מו"ל "הארץ" עמוס שוקן הביע עניין ב"מעריב"

הנאמן של "מעריב" פנה לממונה על ההגבלים‏ ■ הערכה: שוקן מתעניין בעיקר במאגר המנויים של העיתון ■ עוד עלו כאופציות לרכישת "מעריב": אלי עזור ולן בלווטניק‏

‎‎קבוצת "הארץ"-"דה מרקר" פנתה לנאמן "מעריב ", עו"ד שלמה נס, וביקשה פרטים באשר לרכישת העיתון. ל"גלובס" נודע כי בעקבות העניין שהביעה הקבוצה של עמוס שוקן בעיתון המצוי בקשיים, העביר הנאמן את הבקשה לממונה על ההגבלים העסקיים, כדי לבחון את המשך ההתנהלות בסיטואציה כדוגמת זו.

עוד נודע כי על-פי ההערכה, העניין של "הארץ" אינו בעיתון "מעריב" כולו, אלא דווקא במאגר המנויים שלו. רכישה כזו, משמעותה פירוק העיתון בכל זאת, ולא מכירתו כעסק חי - האופציה האידיאלית מבחינת החברה.

‏על-פי הנאמן, "ישנן כמה הצעות נוספות" על הפרק, אולם הוא סירב לנקוב בשמותיהם. שמות שעלו כאופציות ריאליות לרכישת "מעריב" הם של אלי עזור, מו"ל "ג'רוזלם פוסט" ו"ישראל פוסט", אשר הכחיש את הדברים; ושל לן בלווטניק, שבימים אלה רוכש חלק ניכר מכלל תעשיות של אי.די.בי, בעלת השליטה האחרונה ב"מעריב". מועד הגשת ההצעות הוארך ביומיים.

‏כיום עומדות שתי הצעות לרכישת נכסי "מעריב" - האחת, לרכישת המותג ופעילותו מצד שלמה בן-צבי וקבוצת הירש מדיה - הצעה שעדיין עומדת תלויה (כך מאשרים בסביבתו של בן-צבי); והתעניינות מכיוון "ישראל היום" לרכוש את בית הדפוס של "מעריב".

‏רכישה של בית הדפוס של "מעריב" על-ידי החינמון מבית שלדון אדלסון, משמעותה הפסקת הדפסתו בבית הדפוס של קבוצת "הארץ". מצב כזה יכול להסביר את הצורך של קבוצת "הארץ" להגדיל את נפח פעילותה באופן כזה או אחר.

יש לציין כי גם עמוס שוקן ועיתון "הארץ" מנהלים בימים אלה חזית מולו עובדי העיתון, אשר מוחים על מה שהם מכנים אי-שיתופם בהחלטה על תוכנית הקיצוצים המתוכננת בעיתון.

‏ועד העובדים של עיתון "הארץ" זכה לביקורת חריפה ביותר מעובדי העיתון, שמחו על ההחלטה לצאת להשבתה בת יום אחד בשבוע בעבר. לאור הדברים הוחלט שלא לחבל כלל בעבודת העיתון ואף לקיים אסיפת עובדים רק ביום שישי. העובדים העבירו בסוף השבוע שעבר להנהלת העיתון בקשה להליך גישור בן שבועיים על מנת להגיע לפתרון. לפי שעה, ההנהלה לא נענתה לבקשות.

‏הנאמן של "מעריב" ו"הארץ" אישרו את הפרטים. ‏‎‎‏

‏‎‎‏"העובדים יכולים להחליף את החוב כלפיהם בבעלות על החברה"

‏‎‎במקביל להצעות החיצוניות לרכישת "מעריב", עובדי העיתון בוחנים ברצינות את הצעתו של שלמה נס לרכוש את העיתון או את חלקו.

עו"ד אלעד מן, ממחזיקי מניות מיעוט בעיתון, הציע את אופציית פיזור השליטה בעיתון כבר לפני כשנה. "בסיטואציה הנוכחית העובדים יכולים להחליף את החוב כלפיהם בבעלות על החברה. לקבל תמורת החוב את הזכות לשלוט בחברה. זה מצב שדומה למחזיקי אג"ח שמקבלים לידיהם את השליטה בחברה שחייבת להם כספים ולא עומדת בתנאי פירעון האג"ח.

‏‏"מכיוון שהעובדים הם נושה גדול מאוד של החברה, הם יכולים לעשות שימוש בשווי החוב הזה כדי להשתלט עליה. כמובן שהמהלך יצריך ויתור על הכסף וגיוס הון נוסף להפעלת העיתון השוטף. זה יכול להתבצע על-ידי החלפת משקיע או גיוס הון מהציבור, בדרך שתפזר את הבעלות בחברה".

‏- ‎‎ואיך העיתון ינוהל במצב כזה?

‏"בעלי המניות בוחרים דירקטוריון, והם מנהלים את החברה. ככל שהמנהלים המקצועיים יהיו משוחררים מלחצים של בעלי מניות ויהיו מחויבים לסטנדרטים מקצועיים - כך גדל הסיכוי שהעיתון יהיה בלתי תלוי ומקצועי".

‏את תגובת ועד העובדים לא ניתן היה להשיג. יצוין כי היום (ג') אחר-הצהריים צפויה אסיפת עובדי "מעריב" בנושא.