הטבות חדשות: כך תחסכו עשרות אחוזים במחיר הדלק

החל מינואר הקרוב צפויות להיכנס לתוקף תקנות שמטרתן לעודד תדלוק כלי רכב בבנזין "ירוק", שמהול במתנול בריכוזים שונים

ישראל ממשיכה לחפש פתרונות לשימוש בנפט מזהם ובינתיים המאמצים לקדם גז טבעי בתחבורה מתמקדים ברכב כבד. אבל יש הבטחה באופק גם לנהגים של פרייבטים עם אג'נדה סביבתית ולנהגים, שרוצים לחסוך כסף באופן כללי.

החל מינואר הקרוב צפויות להיכנס לתוקף שורה של תקנות, שמטרתן לעודד תדלוק כלי רכב בבנזין "ירוק", שמהול במתנול בריכוזים שונים. מתנול הוא חומר בעל אוקטן גבוה, שמופק מגז טבעי או ממקורות מתחדשים כמו מאסה ביולוגית. בעבר כבר בוצעו בארץ ניסויים בדלקים כאלה על ידי דור בשיתוף חברת UMI, שסיפקה מספר רכבי כביש שטח שהותאמו מראש לפעולה על שני סוגי הדלקים. כיום יש לדור שיתוף פעולה בנושא עם חברת פיאט-קרייזל. בשלב מסוים אף הוקמה תחנת תדלוק בתערובת מתנול בשיתוף עם רשת TEN במפרץ חיפה.

ההטבות הצפויות כוללות הנחה של כמעט 50% בבלו על ליטר של תערובת שמכילה 85% מתנול (M85) והנחה צנועה יותר של כ-20 אגורות לליטר של תערובות שמכילה 15%. יצוין כי תערובות שמכילות 15% מתנול אפשר לתדלק כיום בכל רכב שנוסע על בנזין, ללא צורך בהתאמה כלשהי של המנוע. מנגד, תערובת של 85% כבר דורשת לבצע במנוע התאמות מיוחדות או לרכוש כלי רכב דו-דלקיים, שמותאמים על ידי היצרן לתערובת כזו או לבנזין רגיל.

מלבד ההטבות על הדלק עצמו, ייהנו רוכשי כלי רכב דו-דלקיים מהטבה בגובה 1,400 שקל מהאגרה השנתית בשנתיים הראשונות ו-700 שקלים לאחר מכן. בנוסף יוענקו הטבות לתחנות דלק, שיציבו בשטחן מתקנים לערבול של התערובות. מספר יבואני רכב, ובהם חברת UMI, בוחנים כיום לייבא בייבוא סדיר כלי רכב כאלה.

עם זאת, צריך לציין שהזמינות של כלי רכב כאלה בשוק העולמי אינה גבוהה במיוחד ובמדינות רבות, כולל ארצות הברית, מקובלות תערובות של אתנול - חומר ביולוגי, שמופק מסוכר, תירס וכדומה. לתערובות כאלה לא יינתנו הטבות מס בישראל.