נעילה שלילית בבורסה בת"א; מזרחי והבינלאומי ירדו בכ-1.5%

מגמה מעורבת בוול סטריט, עליות באירופה ■ היום החל באופן רשמי תהליך הברקזיט ■ בנק ישראל פרסם את הדוח ל-2016

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

הבורסה בת"א ננעלה היום (ד') במגמה שלילית, על רקע המגמה החיובית בבורסות אסיה ואירופה והמגמה המעורבת בארה"ב. עונת הדוחות הכספיים בשוק המקומי נמצאת בישורת האחרונה. 

 

בנק ישראל דיווח היום כי המשק הישראלי רשם ביצועים מרשימים בשנת 2016 וההכנסה של כלל האזרחים גדלה באופן משמעותי, אך הבעיות והאתגרים המרכזיים של הכלכלה הישראלית לא טופלו באופן מספק על ידי הממשלה. המשק צמח ב-2016 ב-4%, קצב מהיר מזה שנרשם בשנים 2009-2015 (3.5% בממוצע).

ברשימת האתגרים האסטרטגיים של ישראל מציין הבנק את הפריון הנמוך של העובד הישראלי, את רמת האי-שוויון הגבוהה בשכר, את רמת החינוך הגרועה שמקבלים חלקים נרחבים באוכלוסייה ואת הרמה הירודה של תשתיות התחבורה.

הבנק גם יוצא בדוח נגד כוונת ראש הממשלה, בנימין נתניהו שר האוצר, משה כחלון, להפחית מסים עקב העודף בגביית המסים השנה. (לסיפור המלא)

שוק האג"ח הקונצרניות המקומי ממשיך לרתוח, בהשפעת הריבית האפסית במשק והמרווחים הנמוכים בשוק. לא פחות מ-3 מיליארד שקל גויסו השבוע על ידי שלושה גופים שניצלו את ירידת התשואות בשוק האג"ח הממשלתיות. נזכיר כי האג"ח הממשלתיות הארוכות עלו בחודש האחרון בכ-1.5%, והתשואות עליהן ירדו ב-0.1%-0.2%.

עזריאלי  גייסה לקופתה כ-1.35 מיליארד שקל, גב ים  גייסה בשלב המוסדי 430 מיליון שקל, וחברת החשמל גייסה כ-1.4 מיליארד שקל בהנפקת שתי סדרות אג"ח חדשות.

עליות בשוקי העולם

המדדים בארה"ב סיימו אמש בעליות של עד 0.7%, ובאסיה הבורסות נסחרות בעליות של עד 0.3% במדדים המובלים. באירופה המדדים עולים עד 0.4% והחוזים על מדדי וול סטריט עולים כעת עד 0.2%.

היום יחל באופן רשמי תהליך הברקזיט - יציאת בריטניה מגוש האירו. ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי חתמה על מכתב ההיפרדות והיא תגיש אותו היום לנשיא הנציבות האירופית דונלד טאסק. בתגובה המטבע הבריטי נחלש ב-0.5% מול הדולר.

המשקיעים בכל שוקי העולם שוכחים לעת עתה את הניתוחים הפוליטיים באשר ליכולתו של נשיא ארה"ב טראמפ להעביר רפורמות כלכליות, ומתמקדים בנתונים כלכליים טובים שפורסמו אתמול: בטחון המשקיעים נמצא בשיא מאז שנת 2000 ומבטא את האופטימיות של הסוחרים באשר לכלכלה האמריקאית ובכלל. 

עונת הדוחות בעיצומה

עונת הדוחות לרבעון הרביעי ולשנת 2016 כולה ממשיכה בבורסה בת"א. אתמול דיווח בין היתר שטראוס ודיסקונט . לאחר סגירת המסחר בבורסה דיווחו חלל תקשורת , אאורה , דמרי , ויליפוד , ומבטח שמיר . מחר (ה') ידווחו הבנקים פועלים ולאומי 

הפניקס דיווחה היום על רווח כולל של כ-694 מיליון שקל ב-2016, יותר מפי 2 בהשוואה ל-2015. הרווח הכולל ברבעון הרביעי עלה ל-322 מיליון מ-310 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2015.

אפריקה תעשיות  קיבלה אתמול הודעה מגופים מוסדיים, אשר העניקו לה הלוואה פרטית, הודעה בדבר העמדה לפירעון מיידי של היתרה הבלתי מסולקת, זאת בצל הודעות החברה כי אין ברשותה אמצעים ומקורות שישמשו לפירעון התשלום הקרוב, בסוף החודש הנוכחי.