נעילה מעורבת בבורסה בת"א; מניית אירונאוטיקס נפלה ב-20%

מגמה מעורבת בבורסות אירופה; מגמה שלילית בוול סטריט ■ היום תתקיים הצבעת מחזיקי האג"ח על גורלה של אפריקה ישראל ■ עונת הדוחות בת"א בעיצומה ■ אירונאוטיקס חזרה מהפסקת מסחר, לאחר שפורסם כי היא עומדת במוקד חקירה בנוגע לעסקת נשק

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעל היום (ג') במגמה מעורבת, על רקע מגמה מעורבת בבורסות אירופה, נעילה שלילית באסיה וירידות בוול סטריט.

אירונאוטיקס  חזרה מהפסקת מסחר לאחר הפרסומים הבוקר כי היא עומדת במוקד חקירת משטרה בנוגע לעסקת נשק, והמניה צללה בחדות.

 

עיני המשקיעים ברחבי העולם נשואות אל נתוני המאקרו, עונת הדוחות ורפורמת המס בארה"ב. המאקרו ברובו חיובי ומשקף צמיחה מתונה של הכלכלה העולמית. התוצאות הכספיות שמציגות החברות הגדולות משקפות ביצועים ורווחים גדולים ברובם הגדול, מה שמעודד את המשקיעים והסוחרים בשווקים הפיננסים.

כבר למעלה משנה, מאז קמפיין הבחירות שלו, טראמפ מעורר עניין רב בכל הקשור לרפורמת המס שלו. אם הרפורמה תעבור (וכרגע התחושה הכללית היא שאכן בקרוב זה יקרה), מס החברות בארה"ב ירשום ירידה. נזכיר כי הרפורמה שהוכתרה כ"קיצוץ המס הגדול ביותר בהיסטוריה", כוללת הורדת מס חברות מ-35% ל-20%, וצמצום מספר מדרגות המס ליחידים, תוך הקטנת המדרגה העליונה. נוסף על כך, נקבע כי חברות אמריקאיות שמחזיקות נכסים מחוץ למדינה ישלמו מס חד-פעמי, ככל הנראה של 10%.

אמש דיווח ה"וושינגטון פוסט" כי יותר מ-400 אילי הון אמריקאים חתמו על מכתב המיועד להישלח בהמשך השבוע לחברי הקונגרס בארה"ב, במטרה למחות נגד רפורמת המס. המכתב נחתם, בין היתר, על ידי איל קרנות הגידור, ג'ורג' סורוס, מייסדי בן&ג'ריס בן כהן וג'רי גרינפילד, בוב קראנדל מנכ"ל אמריקן איירליינס לשעבר והפילנתרופ סטיבן רוקפלר.

הבוקר הותר לפרסום כי נגד אירונאוטיקס מתנהלת חקירה במשטרה בקשר לעסקה מול לקוח מהותי. על יתר פרטי החקירה חל איסור פרסום. מהחברה נמסר כי "החברה תשתף פעולה באופן מלא עם כל בדיקה בכל נושא ותפעל כמיטב יכולתה על מנת שהחקירה תהיה קצרה ככל האפשר".

קרדיט סוויס פרסם את דוח העושר העולמי, ממנו עולה כי העושר הגלובלי גבוה ב-27% מהרמה ששררה לפני עשור, עשר שנים לאחר פרוץ המשבר הפיננסי הגלובלי. ישראל מתברגת במקום השני בעלייה בעושר הכולל במונחי אחוזים, אחרי פולין שהתברגה ראשונה. שיעור החיסכון הגבוה בישראל ועליית מחירי הדירות והתחזקות השקל תרמו להתייצבותה של ישראל במקום גבוה.  נתוני הפתיחה הקשים ותנאי השוק שלא נוטים לטובת דור המילניום בשנות בגרותם המוקדמות, יגבילו קרוב לוודאי את סיכוייהם לצבור עושר, נכתב בדוח [לידיעה המלאה].

למרות מאמציה של הנהלת הבורסה בתל-אביב להרחיב את מספר החברות הנסחרות בה, קיימת מגמה של חברות שנמחקות מהמסחר. מבדיקת "גלובס" עולה כי מתחילת 2017 ועד סוף אוקטובר נמחקו מהמסחר עשר חברות - שלוש מהן דואליות (סלקט, סלזיון ומנקיינד) ושבע חברות מקומיות (שלוש מהן שותפויות נפט - אבנר, נפטא וחנל - באמצעות מיזוג לשותפויות אחרות). נוסף על כך, שבע חברות נמצאות בהליכי מחיקה (ובהן סרגון, ביונדווקס, ניסקו חשמל, וכעת גם מיילן) [לידיעה המלאה].

