המיזוג בדרך? ארי מלמוד פורש מתפקיד מנכ"ל פובליסיס ישראל

בקבוצת פובליסיס נמנעו אמנם עד עתה ממיזוג ליאו ברנט ופובליסיס ישראל, אך פרישתו של מלמוד עשויה לזרז את מה שנחשב בשוק לתוכנית מגירה

ארי מלמוד / צילום: איל יצהר
ארי מלמוד / צילום: איל יצהר

האם קבוצת פובליסיס מתקרבת ליום שבו ימוזגו שניים ממשרדי הפרסום שלה? שינויים ניהוליים בתוך משרדי הקבוצה עשויים לסמן כי היום הזה קרוב מתמיד.

4 שנים לאחר שהתיישב על כיסא המנכ"ל במשרד הפרסום פובליסיס ישראל, הודיע ארי מלמוד כי הוא פורש מתפקידו. בשלב זה טרם מונה לו מחליף.

ההחלטה של מלמוד מגיעה שבועות ספורים לאחר שמי שהיה מספר 2 שלו, אדם פולצ'ק, התיישב על כיסא המנכ"ל במשרד אחר של הקבוצה - ליאו ברנט, מה שמותיר למעשה את המשרד ללא המנהלים שהובילו אותו בשנים האחרונות.

ארי מלמוד הצטרף לפובליסיס ישראל בתקופה בה נראה היה כי הקבוצה הבינלאומית גמרה אומר לייצב את מצב משרדיה בארץ ולדחוף אותם קדימה. היה זה חודשים ספורים לאחר שפובליסיס העולמית רכשה את משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי ועימו את חברת-הבת שלו, שהייתה כמעט על כל ענפיה במצב לא טוב.

הקבוצה אימצה צורת פעילות חדשה: גלר-נסיס (שכבר כלל את את שרידי משרד הפרסום אריאלי שמוזגו לתוכו) הפך לפובליסיס ישראל, ורגב-קוויצקי קיבל את החיבור הבינלאומי לליאו ברנט ישראל, ובהמשך הועברו אליו חלקים שתנהלו עד אז בגלר-נסיס כיחידה נפרדת.

כדי להקפיץ את המשרדים קדימה, הופקד הניהול בידי שניים: גיא קלנר קיבל לידיו את ניהול המשרד הקטן יותר, ליאו ברנט; ומושכות הניהול של המשרד הגדול יותר, פובליסיס ישראל, הופקדו בידי ארי מלמוד.

הוכחה לנחישות לשקם את המשרד ניתן היה לראות ב"צ'ק פתוח" לגיוס טאלנטים שקיבל מלמד, בהם אנשי קריאייטיב וניהול. מכל הגיוסים שלו, הגיוס המשמעותי ביותר היה של אדם פולצ'ק בתפקיד המשנה למנכ"ל, כשכבר אז היה ברור שהוא צפוי להפוך בהמשך לחלק מההיררכיה הניהולית הבכירה של הקבוצה.

האתגר הניהולי שעמד בפני השניים היה לא פשוט - יכולת מקצועית שהיה צריך לשקם, תקציבים שהוחזקו במחירי הפסד ובור כלכלי משמעותי שהגיע משנים של ניהול שנוי במחלוקת.

המשימה של השניים צלחה באופן חלקי: ברמה הניהולית-כלכלית, הכיוון של המשרד שונה, הוא הפסיק להפסיד ואף הצליח לגייס תקציבים חדשים. אולם מבחינה מקצועית-פרסומית, המשרד לא הצליח לשחזר את ימי הזוהר של גלר-נסיס ולהפוך למי שמזוהה עם עבודה פרסומית מצטיינת.

בפובליסיס הצליחו אמנם לייצב את הקבוצה מבחינת יציבות המשרדים בפן המקצועי, אך מבחינת היכולת למקסם כוח זה גם למדיה, זה לא הספיק, ופובליסיס נותרה שחקן חלש בתחום זה, מה שהוביל אותה בין היתר לרכוש משרד נוסף-גליקמן-שמיר-סמסונוב.

עתה מונה הקבוצה 4 משרדים: באומן-בר-ריבנאי, המנוהל על-ידי יוסי לובטון; גליקמן-שמיר-סמסונוב, המנוהל על-ידי השותפים; ליאו ברנט; ופובליסיס ישראל.

כבר חודשים רבים מעריכים בשוק כי בעתיד תפעל הקבוצה בישראל על-ידי כמות קטנה יותר של משרדים. הערכות אלה התחזקו כשליאו ברנט ופובליסיס ישראל לקחו משרדים באותו בניין משרדים כחלק מאותה עסקה.

לפני שבועות ספורים נודע כי אדם פולצ'ק, ששימש כמסר 2 של מלמוד, מקבל על עצמו את ניהול פובליסיס ישראל. לפחות על פניו נראה כי התוכנית הייתה שמלמוד יישאר זמן נוסף כמנכ"ל פובליסיס, ומיזוג - אם יקרה - לא יתרחש באופן מיידי.

כעת נראה כי הקלפים נטרפו מחדש, ומה שהיה אולי תוכנית מגירה עלול לצאת לפועל מוקדם מהצפוי. על פניו לא מדובר במהלך מסובך, שכן בין ליאו ברנט ופובליסיס אין כמעט תקציבים מנוגדי אינטרסים, וגם את אלה שיש (בעיקר בתחום הרכב) אפשר לפתור באופן משביע-רצון יחסית.

עם זאת, בפני יורם באומן קיימת כמובן האופציה לאייש את תפקיד מנכ"ל המשרד במי מתוך המנהלים ששייכים לקבוצה היום. כך למשל, רק לפני חודשים ספורים גויס לתפקיד בכיר בבאומן בן מוסקל - בכיר לשעבר במקאן שעזב את תפקידו הקודם, בין היתר לאחר שלא קיבל שם את המנכ"לות, וברור היה כי מקומו בהיררכיה הניהולית של קבוצת באומן הוא עניין של זמן.