"אם לא יחול שינוי, לא ניתן לצפות לירידת מחירי הדירות"

ערן לוי, משנה למנכ"ל חברת השיווק אמבסדור: "בשנים האחרונות נוצרה בקרב רוכשי דירות תחושה שעם הזמן מחירי הדירות ירדו, אך ברוב המקרים המחירים עולים באחוזים לא מבוטלים"

מחירי הדירות אינם מגלים סימני חולשה, ובינתיים ישראלים רבים מחפשים פתרונות דיור אחרים. אחד הפתרונות הכי שכיחים ואטרקטיביים, אם כי מעט יותר מסוכנים, הוא רכישת מגרש לבנייה עצמית וכניסה לתהליך ארוך של בנייה.

ערן לוי (31), משנה למנכ"ל חברת השיווק אמבסדור, עסוק כיום בשיווק פרויקט גדול לבנייה עצמית באבן יהודה שבשרון, הכולל 150 מגרשים לבנייה עצמית, במחיר של 1.15 מיליון שקל למגרש בן רבע דונם. לוי: "נוצר מצב אבסורדי, שמחירי דירות חדשות ביישובים מסוימים דומים לעלות הכוללת של מחירי בתים פרטיים הנבנים בבנייה עצמית באותם יישובים ממש או ביישובים סמוכים. בפרויקט שאנחנו משווקים באבן יהודה עלות בית צמוד קרקע, שנבנה על מגרש בשטח של רבע דונם, תסתכם ב-2.7 מיליון שקל - דומה למחיר דירת 5 חדרים עם מרפסת גדולה בפרויקט חדש בשכונת עיר ימים בנתניה או ברעננה. מסתבר שעל אף עליית המחירים בארץ בכלל ובמרכז בפרט, ניתן עדיין להגשים את החלום לבית פרטי עם גינה, בהתאם לצרכים ולעיצוב של הרוכשים, במחיר דירת 5 חדרים חדשה לא רחוק משם".

- אנשים רבים מגלים שבפועל העלויות האמיתיות גבוהות בהרבה ממסגרת התקציב.

"חשוב לזכור שהזול הוא לפעמים היקר, ולכן צריך לבחון היטב את ההצעות שמקבלים מאנשי מקצוע. צריך להכין תקציב עוד בשלב התכנון, ולהביא בחשבון סטיית תקן של 5% מהעלות המשוערת לדברים לא מתוכננים. אני ממליץ ללקוחות לשכור מפקח בנייה מטעמם, שיבדוק את ההצעות של הספקים השונים, את איכות הביצוע והגמר. חשוב לערוך חוזים ברורים מול כל אנשי המקצוע, הכוללים לוחות זמנים, כמויות חומרי בנייה ועלויות לתוספות. נכון אפילו לבנות מנגנון "פרס-קנס" על עמידה, או אי עמידה, בזמנים ולחלק את התשלום על פי קצב הבנייה".

- אולי הכי נכון היום להמתין ולקנות דווקא מקבלנים, שלא מעט מהם תקועים עם סחורה רבה יחסית והלחץ הוא עליהם.

"ברכישת דירה מיזם יש יתרונות, כמו מחיר סופי, תאריך אכלוס, ערבויות על הכסף ומוצר מוגדר וברור. לא כולם בנויים לתהליך של בנייה עצמית ולפעמים עבור הביטחון והשקט שיש ברכישה מיזם עם ניסיון ומוניטין, שווה יותר לקנות דירה על פני צמוד קרקע.

"בשנים האחרונות נוצרה בקרב רוכשי דירות תחושה שעם הזמן מחירי הדירות ירדו, אך ברוב המקרים המחירים עולים באחוזים לא מבוטלים ובמקומות אחרים המחירים אמנם התייצבו, אולם מלאי הדירות הצטמצם. למרות הרצון של הממשלה להוריד את מחירי הדירות, לא נעשו פעולות אמיתיות לשם כך. אם לא יחול שינוי במדיניות הקיימת, לא ניתן לצפות לירידת מחירים".

- מילה על אמבסדור, שהורידה פרופיל בשנים האחרונות. אתם מנסים לחזור לקדמת הבמה?

"החברה נוסדה לפני 35 שנה על ידי אבא שלי, שמוליק, והתמחתה בעיקר בשיווק פרויקטים חדשים. בשנים האחרונות נכנסנו לתחומי פעילות נוספים - ארגון קבוצות רכישה, ייעוץ בתכנון, ליווי מכרזים".