היום יצביעו מחזיקי האג"ח על גורלה של אפריקה ישראל. אתמול ניסה איש העסקים נתי סיידוף לשפר הצעתו לרכישת הקבוצה בדרך של הסדר חוב כולל. בהודעה לתקשורת ציינה קבוצת סיידוף כי בתוך רבעון אחד מיום השלמת ההסדר יעמוד יחס ה-LTV על 70%, ובתוך שנתיים הוא יירד ל-50% בלבד. 

מזרחי טפחות  פרסם אתמול את דוחותיו הכספיים. הבנק סיים את הרבעון השלישי של השנה עם רווח נקי של 261 מיליון שקל. ב-9 החודשים הראשונים של השנה הסתכמו רווחי הבנק ב-982 מיליון שקל. הכנסות המימון של הבנק זינקו ביותר מ-11% ל-1.1 מיליארד שקל לעומת 990 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

מיילן  תעמוד גם היום במוקד, לאחר שביום שבת הודיעה החברה על החלטתה למחוק עצמה מהמסחר בתל אביב. מחיקת המניות של מיילן תיכנס לתוקף בעוד 3 חודשים, ב-12 בפברואר 2018. בנובמבר 2015, כשמיילן רשמה לראשונה את מניותיה למסחר בת"א, כחלק מניסיונה לרכוש את פריגו, היא התחייבה להישאר רשומה בת"א לפחות שנה אחת, אולם נשארה רשומה למסחר בת"א במשך יותר משנתיים.  כל מניות החברה הנסחרות בת"א יועברו לנאסד"ק. 

ג'יי. פי מורגן הוריד אתמול בצעד חריג יחסית את המלצתו למניית טבע  ל"תשואת חסר", בעיקר בצל החששות מביצועי החטיבה הגנרית בארה"ב ורמות החוב הגבוהות של החברה. המניה רושמת ירידות.

קרן הפרייבט אקוויטי פימי עומדת לקראת השקעה גדולה בחברה הציבורית פי.סי.בי טכנולוגיות   הנמצאת בשליטת פריורטק. לפי מזכר הבנות לא מחייב שנחתם בין הקרן לפריורטק, תשקיע פימי 125 מיליון שקל בפי.סי.בי טכנולוגיות בתמורה להקצאת מניות בהיקף של כ-51% מההון של החברה. 

בזק  מרכזת עניין גם היום על רקע סכסוך העבודה שהוכרזה אתמול בחברת-הבת yes. הסכסוך מגיע על רקע תקופה בעייתית עבור החברה, בעוד קיים חוסר ודאות בכל הנוגע לשאלת הבעלות והניהול לאחר שפרשת אלוביץ' והבכירים עלתה לכותרות.  

קמהדע  פרסמה גם היא דוחות אתמול, ודיווחה על הכנסות של 22.9 מיליון דולר לרבעון השלישי של 2017, צמיחה של 18% לעומת הרבעון המקביל בשנה הקודמת, ואיששה את התחזיות להכנסות של 100 מיליון דולר בשנת 2017 כולה. בעקבות ההודעה החברה נסחרת לפי שווי של 666 מיליון שקל.

חברת ההחזקות הכשרת היישוב  שנמצאת בשליטת עופר נמרודי, דיווחה אתמול כי היא פועלת לשינוי מבנה ההון שלה. זאת, כדי להשאיר את החברה במדד ת"א 125, לאחר שתגדיל את החזקות הציבור בחברה באמצעות הנפקת מניות חדשות.

מליסרון  , אלביט מערכות  ומג'יק  פרסמו הבוקר דוחות כספיים. אופקו  ריכזה עניין שלילי.

לדבריו של ג'רי קוטישטנו, מנכ"ל קרנות נאמנות אפסילון, "לאחר הדוחות הטובים של החברות האמריקאיות לרבעון השלישי, שוקי ההון מנסים להתממש, כאשר אין כרגע טריגר מיידי נוסף להמשך העליות בשוקי המניות בעולם. למרות זאת, קשה לתזמן את השוק, והעליות במניות השנה נשענות על קרקע מוצקה של עלייה ברווחי החברות בעולם וצמיחה עולמית מתגברת".

"שוק האג"ח בארץ משלים עוד שנה טובה, כאשר העלאת ריבית אינה נצפית באופק, והמשקיעים מחפשים כל שבריר של תשואה עודפת בשוק האג"ח הקונצרני. ברמות הריבית הנוכחיות בעולם, ההשקעה במניות בארה"ב בגרמניה וביפן צפויה להמשיך ולהניב תשואת יתר."