וול סטריט ננעלה בעליות; ה-S&P 500 בשיא כל הזמנים

בזירת המאקרו התפרסם נתון ההזמנות ממפעלים לחודש פברואר, שטיפס ב-3%, מעל הצפי בשוק ■ שר האוצר של קפריסין התפטר מתפקידו ■ דיווח: אפל עשויה להשיק אייפון חדש ברבעון הנוכחי של השנה

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') בעליות שערים כאשר מדד ה-S&P 500 ננעל בשיא כל הזמנים - 1,570 נקודות. זאת, ברקע לעליות חדות שנרשמו בבורסות אירופה ולאחר נעילה שלילית אמש. כיוון המסחר הושפע מנתון מאקרו חיובי וכן מעלייה במכירות של מרבית יצרניות הרכב האמריקאיות. כמו כן המשקיעים התעודדו מכך שהמשבר בקפריסין קרוב לקיצו.

היום דווח כי שיעור האבטלה ב-17 מדינות גוש האירו עלה ל-12% בפברואר, בהתאם לציפיות הכלכלנים. זאת לעומת רמה של 11.9% בינואר (נתון שעודכן לרמה של 12%).

האם עלינו להדק את החגורות לקראת המשבר הכלכלי הבא? אם תשאלו את ג'ק בוגל, המייסד והיו"ר של קרן הגידור Vanguard Group, התשובה היא חד משמעתית: כן. כשנשאל בוגל על ידי כתב CNBC סקוט ופנר, אם הוא לא מודאג מתחזית שהעניק בעבר - כי בעשור הקרוב השווקים יצנחו ב-25-30 אחוז, או אפילו 50%, השיב בוגל: "לא, זה לא מדאיג בכלל. זה בא והולך (התנודות בשווקים). השווקים עולים, ואז הם יורדים. מעולם לא קרה שהשוק לא התאושש מנפילה של 50 אחוז", הבהיר.

הכלכלן נוריאל רוביני, סיים לא מזמן טיול של כחודש ברחבי העולם - והוא אינו אופטימי. "ב-4 השבועות האחרונים ביקרתי בסופיה, קואלה-למפור, דובאי, לונדון, מילאן, פרנקפורט, ברלין, פאריס, בייג'ינג, טוקיו, איסטנבול וברחבי ארה"ב - ואני מודאג מאד, רואה שלל אתגרים לכלכלה העולמית", כתב רוביני במזכר ללקוחותיו. רוביני ציין את משבר החובות באירופה, והבהיר כי עדיין קיים סיכון לפירוק גוש האירו, למרות ההחלטות הקשות שקיבלו ממשלות ספרד ואיטליה בקיץ האחרון והצהרות ה-ECB ש"ריככו" מעט את המשבר. "למרות זאת, יש עדיין בעיות פנדומנטליות באירופה - צמיחה נמוכה, תחרותיות לא בריאה, חובות ציבורים ופרטיים גדולים - כל אלה עדיין לא נפתרו", הבהיר. (לסיפור המלא)

"ההתאוששות הכלכלית היא איטית אך עדיין מדובר בהתאוששות", טוען טום מנגן, מנהל השקעות בחברת James Investment Research. "הסיכון כיום הוא לא אם אתה נמצא בשוק המניות, אלא אם אתה לא בשוק ולא מחזיק מספיק מניות".

האם המשבר בקפריסין קרוב לקיצו? בראיון ל"פיננשל טיימס", אמנם נטה נגיד הבנק המרכזי בקפריסין להאשים את המערכת הפיננסית בתלאותיה הכלכליות של המדינה, אולם הבהיר כי בכל זאת הבנק המרכזי יסיר את הגבלות ההון על הבנקים במדינה באופן הדרגתי. "אני לא יכול לומר כרגע אם נשאיר את הגבלות ההון למשך 7 או 14 יום", הבהיר פאניקוס דמטריאדס, יו"ר הבנק הקפריסאי, "אולם עלינו להסיר אותן באופן הדרגתי. האם תהיה ריצה אל הבנקים כשנסיר את ההגבלות? אני סבור שלא. אנשים יבינו שהפקדונות שלהם בטוחים, וזה לא יקרה".

בתוך כך, מיכאל סריס, שר האוצר של קפריסין החליט להגיש את התפטרותו היום ברקע לשיחות הסיכום של קפריסין עם נציגי ה"טרויקה" לגבי תוכנית החילוץ של האי המוכה חובות. התפטרותו של סריס הגיעה לאחר שהמדינה הכריזה על הקלות לבעלי הפקדונות הבנקאיים, בעקבות ההגבלות שהטילה ביום חמישי עם פתיחתם של הבנקים. סריס טען כי השיג את מטרתו העיקרית שהיא הסכם עם המלווים המרכזיים של קפריסין.

בזירת המאקרו התפרסם בשעה 17:00 נתון ההזמנות ממפעלים לחודש פברואר, שטיפס ב-3%, מעל צפי האנליסטים שעמד על כ-2.5%. מעבר לכך, כיוון המסחר הושפע גם מנתוני מכירות הרכב של היצרניות האמריקאיות. פורד דיווחה על עלייה של 5.6% במכירות הרכב במארס, בעוד קרייזלר דיווחה על עלייה של 5% במכירות הרכב בחודש הקודם.

קוק מתנצל בפני הסינים

מנכ"ל חברת אפל , טים קוק, הביע התנצלות פומבית על התנהלות החברה בשוק הסיני - לאחר שזו "זכתה" לביקורות רבות בתקשורת המקומית, לאור שירות הלקוחות הלוקה בחסר שלה. התנצלותו של קוק הגיעה בעקבות תלונות רבות בסין על שירות הלקוחות של אפל ומדיניות האחריות שלה על מוצריה במדינה. באחד מערוצי הטלוויזיה בסין, יצאו בביקורת על שירות הלקוחות של אפל וטענו כי הם פוגע ב"זכויות" של אזרחי סין, ואילו בעיתון ה-The People’s Daily, העיתון הרשמי של המפלגה הקומוניסטית בסין, מיהרו לצאת במאמר דומה, בכותרת "להשמיד את היהירות של אפל".

בתוך כך, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח הערב כי אפל עשויה להשיק גרסה חדשה של האייפון עוד ברבעון השני של השנה.

כלכלני גולדמן זאקס הוציאו את מניית אפל מרשימת "המניות המומלצות לקניה" (conviction buy list) והורידו את מחיר היעד למניה מ-660 דולר ל-575 דולר.

מניית מלאנוקס ריכזה עניין לאחר שהחברה הודיעה כי תפרסם את תוצאותיה לרבעון הראשון ב-24 באפריל.

כאמור, במהלך המסחר התפרסמו נתוני מכירות כלי הרכב לחודש מארס, שהשפיעו לטובה על מניות היצרניות הגדולות, ביניהן ג'נרל מוטורס , פורד וטויוטה.

חברת ביוג'ן תגבה 54,900 דולר בשנה עבור ה-Tecfidera, התרופה החדשה והמבטיחה שלה לטיפול בטרשת נפוצה שתתחרה בקופקסון של טבע . החברה קיבלה בשבוע שעבר אישור ממינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) לשווק את התרופה בארה"ב ואנליסטים מעריכים כי היא תהיה התרופה המובילה בשוק בעוד כמה שנים.