"הבעיה" של באפט: מייצר מזומנים בקצב חסר תקדים

יתרות המזומנים של ברקשייר הת'אווי הגיעו לשיא כל הזמנים ■ האם באפט ישכיל לרתום את הכספים שהצטברו בקופת החברה כדי להמשיך להכות את המדדים - ולאן סביר שיפנה את המשאבים העומדים לרשותו?

וורן באפט / איור : גיל ג'יבלי
וורן באפט / איור : גיל ג'יבלי

הקיץ, הגיעו יתרות המזומנים של ברקשייר הת'אווי  לשיא כל הזמנים של 73 מיליארד דולר. חברת האחזקות, בשליטת המשקיע האגדי וורן באפט, מייצרת כ-1.5 מיליארד דולר במזומן כל חודש, המגיעים מכ-90 עסקים שונים בפורטפוליו המגוון של החברה. למעשה, מתוך הר המזומנים של החברה, כ-20 מיליארד דולר נשמרים ע"י באפט כרזרבה למקרה שחברות הביטוח בבעלות ברקשייר יאלצו להפריש סכומים גדולים בשל אירוע ביטוחי חריג - אך גם כך, נותרים כ-53 מיליארד דולר ככסף המיועד להשקעות.

אסטרטגיית ההשקעות של באפט מגוונת וכוללת קניית חברות בשלמותן, רכישת נתחי מניות בחברות ציבוריות ואף הזרמת כספים לחברות שכבר נמצאות בבעלות ברקשייר, כגון חברת הרכבות BNSF. המשקיע ידוע בהתעקשותו להשקיע רק בעסקים שאותם "הוא מסוגל להבין". עקרון זה הוביל לסירוב במשך שנים ארוכות להשקיע בחברות כגון גוגל ואפל, שהיום מחזיקות בשווי שוק גדול יותר מברקשייר עצמה. מנגד, אסטרטגיית ההשקעות של באפט נחלה גם הצלחות אדירות, שהניבו רווחים אדירים לבעלי המניות של ברקשייר והפכו את באפט עצמו לחבר קבוע בצמרת רשימת האנשים העשירים ביותר בעולם.

כעת, ניצב הגורו מאומהה בפני בעיה ייחודית - הוא לא מצליח להשקיע את הכספים האמורים במהירות מספקת. מאז ינואר, אז השלימה ברקשייר את הרכישה הגדולה בהיסטוריה שלה (עסקה שהסתכמה בכ-32 מיליארד דולר לרכש יצרנית חלקי מטוסים), באפט "יושב על הכסף".

מאחר ובאפט, בהתאם להרגלו רב-השנים, אינו מסגיר מידע באשר להשקעותיו העתידיות, הפרשנים נאלצים להעלות השערות בנוגע ליעד הבא של ברקשייר. ספקולציה אחת מדברת על נסיון השתלטות על חברת הממתקים Mars Candy, שנמצאת כיום בבעלות פרטית של משפחת מארס. העובדה שמארס מתכננת לקנות את הנתח של ברקשייר ביחידת המסטיקים של החברה, ריגלי, בכ-2.1 מיליארד יכולה להעלות ספקות באשר לסבירות של השתלטות של ברקשייר על החברה. מנגד, העסקה למכירת הנתח בריגלי צפויה לנפח עוד יותר את הר המזומנים של ברקשייר.

משקיעים אחרים מעריכים כי ברקשייר עשויה להשקיע את הכסף בהרחבת תחום התשתיות בפורטפוליו שלה, שבו הושקעו כ-9 מיליארד דולר ע"י החברה בשנים האחרונות, או לחילופין לחבור לפירמת ההשקעות 3G להשקעה נוספת, לאחר שהשתיים שיתפו פעולה ברכישת קראפט פודס והיינץ.

 בהתחשב בסביבת הריבית האפסית, ברקשייר מרוויחה מעט מאוד ריבית על המזומנים ברשותה, אולם נראה שבאפט לא מרגיש לחץ רב מכיוון בעלי המניות - הרי מאז שהשתלט על החברה ב-1965, הוא לא חילק דיווידנד אף לא פעם אחת. בעלי המניות אף דחו לפני כשנתיים בהצבעה את רעיון חלוקת הדיווידנד - אירוע לא מפתיע, מאחר ובאפט המתנגד לרעיון בתקיפות, מחזיק כשליש מהמניות בעלות זכות ההצבעה בחברה.

רמז אפשרי לסיבה שמובילה את ברקשייר "לדגור" על המזומנים ניתן למצוא כ-8 שנים בעבר - בעיצומו של המשבר הפיננסי החמור בארה"ב, באפט הציע מימון לגופים רבים שנתקלו בבעיות נזילות, והזרים מיליארדים לגולדמן סאקס, GE, הארלי דייוידסון וחברות נוספות. השקעות אלו התבררו כמשתלמות במיוחד והניבו תשלומי ריבית גבוהים ו/או מניות מועדפות בחברות.