ליאו ליידרמן: "אין סיבה לאופוריה אחרי הבחירות ביוון"

היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים ל"גלובס": "התמונה של מיתון, אבטלה גבוהה ומשיכת פקדונות מבנקים ביוון - נותרה בעינה" ■ מעריך: "תוצאות הבחירות ביוון - טובות לטווח הקצר, אולם הקשיים באיטליה וספרד עדיין קיימים"

תוצאות הבחירות ביוון אינן מהוות סיבה לאופוריה, כאשר המצב הכלכלי בגוש האירו ימשיך להוות גורם סיכון מרכזי בכלכלה הגלובלית - כך מעריך הבוקר (ב') פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים. זאת, לאחר פרסום תוצאות הבחירות ביוון הלילה, בהן זכתה מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" התומכת במדיניות הצנע, לרוב בפרלמנט.

לדברי ליידרמן, "תוצאות הבחירות ביוון מהוות חדשות טובות לטווח הקצר, כי נמנע אירוע מסוג ליהמן ברדרס - כלומר, יציאה בלתי סדירה של ממשלת יוון מגוש האירו". אולם, ליידרמן מציין בטווח הבינוני, הבעיות הבסיסיות של יוון נותרו בעינן: "נשארו סימני השאלה הגדולים לגבי יכולתה לעמוד בתשלום חובותיה. גם התמונה של מיתון עמוק, עם ירידת תמ"ג של 8.3% ברבעון הנוכחי יחד עם אבטלה גבוהה, נותרה בעינה".

להערכת ליידרמן, ההסתברות לפרישת יוון מגוש האירו במהלך השנה-שנתיים הקרובות נותרה גבוהה חרף הבחירות, בעוד הוא מזהיר מהמשך ההסתערות של הציבור היווני על הבנקים במדינה: "חשוב יהיה לעקוב אחר תהליך משיכת הפקדונות מיוון וספרד על-ידי הציבור. סביר להניח שההפחתה במשיכות מהבנקים תהיה מצומצמת, ולכן תהליך זה יישאר גורם סיכון מרכזי ליציבות הפיננסית של גוש האירו".

אנליסטים על יוון: אין סיכון ליציאתה מגוש האירו, בינתיים

מעבר לבעיות ביוון, המהווה רק 2.5% מהתמ"ג בגוש האירו, ליידרמן מזכיר כי לאירופה ישנן בעיות גדולות עוד יותר, בדמותן של ספרד - אשר זכתה לפני כשבועיים לתוכנית סיוע חיצוני למערכת הבנקאית שלה, וכן איטליה - אשר גוברות הספקולציות באשר לבקשתה לסיוע חיצוני.

"הקשיים הכלכליים והפיננסיים של ספרד ואיטליה נותרו ללא שינוי", ציין ליידרמן. "מעניין יהיה לראות היום במסחר באיזו מידה, אם בכלל, תחול ירידה בריביות ובמרווחים הגבוהים ששתי מדינות אלה נאלצות לשלם על מיחזור החוב שלהן".

ביוון: ניצחון למפלגה התומכת בצנע

נזכיר כי ביוון ננעלו אתמול הקלפיות ב-19:00, כאשר עם ספירת יותר מ-99% מהקולות עולה כעת כי מפלגת "הדמוקרטיה החדשה" התומכת במדיניות הצנע היוונית ובהישארותה של המדינה בגוש האירו, זכתה לכ-29.7% מהקולות. מפלגת השמאל "סריזה", הידועה בהתנגדותה לצנע וברצונה לדון מחדש על תנאי החילוץ של יוון, זכתה לכ-26.9% מהקולות.

עוד נציין את מפלגת "פאסוק", מפלגתו של ר"מ היווני לשעבר גיאורג פפנדריאו, אשר זכתה לכ-12.3% מהקולות. לפיכך, יכולות שתי המפלגות ("הדמוקרטיה החדשה" ו"פאסוק") להרכיב קואליציה יציבה בהיקף של 162 מהמושבים בפרלמנט (מתוך 300 בסך-הכל), להמשיך במדיניות הצנע, ולפעול לפירעון חובותיה של הממשלה היוונית מול נושיה.