרקעין, קובע כי אדם יכול להגיש השגה בכתב, ומשזו הוגשה, חייב המנהל לתת החלטה בהשגה בתוך שמונה חודשים, ובמקרים מיוחדים בתוך שנה. לאחרונה, דנה ועדת ערר מס שבח בבאר שבע במקרה שבו מינה ראש ההוצל"פ עו"ד ככונס נכסים על זכויות במקרקעין. לאחר שהמקרקעין נמכרו ע"י כונס הנכסים, הוא הגיש הצהרת מכר כנדרש למיסוי מקרקעין, ובה צוין כי המקרקעין נמכרו בהליך כינוס. עוד הבהיר הכונס, כי העיכוב בהגשת הצהרת המכר, נבע מעיכוב הליכים שנקבע בבית המשפט. מנהל מס שבח, חייב את המוכרת במס שבח וכן הוסיף קנס בגין האיחור בהגשת הטופס.

כונס הכנסים הגיש השגה על חיוב מס השבח ועל החיוב בקנס. כחצי שנה לאחר הגשת ההשגה, נחתם הסכם פשרה בין הכונס לבין מיסוי מקרקעין, שבה הוחלט לפטור את המוכרת ממס שבח. בהסכם הפשרה נקבעה התייחסות מפורשת לקנס שהוטל והוסכם כי הצדדים ימתינו להחלטת מנהלת המשרד. ברם, חרף פניות הכונס למיסוי מקרקעין, לא בוטל הקנס ואף לא ניתנה החלטה בהשגה שהוגשה על ידו.

הכונס הגיש ערר לוועדת הערר בבאר-שבע שבו טען כי היות ומנהל מיסוי מקרקעין לא נתן החלטה בהשגה בתוך שנה, הרי שהשגתו התקבלה. מנהל מיסוי מקרקעין, טען שלוש טענות עיקריות, שוועדת הערר דחתה: ראשית, כי ניתנה החלטה בהשגה בתוך שנה וזו נשלחה לבא כוח הקונה, שהוא הגורם הרלבנטי לעניין הקנס. שנית, לא ניתן להגיש השגה על קנס שהוטל בגין אי דיווח במועד, משום שקנס אינו שומה. במסגרת הסיכומים שהוגשו לוועדת הערר, הוסיף מיסוי מקרקעין טענה חדשה, והיא כי לא היה לכונס הנכסים יפוי כוח חתום מטעם הקונה.

ועדת הערר דחתה את כל טענות מיסוי מקרקעין וקבעה כי היה על מנהל מיסוי מקרקעין להשיב להשגה שהגיש הכונס בתוך שנה. עוד הוסיפה ועדת הערר כי הכונס לא שקט על שמריו והמשיך לשלוח מכתבים, וגם למכתבים לא ענה מיסוי מקרקעין. עוד קבעה ועדת ערר כי גם אם נכונה טענת מיסוי מקרקעין כי לא ניתן להגיש השגה על קנס, הרי שאי-מענה תוך שנה, הוא כקבלת ההשגה, במיוחד משום שהכונס שלח מכתבים נוספים שלא נענו.

באשר לטענת ייפוי הכוח, קבעה הוועדה, כי סמכות הניתנת לעו"ד מכוח חוק השליחות, אינה צריכה להיעשות בכתב, ובנוסף, צו המינוי שניתן לכונס, מסמיך אותו להגיש השגה גם בשם הקונה.

הכותבים ממשרד זיו שרון ושות' וממשרד אלתר עורכי דין