בקשה לייצוגית נגד כלל ביטוח: לא משלמת ריבית והצמדה

התובעים, שתובעים מחברת הביטוח 430 מיליון שקל, טוענים כי כלל ביטוח לא משלמת ריבית והצמדה על קצבאות למבוטחי ביטוח סיעודי

לבית המשפט המחוזי בת"א הוגשה הבוקר בקשה לתביעה ייצוגית בסך 432 מיליון שקל נגד כלל חברה לביטוח בטענה, כי היא משלמת למבוטחים שלה בביטוח הסיעודי תגמולי ביטוח מופחתים וחסרים, בניגוד לחוק, ומבלי שהתשלומים כוללים תוספת הפרשי ריבית והצמדה.

באמצעות עוה"ד ארנון גרפי ותומר מזרחי טוען המבקש, כי כלל לא משלמת הפרשי הצמדה וריבית, וזאת בניגוד לחוק חוזה הביטוח, בו יש סעיף הקובע כך מפורשות כי "על תגמולי הביטוח יתווספו הפרשי הצמדה כמשמעותם בחוק פסיקת ריבית והצמדה".

התובע מדגיש, כי מדובר בהוראת חוק מחייבת על פי הדין והפסיקה, ולא ניתן להתנות אותה אלא לטובת המבוטח או המוטב. לדברי התובע, כתוצאה מהתנהלות פסולה זו משלשלת כלל לכיסה סכומי עתק על חשבון מבוטחיה וגורמת להם לנזקים כספיים. במיוחד אמורים הדברים כאשר מדובר בביטוח סיעודי המסייע למבוטחים בגיל זיקנה, שאינם מסוגלים לנהל אורח חיים שגרתי בכוחות עצמם, ומשוועים לתמיכה כספית.

התובע קיבל בדצמבר 2007 מכתב בו הובהר לו כי סכום גמלת הסיעוד החודשית שלו תעמוד על 3,000 שקל, סכום שיהיה צמוד למדד שפורסם ב-15.5.03. במהלך שנת 2010 ובשל התפתחות מחלת האלצהיימר אצל התובע, פנתה בתו בתביעה למימוש פוליסת הביטוח. בהתאם לכך, החלה כלל לשלם למבקש את תקבולי הביטוח. אולם, תשלומים אלה עמדו על סך 3,000 שקל בלבד ולא התווספו להם הפרשי ריבית והצמדה.

בתו של התובע פנתה לכלל כדי לברר מדוע לא נכללים הפרשי הצמדה וריבית לגמלה ונענתה, לטענתה, כי "בסעיף הדן בתנאי הצמדה למדד בפוליסת ביטוח סיעוד קבוצתי לחברי עמותת גמלאי מקפת, נרשם כי מוסכם כי כל תגמולי הביטוח שעל המבטח לשלם עפ"י הסכם זה וכן דמי הביטוח שעל המבוטחים לשלם למבטח, לא יוצמדו למדד המחירים לצרכן".

לטענת התובע, בתשובתה זו כלל שינתה את עמדתה המוצהרת, בניגוד גמור למובטח במכתבה משנת 2007.

התובע חישב את נזקו האישי ב-7,897 שקל. מכפלת מקרי הביטוח הסיעודי שהופעל בקרב לקוחות כלל, העומד על 60 אלף, מעלה כי הנזק המוערך לכלל חברי הקבוצה עומד על סך של 473.8 מיליון שקל.

מכלל ביטוח נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם התקבל. לכשיתקבל, נלמד אותו ונגיב בהתאם".