הבורסה ננעלה בירידות קלות; הבנקים ירדו, כיל עלתה 3%

הנפקת כיל בוול סטריט יוצאת לדרך ובמקביל תמכור החברה לישראל כ-5% ממניות כיל ■ המפקח על הבנקים הורה לבנקים להגדיל את כריות ההון שלהם אל מול המשכנתאות ■ דיוני התקציב: פגישה מכרעת בין נתניהו, לפיד ופלוג

חדר מסחר / צילום: שמעון בלול  מבעד לעדשה
חדר מסחר / צילום: שמעון בלול מבעד לעדשה

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (א') בירידות קלות במדדים בעקבות המגמה השלילית ששלטה במסחר בשוקי העולם ביום שישי ועל רקע הוראת בנק ישראל (על כך בהמשך) ודיוני התקציב המתמשכים. מחזור המסחר היה גבוה והסתכם בכ-1.21 מיליארד שקל על רקע שלב הנעילה שהתחיל היום מוקדם מהרגיל בשל עדכון מדדי הבורסה.

המפקח על הבנקים דוד זקן פרסם היום טיוטת הוראה לבנקים להגדיל את כריות ההון שלהם אל מול המשכנתאות שהם מחלקים לציבור רוכשי הדירות. נציין את מזרחי טפחות , פועלים ולאומי . [לסיפור המלא]

ביום שישי כאמור המסחר בוול סטריט ננעל בירידות שערים חרף שטף נתוני מאקרו חיוביים שעלו על התחזיות. בשוק הסבירו כי הנתונים החיוביים דווקא מעלים את החשש שמא הפד יחליט בפגישת הריבית השבוע לשנות כיוון ולהעלות את הריביות מוקדם מהצפוי. מדד ה-S&P סגר ביום שישי את הירידה השבועית הראשונה מזה 6 שבועות.

היום צפוי ראש הממשלה נתניהו להיפגש עם שר האוצר יאיר לפיד ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג. בפגישה ינסו השלושה להכריע לגבי דרישות מערכת הביטחון ותוספות תקציביות בהיקף של עד 30 מיליארד שקל לשנים הקרובות, בעקבות עלויות מבצע צוק איתן ולקחיו. עבור לפיד תהיה זו הזדמנות לברר מהי עמדתו האמיתית של נתניהו לגבי תוכנית מע"מ 0%, זאת לאור הדיווחים האחרונים לפיהם נתניהו זנח את תמיכתו בתוכנית של לפיד. (לסיפור המלא)

כלכלני בנק לאומי ממשיכים להעריך בסקירת סוף השבוע שלהם, כי הרכיב המנייתי בתיק ההשקעות ממשיך להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון. הכלכלנים ממליצים על משקל יתר משמעותי למניות חו"ל, לנוכח חולשת הביקושים המקומיים בישראל. במניות חו"ל הם ממליצים על חשיפת שוק לארה"ב ולאירופה, חשיפת יתר לשווקים מתעוררים, וחשיפת חסר ליפן.

כיל יוצאת לוול סטריט; מניות הבנקים יורדות

הנפקת כיל בארה"ב יוצאת לדרך ובמקביל תמכור החברה לישראל כ-5% ממניות כיל תמורת 460 מיליון דולר. מניות כיל צפויות להתחיל להיסחר בבורסה בניו יורק ב- 24 בספטמבר תחת הסימול "ICL".

בתוך כך, כיל מנהלת מו"מ בנוגע למיזם משותף לכרייה ומכירה של פוספט בשווקים המתעוררים בהיקף של מאות מיליוני דולרים, כך הודיעה החברה ביום שבת. המו"מ הוא בנוגע לשותפות במכרה, כמו גם בנוגע להקמה של מפעלים לתוצרי פוספט בתחום הדשנים והמזון.

קבוצת דלק הודיעה היום כי חתמה על ההסכם למכירת כל החזקותיה בחברה האנגלית RoadChef בכ-153 מיליון ליש"ט במזומן (כ-900 מיליון שקל). כתוצאה מעסקה זו תרשום הקבוצה בדוחותיה רווח של כ-220 מיליון שקל.

קבוצת עזריאלי הודיעה היום כי השלימה עסקה לרכישת מבנה משרדים ביוסטון, טקסס, ארה"ב, תמורת כ-76 מיליון דולר.

מנכ"ל שותפות גבעות עולם, יוסי זינגר, הודיע ליו"ר השותפות כי הוא מתפטר. במכתב ששלח ליו"ר שמואל בקר כתב זינגר כי "העדר היכולת לממש את תפקיד מנכ"ל השותפות אינו נעוץ בי. לשותפים שותף הכללי הסדרים בלתי אפשריים וסבוכים אשר מונעים זאת, וכן מקשים על נושאים נוספים, מורכבים ועתיר סיכון כגון גיוס מקורות כספיים וכיו"ב."

טאואר מרחיבה את פעילותה באירופה ודיווחה בסוף השבוע לבורסה על תוכנית לתמיכת לקוחות משופרת באמצעות שותפות עם חברת Etesian סמיקונדקטור, ספקית של שירותי ניהול תכניות מורכבות.

ביג הודיעה היום כי זונחת את המו"מ שניהלה לרכישת 50% מהחברה בת של בוגאריס הספרדית.