"שר השיכון אריאל עמד בפני לחצים אדירים של הקבלנים"

מנכ"ל חברת באמונה המנהלת קבוצות רכישה ויו"ר פורום קבוצות הרכישה: "מברכים על ההחלטה שקיבלה את אישור שר השיכון ושר האוצר להכליל את הקבוצות במחיר מטרה"

ישראל זעירא / צילום: איל יצהר
ישראל זעירא / צילום: איל יצהר

קבוצות הרכישה נלחמות בחודשים האחרונים כדי להיכנס לתוכניות הדיור של הממשלה, כמו מחיר מטרה ומע"מ בשיעור אפס אחוז. הקבלנים, מצדם, מנסים לטרפד את המהלכים הללו, בין היתר באמצעות פניה לרשות ניירות ערך בדרישה לחייב את העמותות ואת קבוצות הרכישה בפרסום תשקיף.

אף שלקבלנים שלל טיעונים כמו העובדה שבקבוצה אין מחיר סופי ואין אחריות כלפי הדייר או ערבות חוק מכר, דווקא בשבוע זה השיגו הקבוצות הישג משמעותי, כאשר הצליחו לשכנע את שר השיכון אורי אריאל, לכלול גם את הקבוצות בתוכנית מחיר מטרה.

"אנחנו מברכים על ההחלטה שקיבלה את אישור שר השיכון ושר האוצר להכליל את הקבוצות במחיר מטרה", אומר ישראל זעירא, מנכ"ל חברת באמונה המנהלת קבוצות רכישה ויו"ר פורום קבוצות הרכישה. "זו החלטה אמיצה ונכונה שתוביל לתחרות בין הקבלנים לקבוצות. שר השיכון עמד בפני לחצים אדירים של הקבלנים".

- מה דעתך על המודעות שפרסמו הקבלנים, כמו "זהירות, קומבינה" או "עמותות הבנייה וקבוצות הרכישה מסכנות את הדיירים"?

"הם פרסמו מודעות גדולות ובוטות בשביל לשמור על המונופול שלהם. החלטנו לא להגיב על כך".

- אבל יש אמת בכך שבקבוצות אין גורם אחראי והמחיר לא סופי.

"יש גם שחקנים בעייתיים בתחום הזה וצריכה להיות רגולציה על הקבוצות ועל החברות המנהלות".

- תפרסמו תשקיף כמו שדורשים הקבלנים?

"זה חלק מהמלחמה שלהם בנו. הם סימנו את האויב החדש שמפריע להם לעשות כסף. ב-2011 הם גרמו לכך שחברי קבוצות הרכישה ישלמו מס רכישה, ואמרו שהם כמו רוכשי דירות מקבלן. אבל עכשיו בהטבות המע"מ ומחיר מטרה הם לפתע אומרים שאנחנו לא אותו דבר".

תוכנית מחיר מטרה עתידה להוביל לפרסום מכרזים שבהם מי שיזכה בקרקע יתחייב מראש על מחיר סופי וקבוע ל-80% מהדירות בפרויקט. מתווה הפעילות של קבוצות הרכישה והעמותות הוא כזה שמציג אומדן לא סופי לחבר הקבוצה. רק בקבלת המפתח המחיר סופי, ולעתים קרובות אינו תואם את האומדן הראשוני.

- כיצד יוכלו הקבוצות לעמוד בתנאים של מכרז מחיר מטרה?

"נוודא שחברי הקבוצה אינם משקיעים שאינם זכאים להטבה, ונקבל מראש הצעות מחיר מקבלנים כדי לא לחרוג מהמחיר".

- ומי ישלם את הפער במקרה שבכל זאת תחרגו מהאומדן הראשוני?

"היזם משלם על חריגה, ובמקרה שלנו היזם היא קבוצת הרכישה".

הקבוצות ממשיכות במאבק להיכלל גם בתוכנית מע"מ בשיעור אפס אחוז, אולם בינתיים האוצר מתנגד לכך וגם רשות המסים. זעירא עדיין אופטימי ובטוח בעצמו: "אני משוכנע שנהיה חלק מהחוק", הוא אומר. "זכותו של האזרח להתאגד ואי הכללת הקבוצות לא תעמוד במבחן בג"ץ. בסופו של דבר לא תהיה לאוצר ברירה, ונהיה בפנים".

- גם תוכנית המע"מ מחייבת אתכם למחיר סופי. חבר קבוצה מוכרח לדעת מראש אם הוא יזכה להטבה.

"ההצעה שלנו היא שחבר הקבוצה הזכאי יקבל ההטבה רק בסוף, אחרי שקיבל מפתח עם דיווח המחיר הסופי של הדירה ודו"ח שמאי על כמה עלתה הדירה, כולל הכול".

- אבל אז יכול להיות שמי שחשב שיהיה זכאי כי התבסס על אומדן, יגלה בסוף שהוא לא זכאי.

"זה סיכון שלוקח מראש מי שהולך לקבוצה, אבל יש לכך פתרון: מי שבונה על החזר מע"מ שלא ילך לקבוצה שהאומדן שלה גבולי ביחס למחיר ההטבה. אם מדובר ב-1.6 מיליון שקל - שלא ייכנס לקבוצה שמחיר הדירה קרוב לרף העליון ויש סיכוי לחריגה".