ביהמ"ש דחה את ערעור בנק לאומי על קנס שהטיל עליו בנק ישראל

בנק לאומי ערער על קנס בגובה 4.2 מיליון שקל שהוטל עליו לפני 4 שנים בגין 9 מקרים בהם לא עמד בהוראות צו איסור הלבנת הון • ביהמ"ש דחה את הערעור וקבע כי כל המקרים שהובאו בפניו נשאו מאפיינים שעוררו חשד והצריכו בירור מצד הבנק

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי
מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח / צילום: תמר מצפי

בצעד נדיר החליט בנק לאומי  לערער לבית המשפט על קנס בגובה של 4.2 מיליון שקל שהטיל עליו בנק ישראל לפני קרוב ל-4 שנים. היום (א') הודיע בית משפט השלום בירושלים כי הוא דוחה את הערעור ומותיר את הקנס על כנו. 

נציין כי הקנס הוטל בגין 9 מקרים בהם נמצא כי בנק לאומי הפר את צו איסור הלבנת הון, בכך שלא דיווח על פעולות בלתי רגילות שהתבצעו. הבנק ערער נגד שבעה מהמקרים הללו. 

כאמור, בית משפט השלום דחה את הערעור וכתב, בין היתר, כי כל המקרים שהובאו בפני בית המשפט נשאו מאפיינים שעוררו חשד והצריכו בירור מצד הבנק.

כמו כן, בית המשפט קבע כי אין מקום להתערב בהחלטת הוועדה של בנק ישראל, שלא קיבלה את טענות הבנק לפיהן בוצעה בדיקה מספקת להסרת החשד לפעילות חריגה.

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, מסרה בתגובה לפסק הדין: "הפיקוח על הבנקים מייחס חשיבות רבה לכך שהבנקים יעמדו בכל דרישות החוק לאיסור הלבנת הון. אני שמחה על כך שבית המשפט נתן גיבוי לפעילות הפיקוח בתחום זה". 

נציין כי בנק לאומי הסתבך בעבר בנושא של עמידה בכללי ציות מול הממשל האמריקאי. הרשויות בארה"ב הטילו על הבנק קנס של 400 מיליון דולר בגין חשד כי הבנק סייע ללקוחותיו האמריקאיים להעלים מס. מאז נחשב בנק לאומי לשמרן בכל הקשור בעמידה בכללי ציות בנושאי מס והלבנת הון, ולמרות זאת לפני כמה שנים נראה כי בבנק ישראל מצאו כי בנק לאומי לא עמד כנדרש בכללים המחמירים, והטילו עליו קנס בגובה של כ-4 מיליון שקל.